publicysta publicysta
999
BLOG

Przemysław Łoś - wywiad dla „Performera”. Uwagi.

publicysta publicysta Kultura Obserwuj notkę 1

http://www.grotowski.net/sites/default/files/imagecache/thumb_230/performer-7-2013.jpg

 

W 7 numerze „Performera”  naukowego czasopisma wydawanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego ukazał się w dziale „Opowieści źródeł” obszerny wywiad z Przemkiem Łosiem – uczestnikiem w latach 1975-1989 projektów i eksperymentów parateatralnych, związanym przez kilka lat z Instytutem Aktora Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego /stażysta, uczestnik projektów/.

 
Przemek Łoś:  lakoniczny Bio-Art 1975-2014


1975 – 1978: Przemek rozpoczął swoją drogę teatralną w 1975 roku w studenckim teatrze „Warsztat” w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, będąc jeszcze uczniem szkoły średniej.  W czerwcu-lipcu 1975 bierze udział z „Warsztatem” w słynnym Uniwersytecie Poszukiwań Teatru Narodów UNESCO we Wrocławiu -  międzynarodowym zgrupowaniem awangardowych teatrów z całego świata inaugurującym epokę parateatru.  
Po powrocie z Uniwersytetu „Warsztat” rozpoczyna od października 1975 do marca 1976 próby w sali klasztoru oo. Dominikanów w Lublinie – owocem wysiłku jest najprawdopodobniej pierwszy w świecie spektakl parateatralny pod nazwą „Oddech i Sen” [maj 1976], a w latach 1976-1978 oryginalne rozwijające metodę parateatralną akcje parateatralne.

1978: po zakończeniu prac „Warsztatu” i zdaniu matury Przemek rozpoczyna studia w Akademii Medycznej we Wrocławiu i kontynuuje współpracę z Grotowskim i jego zespołem. O tym głównie  jest ten wywiad . W jego tekście Czytelnik znajdzie dalsze dane do Bio-Art  Przemka.

Od 2004/2005 bierze udział w nieregularnych spotkaniach uczestników „Warsztatu” TA KUL.

2013: udziela wywiadu dla ‘Performera’.

Tekst wywiadu:  „Droga Jerzego dla mnie to była linia prosta..." O parateatrze i Teatrze Źródeł z  Przemysławem Łosiem rozmawia Karina Janik
 

Uwagi

Moje uwagi mają charakter wyłącznie faktograficzny: uzupełniają dokumentację udziału lubelskiego „Warsztatu” w UPTN.

1/ P. Łoś wymienia książkę Jeana Luoisa Barraulta honorowego gościa Uniwersytetu Poszukiwań Teatru Narodów pod patronatem UNESCO w 1975 roku we Wrocławiu.
Mam ją przed sobą – fotografia dokumentująca udział „Warsztatu” kulowskiego  w UPTN znajduje się na stronie 417 i ma następujący opis: „Jean-Louis w Polsce – rok 1975 – powitanie przed Teatrem Polskim we Wrocławiu”.  Widać wyraźnie „obstawę” Barraulta: Przemysław Łoś, Wiesław Łoś i w głębi Janusz Malinowski.  Tytuł ksiżąki:  Jean-Louis Barrault, Wspomnienia dla jutra, Czytelnik, Warszawa 1977

2/ Leży też przede mną prospekt spektaklu „Oddech i sen” Warsztatu Teatru Akademickiego KUL z 1976 roku (sygnatura drukarni: ZMP KUL, z. 57/76 D-9/72, 500) gdzie czytamy w zwięzłym opisie historii „Warsztatu”:  14 czerwiec-8 lipiec udział w Uniwersytecie Poszukiwań Teatru Narodów 1975 w Instytucie Laboratorium we Wrocławiu”.

3/ Kolejny dowód znajduje się w 10/1975 numerze wrocławskiego miesięcznika „Odra” poświęconego UPTN – na fotografiach widać i Przemka i moją skromną osobę.

4/ I jeszcze jeden dowód,  zupełnie fantasmagoryczny:  warszawski tygodnik „Kierunki” z 1981 roku – w którym autor artykułu poświęconego Grotowskiemu  pt. „Źródła teatru” przestawił akapity i idee „Warsztatu” kulowskiego przypisał samemu Grotowskiemu!

O ile wiem błąd ten – mający charakter metodologiczny i źródłowy – poszedł w świat. I niektórzy badacze Grotowskiego zdają się twierdzić, że oryginalne i niezależnie od Grotowskiego wypracowane idee i metody „Warsztatu” -  są właściwymi i głównymi ideami  Grotowskiego.

Ta pomyłka będzie wyjaśniona w pisanej obecnie przeze mnie monografii „Warsztatu” – termin zakończenia I etapu roboty: styczeń 2014.
                                           
Piszę te uwagi do wywiadu z P. Łosiem z bardzo ważnego powodu, otóż Przemek Łoś rozpoczyna swój wywiad od tego, że nigdy publicznie nie mówił o swoim udziale w stażach w Teatrze Laboratorium i UPTN.

Takich ludzi jest więcej, część z nich i tutaj wymieniam parateatralny zespół lubelski „Warsztat” – ma dalszy i oryginalny dorobek, część była nadal stażystami Zespołu Grotowskiego.

Szczęśliwym zrządzeniem losu zaczynają powoli mówić i pisać o swoim udziale w eksperymencie parateatralnym począwszy od 1975 roku od Uniwersytetu Poszukiwań Teatru Narodów UNESCO.

Niekiedy bowiem tak bywa w Polsce – której ostatnie dekady nie poskąpiły zawirowań – że o wydarzeniach ważnych dla kultury /i nie tylko/ mówią osoby nie mające empirycznego i fizycznego doświadczenia w tych sprawach.  Mające wiedzę z drugiej ręki, lub zupełnie historyczną w oparciu o istniejące dokumenty.  Podanie więc nowych źródłowych relacji, przedstawienie nowej faktografii  – pozwoli na uzupełnienie istniejącej luki dokumentacyjnej  i kulturowej.  

Dokumentacji parateatralnej metody lubelskiego „warsztatu” a także jego dalszych implikacji, i innych materiałów związanych z parateatrem,  poświęcone jest lubczasopismo „instytut parateatru”.
Mam nadzieję, że teraz będzie się szybciej zapełniało tekstami dokumentacyjnymi.


Niespodzianka dla Czytelników:

http://www.ichp.pl/s/p/ida/33/3302/lukomska_los.jpg

Na fotografii z prawej:   „Przemek”  obecnie Przemysław Łoś – profesor dr hab. inż., pedagog, promotor doktoratów, autor patentów, naukowiec

Opis zdjęcia:  ICHP - dr Aneta Łukomska i dr hab. inż. Przemysław Łoś, prof IChP przed planszą ze swoim wynalazkiem nagrodzonym w Brukseli złotym medalem: ze strony Instytutu Chemii Przemysłowej 2011 

Wywiad z Przemkiem poleca też swoim Czytelnikom pani Ewa Molik więcej


 

publicysta
O mnie publicysta

uwielbiam przyrodę, filozofię, sztukę  

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Kultura