Th’ Republic of Poets
http://www.impactlab.net/wp-content/uploads/2012/11/Angry-Birds-2357.jpg
Th’Republic of Poets: I Festiwal Poezji i Form Sieciujących 2013. Polska Blogosfera.
Zaproszenia. Regulamin. Kategorie festiwalowe. Lista zaproszonych Autorów i Gości Festiwalu. Termin.
Poeci i Poetki, blogerki i blogerzy, Glogerzy:), surferzy, ludzie sieci, ludzie Dada, blogo-ludzie, eksperymentatorzy, wolne duchy, wolne ptaki
nie czekajmy aż na zaśniedziałe od splendoru noblizmu, nagród państwowych, nagród branżowych, nagród uniwersyteckich, miejskich i wiejskich
sale festiwali poetyckich
wniosą wreszcie komputer!
jeden (słownie: jeden) komputer!
I pokażą nasze utwory artystyczne wytworzone technikami blogerskimi.
Nie czekajmy gdyż się nie doczekamy:)
Ogłaszam powstanie I elektronicznego, sieciowego, blogerskiego Festiwalu Poezji Sieciującej i Form Sieciujących.
Idea Festiwalu 2010-2012
Ideą Festiwalu jest prezentacja możliwości poezji i innych form literackich wytworzonych technikami blogerskimi, oraz jej teorii, filozofii i epistemologii. Pierwszym projektem dokumentacji Poezji Sieciującej którą rozpocząłem uprawiać na przełomie 2008/2009 było lubczasopismo „Poetry&Paratheatre” /2010/. Szybko okazało się, że inni blogerzy zaczęli uprawiać inne formy które określiłem Formami Sieciującymi. Powstał wtedy drugi projekt: lubczasopismo „LabPoetry:NetForms” dokumentujące je wszystkie.
Pomysł festiwalu narodził się już w czerwcu 2010 gdy okazało się, że nie mogłem zaprezentować na jednym z festiwali swojej Poezji Sieciującej. W czerwcu 2012 pomysł nabrał już cech pilności - wymieniłem już wtedy pierwszą pocztę z „Gubernatorem” Warszawskiej Grupy Miejskiej. Wtedy opracowałem już pierwsze ramy programowe festiwalu. Tydzień temu – w połowie lutego 2013 - po przejrzeniu listy dotacji państwowych przyznanej w kategorii „promocja czytelnictwa” przez Instytut Książki doszedłem do wniosku, że dłużej czekać nie wolno i należy w jak najszybszym terminie ogłosić termin, regulamin i listę zaproszonych Autorów i Gości.
Miejsce Festiwalu – polska blogosfera, lubczasopismo „Th’Republic of Poets” na platformie blogerskiej Salon24.pl. Metoda dokumentacji i prezentacji – taka sama jak w lubczasopismach Salon24.pl.
Natura Poezji Sieciującej i Form Sieciujących jest sieciowa i inaczej jak w internecie, na sprzęcie komputerowym ich się nie pokaże. Nie ma innej możliwości. Są nieprzetłumaczalne na klasyczny druk!
Dlatego wybrałem metodę znaną nam wszystkim, przetestowaną i pewną: metodę prezentacji utworów zgłoszonych na Festiwal poprzez lubczasopismo.
W terminie późniejszym założę bloga technicznego: będzie wprowadzał poprzez zwięzłe notki w poszczególne kategorie oraz oddzielał je. Przedstawiał też będzie poszczególnych Autorów i Gości festiwalowych.
Zasada ‘braku honorariów’ typowa dla lubczasopism jest podtrzymana: organizator i pomysłodawca a także rednacz „Th’Republic of Poets” nie bierze honorarium, Autorzy i goście również.
Festiwal jest zupełnie niekomercyjny, nikogo nie reklamuje. Za wyjątkiem idei zgromadzenia w jednym wydarzeniu co rok poezji i form sieciujących, poezji w sieci oraz studiów związanych z tymi gatunkami sztuki oraz tłumaczeń – nie ma innego celu. W tym sensie nie przekracza Regulaminu Salon24.pl: mieści się w formule każdego lubczasopisma. W tym przypadku publikowanego w rytmie, pojemności klasycznego rocznika.
Ponieważ ilość Autorów przyrosła od czerwca 2010 – podzieliłem program festiwalu na kategorie, odrębne dyscypliny. Moim zdaniem związane ze sobą, lub wyrażające nowego ducha w poezji współczesnej, niezwykle potrzebne, lub rozwojowe.
Otwierają one jednocześnie nowe pola badań, studiów, nowego typu krytyki literackiej – wpisanej wyłącznie w sieć gdyż analizuje Formy Sieciujące i musi je cytować:), i twórczości.
Festiwal jest w swojej najgłębszej istocie samą awangardą. Dotychczas do napisania poezji i form literackich wystarczyła klawiatura:
![http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Olivetti_Valentine.jpg](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Olivetti_Valentine.jpg)
lub ściana:
![http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Writing_on_the_wall.jpg/450px-Writing_on_the_wall.jpg](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Writing_on_the_wall.jpg/450px-Writing_on_the_wall.jpg)
Teraz potrzebna jest ta technika:
![](http://i99.photobucket.com/albums/l283/beeblebrox666/supercomputer3.jpg)
A utwór sieciujący przypomina supernowoczesny wehikuł
![Road Blazer 873](http://www.impactlab.net/wp-content/uploads/2012/10/Road-Blazer-873.jpg)
No to jedziemy!
Kategorie Festiwalowe, lista zaproszonych Autorów i Gości
1/ kategoria główna: Poezja Sieciująca /Networking Poetry/, Surfing Compositions, Formy Sieciujące. Autorzy
Zapraszam do prezentacji swoich dzieł Autorów dokumentowanych w lubczasopiśmie „LabPetry:NetForms”:
*newdem
*Karolina Króliczek
*Gubernator i Warszawska Grupa Miejska
*prowincjałka
*Emanuel Czyzo
*lula322
*przechodzień
*Muchomornicza
*publicysta
Ponieważ od kilku miesięcy niektóre notki Arkadiusza Jadczyka wyczerpują definicję Form Sieciujących – zwrócę się dodatkowo na blogu Autora z uprzejmą prośbą o wzięciu udziału w Festiwalu. Mariaż fizyki i sztuki jak widać jest możliwy w technologii sieciującej:)
2/ kategoria: Poezja w Sieci
W tej kategorii zapraszam z prawdziwą przyjemnością i równie uprzejmie Autorów-laureatów Nagród Rocznych „Poetry&Paratheatre” 2010 i 2012, oraz tych którzy zaczęli publikować po tych terminach lub piszących wiersze w tej kategorii: tzn. piszących klasycznie ale publikujących wyłącznie /lub równolegle w sieci/:
*Ewa Filipczuk
*Strof
*Marcin Małek
*Jerzy Maria Siwecki
*neda
*Wawel
*too much
*muchomornicza
*Zygmunt Jan Prusiński
*hac
*Ewa Szumilewicz
*tatarka
*Sylwia Hetman
*Andrzej Tadeusz Kijowski – poezja multimedialna
*tokyoman
3/ kategoria: poeci piszący klasycznie i nie publikujący w sieci. Goście specjalni Festiwalu
Zaproszenia zostaną tutaj skierowane do: Józefa Kurylaka który jako pierwszy z wybitnych polskich poetów już w 2009 poparł publicznie Poezję Sieciującą jako nowy krok w poezji. Do Krystyny Rodowskiej wybitnej polskiej tłumaczki i poetki w kategorii „Tłumaczenia” – poezja latynoamerykańska. Oraz do Katarzyny Bieńkowskiej w tej samej kategorii – poezja francuska.
4/ kategoria: eseistyka. Sztuka, Sztuka a Sieć, Sztuka a nauki empiryczne, Sztuka a e-World. Technologie komputerowe.
Mam zaszczyt zwrócić się z prośbą o wzięcie uczestnictwo w Festiwalu do następujących Blogerów:
*Brockley Sid
*Piotr Piętak, którego eseistyka jest publikowana w „LabPoetry:Netforms”
*Eine
*Niktt
*Marek Jastrząb
*informator tv-sat cctv-vlan
*mariasz
5/ kategoria: tłumaczenia. Ciągle potrzebne
Zapraszam następujących blogerów-autorów:
*Euromir: poezja szwedzka
*Zhongguo: poezja chińska
*Zbiegwie: poezja rosyjska
*floryda: poezja amerykańska /gdyby Autor wyraził zgodę na swoją publikację o Cummingsie byłoby wspaniale/. Zgodnie z zasadą wolności twórcy – każdy tekst zostanie przyjęty.
6/ kategoria: collages, performance
Tutaj zwracam się do autorów znanych z możliwości technicznych i piszących często lub niekiedy o szeroko rozumianej sztuce, o swoje swobodne wypowiedzi:
*Lemoniadowy
*Panna Wodzianna
*Andrzej Budzyk
*Pascal.
W ten sposób wszystkie kategorie Festiwalu byłyby wyczerpane.
Jak widać Festiwal ma jasno określony profil: jest wyłącznie elektroniczny – sieciowy [a], publikuje głównie utwory sieciujące [b], poezję w sieci [c], eseje o relacji sztuka-sieć, nauka-sieć [d], collages i performance w oparciu o techniki blogerskie [e], tłumaczenia [f].
Patrząc na publikacje pojawiające się w ciągu 2 lat w „Poetry&Paratheatre” widać wyraźnie, że bardzo silnie rysuje się w tym lubczasopiśmie nurt długich form – poematów i improwizacji. Nie przesądzając absolutnie o nadsyłanych utworach, chciałem wyrazić cichą nadzieję, że jeśli nie w tej edycji to w następnej da się wyróżnić kolejną kategorię: długa forma. Festiwal uzyskałby w ten sposób dodatkową oryginalną specyfikę: poematy i improwizacje jako odrębna kategoria festiwalowa:).
Forma Festiwalu – sieciowa, kategorie nie spotykane na innych festiwalach, użyte techniki – blogerskie, dają Festiwalowi „Th’Republic of Poets” charakter awangardy w sztuce, zupełnie nowy i inny na tle innych festiwali poetyckich, a poprzez ten fakt estetyczno-technologiczny nie stanowi dla nikogo konkurencji.
Regulamin – Zasady publikacji
Zasada I: Autorzy kategorii głównej – 1 utwór sieciujący + esej, studium krytyczno-literackie; lub w przypadku rezygnacji z eseju – 2 utwory sieciujące.
Zasada II: Poeci w Sieci – 2 utwory mniejsze lub 1 o dłuższej formie + esej. Esej jest tutaj nieobowiązkowy.
Zasada III: wszystkie utwory muszą być oryginalne, nie publikowane wcześniej, napisane specjalnie na festiwal.
Zasada IV: wszystkie muszą być napisane czcionką standardową taką jaką widzimy w edytorze tekstu Salon24.pl. Dotyczy to poetów piszących klasycznie.
Idzie tutaj o dobro samych poetów i czytelników: wszyscy będą widzieć wyraźnie czym różni się poezja klasyczna zamieszczana w sieci od form sieciujących.
Chyba, że autorzy dojdą do wniosku, że będą potrzebować czcionki większej /np. Arial 36/. Moje doświadczenie wskazuje jednak na fakt, że klasyczny wiersz nie potrzebuje żadnych dodatkowych ozdobników – te niekiedy wręcz przeszkadzają Czytelnikom. Odwrotnie niż collage, performance, czy niektóre formy sieciujące.
Pozwoli to – mówiąc inaczej – na zobaczenie różnicy: na czym bazuje tekst klasyczny a na czym sieciujący. Będzie widać wyraźnie różnice w technikach. Skorzystają na tym i ‘klasycy’ i ‘sieciowcy’, i publiczność i krytycy.
Zasada V: prawa autorskie
Wszystkie użyte elementy sieci muszą być w utworach sieciujących opisane /autor np. fotografii, link, etc./. dla zachowania zasady przestrzegania praw własności intelektualnej. Opis może być pod użytym elementem, lub w komentarzu.
Zasada VI: celem festiwalu jest Sztuka. Ściślej: Sztuka Awangardowa XXI wieku tworzona technikami blogerskimi. Dokumentacja praktyki i teorii tej nowej Sztuki. W tym sensie festiwal jest apolityczny.
Terminy Festiwalu:
Od daty ogłoszenia – 1 miesiąc na nadesłanie materiałów, 21 marzec 2013.
RedNacz „Th’Republic of Poets” zobowiązuje się w ciągu 10 dni od niniejszego tekstu indywidualnie powiadomić wszystkich Autorów i Gości poprzez pocztę wewnętrzną. Gości zewnętrznych, specjalnych telefonicznie i pocztą elektroniczną.
Brak potwierdzenia uczestnictwa do dnia 20 marca 2013 oznacza automatycznie rezygnację z udziału.
Od daty ogłoszenia – rednacz „Th’Republic…” ma 10 dni na ułożenie dokumentacji w lubczasopismie „Th’Republic…” według podanych kategorii, wraz z zwięzłymi notkami o charakterze przedstawienia poszczególnych kategorii oraz ’biogram-art.’ Autorów i Gości.
10 dni zostaje – ze względu na termin powiadomień indywidualnych – w rezerwie.
Według podanego kalendarza termin przedstawienia dokumentacji Festiwalu wypada na 30 marca, dzień przed Świętami Wielkanocnymi. Gdyby był niewygodny dla Autorów – dzień po Świętach czyli 2 kwietnia.
Uwagi końcowe
Wszelkie uwagi formalne, propozycje nowych uczestników, propozycje własnego udziału proszę wpisywać w komentarzach lub poprzez pocztę wewnętrzną.
Lista jest uczestników jest otwarta.
Wstępne ramy zostały zarysowane, a lista oparta na laureatach Nagrody „P&P” i autorach lubczasopisma „LabPoetry:Netforms”.
Autor-pomysłodawca czyli moja skromna osoba „publicysty” dodał jeszcze jeden element, niewidoczny w tekście, mianowicie swoje skromne ale jednak doświadczenie festiwalowe, nabyte w dość silnej stawce najlepszych polskich poetów.
Dziękuję za zapoznanie się z tekstem i za cierpliwość:)
‘publicysta”
Acha, i jeszcze jedna bardzo ważna uwaga:
w rozszerzonym nazewnictwie festiwalu jest użyty termin: „Blogosfera Polska”.
Podkreśla to fakt pojawienia się poezji i form sieciujących w polskiej blogosferze – i tutaj właśnie na Salon24.pl. Gdzie znakomita i oryginalna formuła lubczasopism stwarza wygodne technicznie i formalnie warunki dla funkcjonowania festiwalu poprzez rocznik LC pod nazwą „Th’Republic of Poets”.
Fotografie, Za:
*http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Olivetti_Valentine.jpg
*http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Writing_on_the_wall.jpg/450px-Writing_on_the_wall.jpg
*http://www.impactlab.net/2007/08/27/the-mare-nostrum-the-worlds-most-gorgeous-super-computer/
*http://www.impactlab.net/2012/10/25/top-10-photos-of-the-week-250/
Inne tematy w dziale Kultura