![](http://26.media.tumblr.com/tumblr_lhykwaLNg31qhszhjo1_400.jpg)
zdjęcie B.P.Carrola - "Bucketheada" za: 26.media.tumblr.com
mój najmłodszy syn 1 października został studentem, jednocześnie rozpoczął naukę gry na gitarze elektrycznej – postanowiłem więc napisać post dla niego jako były bębniarz beatowy: jak rozumiem beat, i jakie typy gitarzystów poleciłbym mu do studiowania.
*1 część notki pod tytułem „Liu Yijun – gitara. Beat – Uderzenie. „Pokaż swoją twarz:)!” opublikowałem 2 października pod linkiem:
http://prognozy2030.salon24.pl/348527,liu-yijun-gitara-beat-uderzenie-pokaz-swoja-twarz
i skończyłem na tym, że pokazałem utwór zespołu The Artwoods „Down in the Valley”, który grałem na bębnach jak miałem 16 lat.
dzisiaj będzie lekcja - opowieść o tym jak młodzi muzycy uczyli i uczą się grać, gdyż tej sztuki nie uczy się na uniwersytetach i akademiach muzycznych:
I etap:
bohaterem jest tutaj idol, ulubiony wykonawca, którego partie gitarowe ćwiczy młody muzyk.
Umówmy się, że jest nim w naszym przykładzie jeden z najlepszych gitarzystów świata – Wiaderko: Buckethead,który gra swoją kompozycję „Soothsayer” z albumu „Crime Slunk Scene”:
za: 12Cyclone
II etap:
młody adept szuki gitarowej - nazwijmy go "małe wiadereczko" poprzez naśladownictwo zdobywa szlify gitarzysty – tak wygląda nauka: wierny mistrzowi aż po wiaderko na głowie wykonuje Bucketheada - „Welcom to the BucketheadLand”:
za: 4blackout
III etap:
a teraz 'wiadereczko' – Larry Markel- rozwija swoje możliwości i już "w cywilu" gra utwór „System of A Down”:
za: 4blackout
IV etap:
weryfikacja z oryginałem: mistrz Wiaderko gra „Welcom to the BucketheadLand”:
za: 12Cyclone
Brian Patrick Carroll "Buckethead" - strona oficjalna i hasło w Wikipedii
http://www.bucketheadland.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Buckethead
poprzednią część zakończyłem utworem Metalliki „Seek and Destroy”.
Ćwiczą też dziewczyny wg podanych IV etapów: jedzie nastolatka bardzo extra! -
„Seek and Destroy” gra Ibanezz Schredder
za: IbanezzSchredder
Ibanezz Schredder w MySpace:
www.myspace.com/theibanezshredder
ostatnia lekcja:
Kirk Hammet z zespołu „Metallica” pokazuje jak należy graćriffy z utworu „Master of Puppets”:
za: Metalist12
nagroda za ćwiczenia:
9-letni Yuto Miyazawa prowadzi grę samego Ozzy Osbourne'a i gra normalne solówki, niewiarygodne ale prawdziwe: kiedyś będzie pierwszym gitarzystą świata – 2009 Festiwal Ozzi Osbourne'a, koncert finałowy, utwór „Crazy train”:
za: jerblowme
Zakończenie: polecam Anię Rusowicz:) Kilka słów o "Akwarelach" i Tomaszu Jaśkiewiczu. Clipy: "Polanie", Dariusz Kozakiewicz gra solówkę w "Oni zaraz przyjdą tu" zespołu Breakout
Przykładów gry gitarzystów beatowych można by podać tysiące. Podobnie i zespołów. Jest to niewykonalne - wystarczy zajrzeć do You Tube:) Podałem więc raczej główne idee beatu, wraz z kilkoma przykładami; studiowanie niektórych partii gitar - ze względu na słabą jakość clipu - wymaga trochę samozaparcia, nie przeczę. Ale wysiłek chyba się opłaci.
W komentarze wkleiłem clip z VIMEO (gdyż na You Tube są w wersjach, których ze względów estetycznych nie mogę tutaj wkleić) z piosenką Ani Rusowicz wykonującą muzykę w stylu big beatu. Chłopcy mają instrumenty z tamtych lat, a Ania nawet tańczy dokładnie tak jak tańczyły niektóre dziewczyny z ówczesnych zespołów - w tym jej mama, słynna wokalistka zespołu "Niebiesko-Czarni": Ada Rusowicz.
Kończę ukłonem w stronę moich ulubionych zespołów, które ceniłem i lubiłem.
Niestety pierwszy z nich "Akwarele", który towarzyszył kilka lat Czesławowi Niemenowi, nie nadaje się do pokazania w tej formie w jakiej został umieszczony w sieci. To jakaś tragedia, żeby ówczesną awangardę muzyczną przedstawiać w sieci upstrzoną kakofonią zdjęć, i fotografii nawet z wiejskimi krajobrazami... Ci ludzie chyba ich nigdy w życiu nie widzieli..."Akwarele" nie mają nawet swojej strony w Wikipedii, to jakiś horror i głębokie nieporozumienie. Przypomnę, że na gitarze prowadzącej grał jeden z najoryginalniejszych polskich gitarzystów - Tomasz Jaśkiewicz.
Proponuję więc wysłuchać drugiego zespołu - "Polanie", dwa utwory z płyty z 1967 roku:
"Nie zawrócę" - rythm and bluesowy numer z popisowo grającą sekcją rytmiczną: bass - Zbigniew Bernolak i bębny - Andrzej Nebeski:
za: ricki1591
"Nieprawda, nie wierzę": solówkę na gitarze prowadzącej gra Piotr Puławski używając m.in. tzw. sprzęgania
za: ricki1591
I jedna z moich ulubionych solówek z tamtych lat: "Breakout" "Oni zaraz przyjdą tu" - solówkę gra Dariusz Kozakiewicz; na gitarze rytmicznej gra Tadeusz Nalepa. Płyta "Blues", 1971
za: krajcar5
Inne tematy w dziale Kultura