480px-Network_learner.jpg (480×480) (wikimedia.org)
logo nieoficjalne festiwalu, Wikimedia Commons
autor logo: lumaxart
About Scott Maxwell | Flickr
*Th'Republic of Poets*
Wirtualny Festiwal Poezji Sieciującej i Form Sieciujących. Blogosfera Polska.
Polska Zona Językowa
edycja 5: rok 2020
*Th'Republic of Poets
Virtual Festival of Networking Poetry and Networking Forms. Blogosphere Poland.
Polish Language Zone
edition 5: year 2020
Szanowni Państwo,
uczestnicy platformy blogerskiej Salon24.pl oraz Facebook, Wordpresss, Blogger, etc.
z przyjemnością informuję, że 5 edycja pierwszego w świecie wirtualnego festiwalu poetyckiego *Th'Republic of Poets* odbędzie się 20 grudnia. Jest to termin pierwszy.
II termin 19 stycznia 2021.
Oprócz kwestii technicznych jakie są zawsze, II termin wynika też z ograniczeń wynikających z pandemii. Musimy żyć wolniej i ostrożniej, brak dynamiki typowej dla normalnej sytuacji. Możliwe, że termin organizacji zbiegnie się z dalszymi ograniczeniami. Niemniej ten plik otworzyłem już w lutym i wypadałoby festiwal skończyć w 2020 przynajmniej w I terminie.
Edycja pierwsza rozpoczęła się tutaj na Salon24.pl w 2013 roku na festiwalowym lubczasopiśmie *Th'Republic of Poets* dzięki uprzejmości Redakcji Salonu, udostępniającej agregat do tworzenia czasopism internetowych. Czasopisma te skończyły swój techniczny żywot 5 stycznia 2017. Taki jest świat. Niemniej idea wirtualnego festiwalu trwała nadal.
Jako pomysłodawca przez lata 2017-2019 szukałem nowej pojemnej formuły dla technicznych sprawnych ram festiwalu. Przez te lata zbierałem nowe doświadczenia.
Festiwal jest oparty na technicznych i estetycznych doświadczeniach lubczasopisma Salonu 24.pl "Poetry&Paratheatre" 2010-2016 [mającego w 2016 już 400.000 odsłon], jak i dotychczasowych edycji *Th'Republic of Poets* 2013-2016. Dobrze przypomnieć, że było i inne lubczasopismo poświęcone wyłącznie poezji eksperymentalnej pod nazwą „LabPoetry-NetForms”. Nazwa będąca spełnieniem wymogu 20 znaków graficznych w tytule oznaczała „poezję laboratoryjną - formy sieciujące”.
Jednocześnie - dzisiaj można to powiedzieć z całą pewnością - festiwal w edycji 2020 opiera się też na doświadczeniach zebranych podczas mojego uczestnictwa w silnym i zawsze mającym bardzo dobrą obsadę Przemyskim Festiwalu Poetyckim w latach 2010, 2012, 2014, 2015 /wirtualnie/, 2018, 2020 /wirtualnie/. Jest to festiwal klasyczny nie wirtualny. Jego zaletą jest gromadzenie za każdym razem czołówki polskiej poezji a poprzez to definiowanie jej aktualnej jakości i stanu zaawansowania eseistyki.
Doświadczenia te i ich analiza, jak i analiza rozwoju polskiej krytyki literackiej pozwoliły mi wysunąć na 19 Przemyskim Festiwalu Poetyckim 24 września 2018 tezę o konieczności rozpoczęcia badań nad Historią Polskiej Poezji XX i XXI wieku w III klasach studiów:
I klasa : poezja w zmieniających się granicach Polski ale realizowana tutaj w tym continuum geograficznym
II klasa: poezja emigracyjna po 1939 z cezurą jaką jest śmierć Kazimierza Wierzyńskiego. Tutaj ważny jest odnośnik do Wykładów Neapolitańskich Mariusza Wilka z maja 2018
III klasa : poezja tworzona przez poetów, których nie da rady zaszeregować w poprzednich dwóch klasach - gdyż ani nie kontynuowali klasycznej poezji polskiej w warunkach emigracji, ani nie uczestniczyli w życiu poetyckim PRL, gdyż zmarli. Tutaj klasycznymi przykładami są Maria Pawlikowska- Jasnorzewska, Zuzanna Ginczanka, Beata Obertyńska, i in.
Już po festiwalu wysunąłem na Facebook tezę, że dobrze byłoby otworzyć IV klasę badań: nad poezją tworzoną na emigracji po 1972/3. Nowa Emigracja nie związana z II wojną światową. Jest to potężny obszar badań, szereg czasopism na wszystkich kontynentach o charakterze literackim i poetyckim, magazynów internetowych. Niektóre z nich już nie ukazują się, niektóre żyją nadal, powstają almanachy, publikowane są tomy poezji.
*Th'Republic of Poets* jak i byłe czasopismo "Poetry&Paratheatre" ma w tej klasie duże doświadczenie, i tę klasę badań będzie kontynuował. W redakcji "P&P" było wielu autorów współczesnej emigracji, piszących po polsku a mieszkających już poza granicami Polski.
Stąd i terminologia festiwalu i jego nazwa: Blogosfera Polska, Polska Zona Językowa, Polish Zone.
Oczywiście zachować należy tutaj właściwą miarę; festiwal będzie jak poprzednio od 2013, czy jak w "Poetry&Paratheatre" od 2010 roku stale prezentował twórczość poetów piszących po polsku a mieszkających za granicą. Tutaj więc nie ma jakiegoś wielkiego odkrycia. Normalne. Niemniej, umieszczenie tej normalności w ramach IV klasy badań daje jakąś nową jakość. Pokazuje inne ramy geograficzne i kulturowe konteksty poetów polskojęzycznych. Inny dialog. Jaki toczą żyjąc i mieszkając w innych kulturach językowych, obrazach świata, obyczajach, filozofiach życia.
Festiwal jest gratisowy, jak poprzednie edycje, prowadzący jak i uczestnicy nie biorą honorariów. Nie oparty jest też o jakiekolwiek dotacje i donacje.
Jego jedynym celem jest propagowanie poezji typowej dla XXI wieku - opartej o sieć, i wszelkim eksperymentom związanym z zasieciowaniem. Poezja po Gutenbergu. Oraz teorii tej poezji.
Jak zawsze będą też inne kategorie związane z innymi dziedzinami sztuki.
Kategorie festiwalowe
1/ IV klasa badań nad Historią Polskiej Poezji XX i XXI wieku:
poezja tworzona na emigracji po 1973. Autorzy, poezje, eseje, dokumentacje, wzmianki, etc.
2/ Poezja Sieciująca i Formy Sieciujące
3/ Poezja eksperymentalna. Poezja sprzężona z Translatorami, oraz wszelkie inne eksperymenty.
Obecna edycja chce rozpocząć też nowy obszar - nie związany jednak z Historią Polskiej Poezji - badań nad poezją wirtualną, opartą o sieć. Refleksji, eseistyki, rozważań. Poezja a SI, poezja botów, poezja a transhumanizm, poezja a Second Life, etc.
Termin otwarcia festiwalu 20.12.2020 - jedynie rozpoczyna na stronie "Poetry&Paratheatre Magazine" ten trend. Każdy tekst poświęcony tej sprawie, np. poezja botów, poezja a SI, poezja a trashumanizm, będzie publikowany po terminie otwarcia festiwalu.
4/ nurt Scientific Poetry - tutaj będą sygnalizowane utwory z "Scientific American" oraz polskiej edycji tego czasopisma "Świat nauki".
Wprowadzenie tej kategorii zawdzięczamy blogerowi Salonu24.pl „Kierdel”, który zwrócił uwagę na ten cykl publikacji w „SA”. Serdeczne podziękowania i zarazem zaproszenie do udziału w festiwalu z 2 utworami.
5/ poezja klasyczna
6/ fotografia i inne dyscypliny sztuki
7/ Varia festiwalowe
Kwestie techniczne
Do 18 grudnia 2020 zostaną wysłane imienne zaproszenia z propozycją uczestnictwa.
Lista zaproszeń zamknięta zostanie 19 grudnia. W razie przyjęcia zaproszenia utwory festiwalowe będą publikowane sukcesywnie na stronie "Poetry&Paratheatre Magazine".
Zasady publikacji festiwalowych
Po przyjęciu zaproszenia od organizatora publikować będzie można tutaj na Salon24.pl, Facebook, Wordpress, Blogger, czy innych platformach, z obowiązkowym zaznaczeniem, że tekst jest związany z Festiwalem:
*Th'Republic of Poets*
Wirtualny Festiwal Poezji Sieciującej i Form Sieciujących. Blogosfera Polska.
Polska Zona Językowa
edycja 5, 2020
z obowiązkowym poinformowaniem organizatora - mojej skromnej osoby -
o publikacji i podaniem linku do udostępnienia na stronie "P&P Magazine".
Poprzez pocztę wewnętrzną Salonu, lub Messenger na FB.
Kwestie Regulaminowe
1/ Będą te co zawsze: przestrzeganie regulaminów portali i platform, na których się publikuje, przestrzeganie międzynarodowej, europejskiej i polskiej konwencji i ustaw o prawach własności intelektualnej /prawach autorskich/.
2/ Przestrzeganie dobrego obyczaju literackiego.
3/ Festiwal ma na celu promowanie i prezentację wszelkich form poezji opartej o sieć, nie związanej z technologią Gutenberga, drukiem klasycznym.
4/ jest apolityczny, i nie związany z żadną ideologią. Poświęcony jest wyłącznie sztuce.
5/ Publikacje są na zasadzie honorowej i pokazują własne rozumienie sztuki poetyckiej. Jak i innych form.
6/ Każdy uczestnik edycji 2020 może publikować max 3 utwory. Jeśli zgłosi esej może mieć 4 publikacje.
W tym roku opieram się, wystosowując zaproszenia, na Autorach aktywnie publikujących w sieci. Drugi wyróżnik jest jak zawsze tematyczny.
Jeśli idzie o Salon24.pl uprzejmie zapraszam blogerów:
Strof
Tatarka
"Przechodzień"
Zhongguo
Prowincjałka
Ewa Filipczuk
Waldemar Żyszkiewicz
Navigo
Justa
Neda
Marcin Małek
Jacek Gulla
Doświadczenie uczy, że taka forma organizacyjna przyjęta od 2013 roku jest wygodna i ma zalety czysto logistyczne: brak szeregu długotrwałych uzgodnień, dyskusji, brak jakichkolwiek konfliktów, szybki tryb organizacyjny. A w chwili startu festiwalu Czytelnicy i Publiczność mają od razu całą dokumentację festiwalową.
Na blogu technicznym festiwalu "The Republic of Poets" będą umieszczone linki do zaproszeń i programów - wszystkich edycji 2013, 2014, 2015, 2016.
Tłumaczy to lakoniczność niniejszego tekstu, w edycjach poprzednich są rozwinięcia idei festiwalu. I nie ma potrzeby ich powtarzać.
Strona „Poetry&Paratheatre Magazine” od publikacji niniejszego tekstu będzie powoli zapełniana tekstami festiwalowymi, oraz będą wystosowane zaproszenia do polubienia. Tak, że właściwy wymiar, lub może optymalny dla festiwalu osiągnie w II terminie 19 stycznia.
Pozdrawiam
bloger "publicysta"
blog techniczny – dokumentacja edycji 2013, 2014, 2015, 2016
https://www.salon24.pl/u/festiwalpoezji/
Inne tematy w dziale Kultura