„Razem się opłaca” – ukute przez Polski Fundusz Rozwoju hasło, które promuje Pracownicze Plany Kapitałowe, trafnie oddaje ich istotę. PPK to korzyści dla pracowników, pracodawców i państwa, którzy razem składają się na wpłaty zasilające pracownicze konta. W tym „razem” nie może też zabraknąć czwartego aktora, a więc instytucji finansowych zarządzających PPK. Pełnią one szczególnie odpowiedzialną rolę.
Kiedy jeszcze w kwietniu zeszłego roku jako PZU zapowiedzieliśmy, że przystępując do udziału w wielkiej reformie polegającej na wprowadzeniu PPK, zrezygnujemy na rok z pobierania opłat za ich zarządzanie, kierowaliśmy się wspólnym interesem. Pracownicze Plany Kapitałowe, jako program budowania długoterminowych oszczędności Polaków, ma bowiem przynosić korzyści nie tylko im samym, ale i całej polskiej gospodarce. Budowanie i pomnażanie polskiego kapitału leży w interesie wszystkich jej uczestników.
PPK - korzyści dla wszystkich
Razem się opłaca pracownikom, którzy dzięki PPK mają szansę odłożyć pieniądze na godziwe życie, gdy już zakończą aktywność zawodową. „Razem” może przynosić profity pracodawcom, którzy – zwłaszcza zwiększając wpłaty na rzecz zatrudnionych – zyskują większą konkurencyjność na rynku pracy. To „razem” jest też korzystne dla samego państwa, ponieważ budowanie polskiego kapitału stymuluje wzrost gospodarczy.
„Razem” nie będzie się jednak opłacać bez pewnego i zaufanego partnera w postaci instytucji finansowej, która gromadzi i inwestuje pieniądze odkładane na rachunkach w PPK. To, zgodnie z ustawą o PPK, towarzystwo funduszy inwestycyjnych, powszechne towarzystwo emerytalne bądź zakład ubezpieczeń na życie.
Pewność i zaufanie
Dla pracowników pewny i zaufany partner to taki, który dysponuje odpowiednim doświadczeniem i potrafi pomnażać ich pieniądze. Dokłada wszelkiej staranności, aby robić to jak najlepiej i jest transparentny. Gwarantuje łatwy i pełny dostęp do informacji o gromadzonych przez pracowników oszczędnościach i podejmowanych przez siebie inwestycjach. Mamy prawo tego oczekiwać. Podobnie jak wszelkich informacji o warunkach oszczędzania w ramach PPK, zanim się na nie zdecydujemy.
Miarą dla instytucji zarządzającej jest jednocześnie możliwie szeroki dostęp do usług, które oferuje – za pośrednictwem jak największej liczby placówek i przyjaznych dla użytkowników serwisów online, dzięki którym możemy też porównywać skuteczność w inwestowaniu naszych pieniędzy. Dodatkowym atutem są oferowane pracownikom benefity, jak np. zniżki na usługi zdrowotne i ubezpieczenia czy bony towarowe.
Dla pracodawców pewny i zaufany partner to taki, który dysponując już doświadczeniem we wdrażaniu i prowadzeniu PPK, służy kompleksowym wsparciem. Poprowadzi ich przez wszystkie, skomplikowane etapy procesu i zapewni, najlepiej bezpłatnie, potrzebne narzędzia, zwłaszcza systemy informatyczne czy internetowe serwisy do łatwej, bieżącej obsługi PPK. Odciąży pracodawców w obowiązku informowania pracowników o Planach, dostarczając materiały informacyjne i oferując szkolenia – tradycyjne i online. Dysponuje też wystarczająco dużą liczbą doradców, by na bieżąco gwarantować szybki i fachowy serwis.
Społeczna odpowiedzialność
Z punktu widzenia państwa idealna instytucja zarządzająca PPK powinna nie tylko łączyć wszystkie wymienione zalety. Musi ją jeszcze cechować społeczna odpowiedzialność. Wobec Polaków i wyzwań polskiej gospodarki.
To zrozumienie oczekiwań i potrzeb Polaków. To umiejętność przekonania ich do programu oszczędzania, a tym samym do udziału w fundamentalnej dla nich samych i dla kraju reformie. To zorientowanie nie na szybki zysk, lecz wspólne dalekosiężne interesy.
Na tym polega pewność i zaufanie, których należy oczekiwać od instytucji zarządzających PPK. Bo razem naprawdę się opłaca. Na długie lata.
Autor artykułu: Marcin Żółtek, wiceprezes TFI PZU .
Polecamy: PPK. Wybór instytucji finansowej – na co zwrócić uwagę?
Jesteśmy częścią Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, w ramach której odpowiadamy za prowadzenie działalności określonej w ustawie o Pracowniczych Planach Kapitałowych. Naszą misją jest gromadzenie oraz udzielanie informacji o funkcjonowaniu PPK, tak, aby nowo wprowadzany system oszczędzania został zaimplementowany jak najbardziej efektywnie, a nasza spółka była centrum kompetencji w programie PPK. Robimy to przede wszystkim poprzez prowadzenie strony www.mojeppk.pl, jedyne oficjalne źródło informacji o funkcjonowaniu Pracowniczych Planów Kapitałowych. W ramach zarządzania portalem dostarczamy niezbędnych informacji pracodawcom, pracownikom oraz instytucjom finansowym, prezentujemy oferty instytucji finansowych oraz informujemy o przeprowadzanych przez nas szkoleniach i konferencjach. Spółka organizuje szkolenia i konferencje dla pracodawców i pracowników, zapewniając niezbędną wiedzę i umiejętności w zakresie implementacji nowego prawa. Bierzemy udział w wydarzeniach zewnętrznych, zapewniając obsługę merytoryczną, a także świadczymy konsultacje indywidualne dla największych firm w Polsce. Nasze szkolenia są bezpłatne i odbywają się w formie stacjonarnej i internetowej. Regularnie na stronie www.mojeppk.pl umieszczane są materiały informacyjne, najnowsze interpretacje prawne i podręczniki PPK do pobrania bezpłatnie przez wszystkich zainteresowanych. Publikujemy je z myślą o pracownikach zatrudnianych przez polskie firmy, zarówno w języku polskim, jak i po ukraińsku czy angielsku.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Społeczeństwo