Polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix zajmie się budową kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Firma złożyła najatrakcyjniejszą ofertę, która opiewa na blisko miliard złotych.
Do podpisania umowy doszło w piątek w porcie w Elblągu. NDI i Besix zagwarantowały wybudowanie kanału żeglugowego za cenę 992 mln 270 tys. złotych. Konsorcjum będzie odpowiadać za port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, zrealizowanie kanału ze śluzą, jak też sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym.
- Za nami skomplikowane procedury przygotowawcze: opracowanie dokumentacji, raport oddziaływania na środowisko, decyzja środowiskowa, pozwolenie wodno-prawne, zezwolenie na realizację inwestycji, wycinka drzew, badania archeologiczne i ferromagnetyczne, a w końcu zabezpieczenie i przenoszenie roślinności - mówił minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie liczył ok. 1 km długości i 5 metrów głębokości. Inwestycja pozwoli na wpływanie do portu w Elblągu statków o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Według zapewnień rządu, budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się do 2022 roku.
Przekazanie placu budowy pod rozpoczęcie prac nastąpi w ciągu dwóch tygodni. Elementy budowlane mają być transportowane drogą morską, a inwestycja nie będzie utrudniała życia mieszkańców - stwierdził Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
- Dzięki temu otwarciu port Elblągu i pozostałe znajdujące się nad Zalewem Wiślanym, będą mogły rozwijać sfery swojej działalności. W Elblągu chodzi głównie o przeładunki towarów, pozostałych, o turystykę, rybołówstwo. Porty zapewnią rozwój ekonomiczny w swoich regionach - dodał w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim". Czy przekop Mierzei Wiślanej będzie inwestycją korzystną dla mieszkańców?
- Przekop będzie wpływał i będzie to wpływ jednoznacznie pozytywny. Widać to już teraz. Po wycince drzew w miejscu przyszłego kanału możemy zaobserwować wielką liczbę ludzi, którzy z pagórków podziwiali widok z jednej strony na Zatokę Gdańską, z drugiej na Zalew Wiślany. W przyszłości będą tu kanał i śluza, ale także punkt widokowy - ocenił Piotrzkowski.
Dla rządu Zjednoczonej Prawicy przekop Mierzei Wiślanej ma priorytetowe znaczenie. Politycy PiS są przekonani, iż dzięki inwestycji uniezależnimy się od Rosji, a Elbląg znacząco zyska na gospodarczym znaczeniu. Przede wszystkim budowa kanału zagwarantuje nieograniczony dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku - z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
GW
Inne tematy w dziale Gospodarka