W centralnej Polsce Poczta Polska wybuduje hub logistyczny, czyli sortownię do obsługi krajowego i międzynarodowego e-commerce, który będzie współpracować z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Na poprawę sieci logistycznej spółka planuje wydać do 2021 r. 1 mld zł, z tego większość pochłonie budowa hubu, czyli centralnego punkt zbierania, sortowania, przeładunku i dystrybucji towarów.
Celem zmian jest poprawienie efektywności i wydajności oraz poprawa jakości świadczonych usług. Plany spółki są jednak znacznie większe: Poczta Polska chce stać się firmą o zasięgu międzynarodowym, operatorem logistycznym koordynującym handel między Chinami i innymi państwami Azji a Europą. We wrześniu tego roku spółka podpisała porozumienie z China Post Group, na mocy którego będzie dostarczać przesyłki z Chin do 30 krajów europejskich.
Na razie nie jest znana lokalizacja CHL, ale wiadomo już, że powstanie on w centralnej Polsce i będzie współpracować z Centralnym Portem Komunikacyjnym, który ma powstać w ciągu najbliższych 10 lat w Stanisławowie w gm. Baranów w woj. mazowieckim. Dokładna lokalizacja hubu ma być znana w ciągu kilku miesięcy.
Jak mówi prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski, decyzja o inwestycji jest podyktowana rosnącą popularnością handlu e-commerce i dynamicznym rozwojem rynku KEP, czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych.
W 2016 r. Poczta dostarczyła ponad 65 mln paczek. W ciągu pięciu lat prognozowany jest wzrost liczby paczek do 110 mln sztuk rocznie. Jednocześnie będzie zmniejszać się liczba tradycyjnych listów - z 1,87 mld w 2016 r. do 1,5 mld w 2021 r.
Jak informuje spółka, plan organizacji nowej infrastruktury zakłada obniżenie kosztu świadczenia usług, zagwarantowanie realizacji zadań wynikających z roli pocztowego operatora wyznaczonego, konkurencyjność rynkową oraz maksymalne wykorzystanie obecnych zasobów organizacji.
Dla sklepów internetowych wymierną korzyścią z wprowadzonych zmian ma być możliwość późniejszego przyjmowania zamówień od klientów, np. po godz. 15.00 z zachowaniem terminu doręczenia kolejnego dnia, a w przypadku przesyłek ekspresowych dla klientów instytucjonalnych nawet przed godz. 8.00.
Decyzja o transformacji sieci logistycznej i budowie centralnego hubu ma znaczenie strategiczne. Jak mówi prezes firmy, bez inwestycji w infrastrukturę logistyczną w ciągu najbliższych lat sieć Poczty Polskiej uległaby przeciążeniu, a czas dostawy przesyłek musiałby się wydłużyć.
Plany rozwoju operatora zakładają też, że rozbudowie elementów infrastruktury towarzyszyć będą inwestycje w rozwiązania informatyczne i flotę pojazdów z alternatywnymi źródłami napędu, w tym testy samochodów elektrycznych.
źródło: PAP
BG
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Inne tematy w dziale Gospodarka