Porozumienie dotyczy kupna akcji gdańskiej grupy od Skarbu Państwa i przejęcia kontroli kapitałowej nad Lotosem przez płocki koncern.
Strony potwierdziły zamiar przeprowadzenia transakcji i zadeklarowały dalszą współpracę, także w kwestii realizacji środków zaradczych postawionych przez Komisję Europejską. Celem włączenia w strukturę Grupy Orlen gdańskiej spółki jest utworzenie dużego polskiego koncernu multienergetycznego, który będzie skutecznie konkurował na światowych rynkach, będzie odporny na zmienne otoczenie makroekonomiczne i zdolny do inwestycji rozwojowych - np. związanych z transformacją energetyczną.
- Powstanie jednego silnego koncernu, do którego należeć będzie nie tylko Lotos, ale też Energa i PGNiG, jest konieczne z punktu widzenia przyszłości biznesowej tych firm i budowania ich wartości dla akcjonariuszy. Skorzysta na tym także polska gospodarka, bo zintegrowany koncern będzie miał większe możliwości rozwoju inwestycyjnego i mocniejszą pozycję negocjacyjną. Silny multienergetyczny koncern oznacza również wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski - mówi prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek.
- Proces przejęcia, w którym uczestniczymy, to bardzo złożona operacja, którą musimy przeprowadzić. Aby sprostać konkurencji i wyzwaniom, jakie stoją przed branżą paliwowo-energetyczną, musimy łączyć siły tworząc silny koncern. W całej Europie miało już miejsce wiele podobnych transakcji. PKN ORLEN ma spore doświadczenie w prowadzeniu tego rodzaju postępowań, dlatego jestem spokojny o przebieg procesu zgodnie ze wszystkimi standardami i obowiązującymi przepisami dla tego typu transakcji - mówi Paweł Jan Majewski, prezes Grupy LOTOS.
Daniel Obajtek zapewnia, że "jednym z głównych beneficjentów przejęcia kapitałowego Grupy Lotos stanie się też Pomorze i jego mieszkańcy", ponieważ powiększona o gdański podmiot Grupa Orlen jeszcze bardzie zaangażuje się w działania społeczne, kulturalne i sportowe w tym regionie.
Zgodę na przejęcie musiała wyrazić Komisja Europejska, ktora wydała ją warunkowo. Koncern musi m.in. sprzedać 30 proc. udziałów rafinerii Lotos w Gdańsku i 80 proc. stacji tej sieci (więcej na ten temat napisaliśmy tu: KE zgadza się na fuzję Lotosu z PKN ORLEN, ale stawia warunki). W porozumieniu zawartym 18 sierpnia 2020 r. obie spółki zadeklarowały współpracę umożliwiającą ich wykonanie.
Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN ORLEN zainicjowano w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na Walnym Zgromadzeniu. W listopadzie 2018 r. płocki koncern złożył w Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację.
Ostateczny kształt wniosku poprzedziła wielomiesięczna współpraca stron, w czasie której spółki odpowiadały na pytania KE. Pod koniec września 2019 r. Komisja Europejska, zgodnie z praktyką zastosowała standardową dla drugiej fazy negocjacji procedurę „stop the clock”, którą zatrzymano na początku marca tego roku. W kwietniu PKN ORLEN otrzymał wyniki analiz.
Pod koniec kwietnia płocki koncern zozył propozycję środków zaradczych, po czym - na początku maja - rozpoczął się market test, a 14 lipca 2020 r. otrzymał od Komisji Europejskiej warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos.
BG
Inne tematy w dziale Gospodarka