Zbigniew Ziobro wyraził całkowicie uzasadnione wątpliwości co do legalności wyboru sędziów w uchwale Sejmu z dnia 26.11.2010.
Dokumentem oficjalnym na podstawie którego Sejm poświadcza wybór sędziego Trybunału Konstytucyjnego jest uchwała Sejmu, którą publikuje się w Monitorze Polskim. Wybór sędziego TK określa konstytucja w art. 194 ust. 1, który mówi ewidentnie jasno, że sędziego wybiera Sejm w sposób indywidualny na okres 9 lat. Ponieważ jedynym dokumentem w sprawie wyboru jest uchwała, poniższe uchwały zostały podjęte niezgodnie z prawem:
UCHWAŁA
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 26 listopada 2010 r.
w sprawie wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego
§ 1.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 194 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. Nr 102, poz. 643, z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr 53, poz. 638, z 2001 r. Nr 98, poz. 1070, z 2005 r. Nr 169, poz. 1417, z 2009 r. Nr 56, poz. 459 i Nr 178, poz. 1375 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 197, poz. 1307), wybiera na stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego:
- Stanisława Rymara
- Piotra Tuleję
- Marka Tadeusza Zubika.
§ 2.
Kadencja nowo wybranych sędziów Trybunału Konstytucyjnego rozpoczyna się z dniem 3 grudnia 2010 r.
MARSZAŁEK SEJMU
Grzegorz Schetyna
UCHWAŁA
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 27 października 2006 r.
w sprawie wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego
§ 1
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 194 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. Nr 102, poz. 643, z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr 53, poz. 638, z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417) wybiera następujące osoby na stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego:
- Marię Gintowt-Jankowicz
- Wojciecha Hermelińskiego
- Marka Kotlinowskiego.
§ 2
Kadencja nowo wybranych sędziów Trybunału Konstytucyjnego rozpoczyna się dnia 6 listopada 2006 r.
MARSZAŁEK SEJMU
/-/ Marek Jurek
M.P. z 2001 r. Nr 42, poz. 672
UCHWAŁA
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 13 listopada 2001 r.
w sprawie wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego
§ 1.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 194 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 5 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o
Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. Nr 102, poz. 643, z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i
Nr 53, poz. 638 oraz z 2001 r. Nr 98, poz. 1070) wybiera następujące osoby na
stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego:
- Mariana Grzybowskiego
- Marka Mazurkiewicza
- Mirosława Wyrzykowskiego
- Bohdana Zdziennickiego.
§ 2.
Kadencja nowo wybranych sędziów Trybunału Konstytucyjnego rozpoczyna się
dnia 2 grudnia 2001 r.
M.P. z 1997 r. Nr 82, poz. 789
UCHWAŁA
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 5 listopada 1997 r.
w sprawie wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 194 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej i art. 88 ust. 3 w związku z art. 5 ustawy z dnia
1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz.U. Nr 102, poz. 643), dokonuje
wyboru następujących osób na stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego:
- Teresy Dębowskiej-Romanowskiej,
- Marka Henryka Safiana,
- Mariana Zdyba.
M.P. z 1997 r. Nr 83, poz. 810
UCHWAŁA
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 19 listopada 1997 r.
w sprawie wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 194 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje wyboru następujących osób na stanowiska
sędziów Trybunału Konstytucyjnego:
- Wiesława Johanna
- Birutę Lewaszkiewicz-Petrykowską
- Andrzeja Mączyńskiego
Kadencja nowo wybranych sędziów Trybunału rozpoczyna się dnia
1 grudnia 1997 r.
W/w sędziowie w sensie formalno prawnym orzekali w TK na podstawie wadliwego dokumentu poświadczającego ich wybór. Sytuację powyższą można przedstawić tak, że firma sprzedaje towary kilku podmiotom a na koniec dnia wystawia łączną fakturę na wszystkie wydane towary dla listy odbiorców.
W aktualnym regulaminie Sejmu art. 26 ust. 2 jest mowa o możliwości podjęcia łącznej uchwały co do wyboru sędziów Trybunału Stanu. Prawdopodobnie Sejm w w/w przypadkach zasugerował się sposobem wyboru sędziów TS.
Generalnie to po jakiego grzyba są regulaminy i Konstytucja aby coś robić niezgodnie z przyjętymi wcześniej zasadami?
Inne tematy w dziale Polityka