Animela Animela
506
BLOG

Wino marki wino

Animela Animela Gotowanie Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

"Nikt nie uwierzy, dopóki się nie przekona, co za nektar deserowy, naśladujący najwspanialsze                                                                  wina deserowe hiszpańskie lub włoskie, daje wycisk z pomarańczy"

 (Lucyna Ćwierczakiewiczowa "Jedyne praktyczne przepisy"


Wino z pomarańczy według przepisu zacnej matrony robiłam kilka razy w życiu zaledwie: a to dlatego, że na ogół przegapiałam najlepszy moment z powodu zimowego urlopu. W tym roku taką gapą nie będę i wino nastawię - przyznaję bowiem rację pani Lucynie: wino jest nieprawdopodobnie wręcz smakowite (co potwierdzają goście). Z ciekawości zrobiłam kwerendę po internecie i faktycznie znalazłam przepisy na wino z pomarańczy, ale wolę spuścić zasłonę milczenia na jakość tych nieszczęsnych prób.

Wyciskamy sok z 60 dorodnych czerwonych pomarańczy, przecedzamy przez bardzo gęste sitko (nie metalowe - może to być np. lniana lub bawełniana tkanina, wyprana, wypłukana w czystej wodzie). Robimy syrop z 7 kg cukru oraz 9 litrów wody. Gdy syrop przestygnie całkowicie, mieszamy go z sokiem i rozlewamy do dwóch dużych gąsiorów.Kiedy płyn przejdzie w temperaturze pokojowej burzliwą fermentację, należy wynieść je na pół roku do piwnicy (lub na zimny strych). Gdy przestanie fermentować i samo się wyklaruje, należy wino przelać w butelki i zostawić na rok w stałej, chłodnej, temperaturze.

Pani Ćwierczakiewiczowa podkreśla ze słuszną dumą, że butelka gotowego wina kosztuje 1 do 2 rubli, podczas gdy koszt dwóch garncy wynosi najwyżej z gąsiorami od 4 do 5 rubli. Ja skromnie zaznaczę tylko, że wino jest naprawdę przepyszne i wszyscy sądzą, że jest zrobione z winogron - można zresztą zażartować, że jest to wino lodowe. Smak jest rzeczywiście deserowy, ale wcale nie jest to ulepek. Proszę się nie martwić, że w przepisie brak jest matki drożdżowej, tak ma być: wszystkie owoce zawierają dzikie drożdże, choć nie wszystkie tyle samo. Wino sfermentuje, gwarantuję to!

P.s. To jest notka powtórzona, sprzed kilku lat. Od tego czasu wino z pomarańczy robiłam już dwa czy trzy razy. Ono rzeczywiście potrzebuje bardzo długiego leżakowania, ale naprawdę jest tego warte. Komentatorzy pod tamtą notką pisali, że ilość cukru jest zbyt duża, ale to nieprawda. Ci, którym jest szkoda zużywać tyle słodyczy, niech zrobią po prostu z połowy wszystkiego - zawsze to będzie dużo mniej (tu perskie oko).

Animela
O mnie Animela

Jestem człowiekiem - przynajmniej się staram.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (13)

Inne tematy w dziale Rozmaitości