Wiejska szkołę w Indianie. Marzec 1911r.
Egzamin na zakończenie edukacji.
Przykładowe pytania:
1. W jakim stanie i nad jaką rzeką leżą: Chicago, Duluth, Cleveland i Buffalo? Przedstaw ważny fakt dotyczący każdego z tych miast.
2. Podaj nazwy i położenie dwóch krajów, których ważnymi produktami są: pszenica, bawełna, wełna i kawa.
3. Napisz o Kanale Panamskim, kto go buduje, gdzie leży i jakie jest jego znaczenie.
4. Jakie są przyczyny zmian dnia w noc i lata w zimę?
5. Wymień pięć republik, trzy monarchę konstytucyjne i jedną monarchę absolutną.
6. Wymień rodzaje zdań na podstawie ich znaczenia lub zastosowania oraz na podstawie formy.
7. Napisz zdanie z czasownikiem w stronie czynnej; zamień je na stronę bierną.
8. Co rozumie się pod pojęciem fleksja? Które części mowy są fleksyjne?
9. Napisz zdanie zawierające rzeczowniki, pokazujące sześć pozycji rzeczowników wobec innych wyrazów w zdaniu.
10. Napisz przykładowy list w sprawach interesu, składający się nie więcej niż z czterdziestu słów.
11. Jaka jest długość prostokątnego pola o szerokości 80 prętów, jeśli ma ono 100 akrów powierzchni?
12. Jeśli wóz ma 10 stóp długości, 3 stopy szerokości i 28 cali głębokości, to ile pomieści buszli pszenicy?
13. Lina o długości 500 stóp jest rozciągnięta z wierzchołka wieży i sięga ziemi w odległości 300 stóp od podstawy wieży; jak wysoka jest wieża?
14. Wymień trzy rodzaje stawów i podaj przykłady każdego z nich.
15. Opisz budowę mięśnia i kręgosłupa.
16. Zdefiniuj arterię, żyłę, naczynie włosowate, puls.
17. Napisz krótką biografię Evangeline`a.
18. Jak myślisz, czego chce nauczyć autor "Enoch Arden"?
19. Jakim rodzajem człowieka był Shylock?
Poza tym, że występują różnice kulturowe i książek czy miast o jakich dotyczą pytania w Polsce się nigdy nie omawiało, wydaje się, że oddają one ogólny poziom wiedzy w USA na początku XX w. jaki prezentowali ludzie po ukończeniu szkoły która obecnie odpowiadała by naszemu gimnazjum.
Ciekawi mnie bardzo ilu naszych uczniów po ukończeniu gimnazjum w pierwszej klasie szkoły średniej było by w stanie zdać taki test.
Proponuję nauczycielom pierwszych klas liceów taki eksperyment.
Znajdźmy w lokalnej bibliotece test na ukończenie szkoły ludowej sprzed 100 lat. Przepiszmy pytania na język współczesny i dajmy przed świętami naszym uczniom do rozwiązania. Następnie oceńmy te testy i dowiedzmy się może wreszcie ilu obecnych uczniów w 1911 roku nie zdało by tego sprawdzianu a obecnie jest na jak najlepszej drodze do uzyskania matury i na studia.
Mam wrażenie, że wyniki mogły by być bardzo zaskakujące i jeszcze bardziej niepokojące.
Inne tematy w dziale Technologie