hrabia Pim de Pim hrabia Pim de Pim
66
BLOG

„I █ PL” – tylko prawda jest ciekawa

hrabia Pim de Pim hrabia Pim de Pim Kultura Obserwuj notkę 22

Atakowana przez środowiska patriotyczne za negatywny stosunek do polskości „Gazeta Wyborcza” wykupiła jak kraj długi i szeroki ogromne billboardy, aby zadeklarować publicznie co następuje:   „PL” .

iredpl.jpg

Intencją reklamodawcy było zapewne wywołanie u odbiorcy skojarzenia z popularnymi deklaracjami typu „I NY” - z tym, że używany powszechnie na oznaczenie afektu znak serca zastąpił w reklamie czerwony prostokąt, stanowiący logo gazety. Niby oczywiste: „Gazeta kocha Polskę”. Odtąd czerwony prostokąt ma się kojarzyć z afirmacją Polski, a tym samym z oczywistym patriotyzmem środowiska gazety.

Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie iście freudowska pomyłka pomysłodawcy reklamy. Czerwony prostokąt wywołuje natychmiast skojarzenie z czerwoną flagą (die rote Fahne) - symbolem obu totalitaryzmów spod znaku swastyki oraz sierpa i młota. Nie jest przypadkiem, że czerwona flaga jest nadal bliska sercu sierot po Stalinie i Hitlerze oraz komunistom w Europie i na całym świecie. Jaki był stosunek wyznawców „czerwonej flagi” do Polaków i ich państwa nie trzeba chyba przypominać. W największym skrócie można powiedzieć, że był dokładnym przeciwieństwem uczucia „miłości”. Symbol „czyta się więc zupełnie inaczej niż „”, a blisko - znacznie bliżej - słowom, które dosadnie opisują sposób traktowania Polski przez obu najeźdźców.

Hasło „PL” odczytane w tym duchu, oznacza uczucia do Polski zupełnie przeciwne do zamierzonego przekazu reklamy, ale za to bliższe rzeczywistemu obliczu gazety . A przecież „tylko prawda jest ciekawa”.

lubię celne riposty, doceniam bezinteresowność, erudycję, autoironię i poczucie humoru piszę z przerwami od 2007 roku, współpracowałem z portalami : Wolni i Solidarni, POLIS MPC, Blogmedia24, Niepoprawni.pl, Nieznudzeni Polską.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (22)

Inne tematy w dziale Kultura