Piotr Dwojacki Piotr Dwojacki
153
BLOG

Rządowa filozofia VAT

Piotr Dwojacki Piotr Dwojacki Gospodarka Obserwuj notkę 3

VAT dla podmiotów korzystających z usług w polskich portach wynosi 22%. Dla branży nie ma znaczenia, czy będzie to 22 czy 23%. Istotne jest to, że analogiczna stawka w Niemczech wynosi 0%. 

Ministerstwo finansów twierdzi, że kluczowe znaczenie dla polskich portów ma nie wysokość stawek i opłat, lecz położenie geograficzne oraz stan infrastruktury (lądowej i rzecznej) prowadzącej do portów (czyli nieżeglownej Odry, słabych połączeń kolejowych Świnoujścia, rezygnacji rządu z budowy autostrady A-3).

Jak zauważa Jan Stasiak, przewodniczący Rady Interesantów Portu Szczecin: "tylko w tym roku w małym wiejskim niemieckim porcie Vierow przeładowano już ponad 600 tys. ton polskiego zboża z terenów woj. zachodniopomorskiego, (...) ponad 30% kontenerów z portu w Szczecinie jest celnie odprawianych w położonym 1 km za granicą (20 km od portu) niemieckim Pomellen i po odprawie wraca na polski rynek".

VAT 22 czy 23% nie ma znaczenia. Znaczenie ma to, że ceny w Niemczech są niższe o 22% (a choćby o 15%).

Dzięki temu-porty NRD (w tym nowobudowane) wygrywają z polskimi.


Jeden z największych polskich armatorów, Euroafrica, wyprowadził się z Polski. Przecież działanie w ramach polskiego systemu podatkowego nie ma sensu.

Archiwum Morskie Eugeniusza Kwiatkowskiego Piotr Dwojacki, menedżer i ekonomista związany z Uczelnią im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni. Zamieszkały: Trójmiasto. Rocznik 1967. Zajmuję się strategiami organizacji (biznesowych - i nie tylko). Moja strona: www.dwojacki.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (3)

Inne tematy w dziale Gospodarka