Dziś napiszę o mudzie, który jest dosyć wyjątkowy wśród polskich gier tego typu. Panie i Panowie, przed wami Mystica!
Co w nim jest tak wyjątkowego? Trzy rzeczy. Po pierwsze, jest to gra względnie nowa, cały czas rozwijania i wspierana, nie ma więc chyba takiego ryzyka jak np przy Barsawia, że mud z dnia na dzień jest wyłączany a nasza postać zostaje cyfrowo uśmiercona. Po drugie, Mystica ma całkowicie autorski, wykreowany od podstaw i wciąż rozbudowywany świat fantasy. I po trzecie: jest mudem całkowicie po polsku i teraz naprawdę można to napisać z całym przekonaniem. Są polskie literki, wszystkie te nasze ą, ę, ś, ć... Co więcej, i to już jest naprawdę niesamowite, gra daje nam do wyboru czy tych znaków chcemy używać , czy chcemy grać... bez nich, jak jak na innych mudach. I to działa! Zarówno w komendach jak i opisach możemy mieć lub nie polskie literki. Możemy napisać zarówno "zabij zająca", "wytnij mięso z ciała" jak i "zabij zajaca", "wytnij mieso z ciala". Jeszcze jedna ciekawostka: pomiędzy jednym i drugim trybem możemy się przełączyć właściwie w dowolnym momencie w grze.
No dobrze, zerknijmy więc jak gra wygląda. Odpalamy klienta mudowego i łączymy się z adresem mud.mysticarpg.pl:2300

Ekran powitalny dosyć standardowy, ale już dalsze kroki mogą nas zaskoczyć...

Potem następuje dosyć standardowa, skomplikowana, nawet "oldschoolowa" rzekłbym procedura tworzenia postaci, choć znów gra się wyróżnia na plus: w porównaniu do innych mudów mamy więcej ras do wyboru, w tym tak nietypowe jak goblin czy ork. Ponadto gdyby ktoś miał problemy, to istnieje dobra i wyczerpująca pomoc (komenda 'pomoc') po przeczytaniu której chyba nikt nie powinien mieć problemu z utworzeniem swojej postaci i rozpoczęciem gry.
To, co zwraca uwagę, to staranne i bogate w detale opisy lokacji, gdzie wreszcie nie musimy się domyślać czy "ząb" czy żab". Jak wspomniałem powyżej, mud jest młody ale rozwinięty, w świecie można wykonywać rzeczy typowe dla mudów: wykonywać questy, walczyć z przeciwnikami, nosić paczki, zbierać zioła... Jest nawet kilka innych możliwości zarobku, nie widzianych gdzie indziej. Co więcej, także gracze istnieją i nawet powstają już pierwsze frakcje, o czym świadczą choćby treści na tablicach...

Gra nie ma swojej strony (jeszcze?) ale jest już niewielkie forum (forum.mysticarpg.pl), gdzie toczą się dyskusje, można uzyskać porady odnośnie gry itp.
No dobrze, na razie są w większości pochwały, a czy są wady? Cóż, są. Po pierwsze: to nowy projekt, więc w grze są błędy. Wprawdzie są one na bieżąco naprawiane, a i sama gra obecnie deklarowana jest jako "w fazie testów", ale niestety trzeba być przygotowanym, że podczas wędrówek wielokrotnie zaskoczy nas komunikat o błędzie. Druga wada jest pochodną zalety: autorski świat niesie wprawdzie powiew świeżości (to nie n-ty Novigrad) ale na początku czujemy się nieco obco i wszystkiego (wiara, miasta, państwa, stronnictwa) trzeba uczyć się samemu. I trzecia wada: póki co społeczność graczy nie jest zbyt liczna i czasem trudno kogoś spotkać na szlaku.
Cóż, czas na podsumowanie: pierwszy nowy polski mud od 15 lat? Na to wygląda. Warto się bliżej zainteresować, choćby właśnie z tego powodu.
Inne tematy w dziale Technologie