floryda floryda
427
BLOG

Wymóg lapidarności (szkic recenzyjny )

floryda floryda Kultura Obserwuj notkę 0

 

Floryda

WYMÓG  LAPIDARNOŚCI    (szkic recenzyjny)                                                                                

Czasy obecne nie sprzyjają gadulstwu. Pojawiają się powieści o objętości kilkudziesięciu stron znormalizowanego maszynopisu oraz tzw. szorty(z ang. short  stories) czyli  króciutkie miniaturki  prozatorskie zawierające 1000-2000 znaków, a więc około 10-15 %  klasycznego amerykańskiego opowiadania.Czytelniczego wzięcia, zwłaszcza w Internecie, nie mają też dłuższe wiersze, więc może książka pomyślana jako demonstracja lapidarności  napotka na przychylną reakcję odbiorców.

     W szóstym tomie wierszy (1) Kamila  Kampa kontynuuje niespodziankę, którą zgotowała  swoim Czytelnikom  w poprzedniej  książce poetyckiej. Jest ciągłość,  ale również wyraźna  zmiana. Zawarta  w tytule tomu aluzja kulturowa, tym razem  nawiązuje  do przedostatniej  publikacji Czesława Miłosza „to/it”  dzieła bardzo opisowego, odnotowującego spotkania  Poety  z RZECZYWISTOSCIĄ. Jednak tytuł tutaj pełni trochę inne  funkcje. „To” oznacza również  jej poprzednia pasję  działalności, z której jest  znana - fotografię.

W „PonadTo”  nie chodziłoby więc  o jakieś megalomańskie porównywanie się z klasykiem współczesności, lecz o deklarację, że  obecnie  dla Autorki, Słowojest ważniejsze niż Obraz. Tak  przynajmniej odczytuję ów  skromny tytuł, uważnie patrząc  na okładkę. Na miłoszowy akcent wskazuje również ostatni wiersz tomu, zatytułowany  Toast (str. 68-69). Pararela  do wiersza Walc napisanego przez Miłosza  jeszcze przed wojną  staje  się wyraźna, jeśli  uważnie przeczytamy oba  teksty. U Miłosza bohaterką liryczną jest ciężarna kobieta tańcząca podczas karnawałowej zabawy w początkach minionego stulecia. Z tej  beztroski i wdzięku narodzi się  Poeta. U Autorki „PonadTO” mamy podobną karnawałową  scenerię; Sylwester, najważniejsze wydarzenie karnawału. Ale bohaterka liryczna wiersza Kamili Kampy nie tańczy. Rozmyśla. Jej myśli kierują się ku śmiertelnie  chorej przyjaciółce. Peelka  w poczuciu własnej  bezradności wznosi toast za zdrowie nieobecnej  podczas  Sylwestra." Inne myśli, inne ściany, inne  głosy".

Tytuł tego  ciekawego tomu jest jednocześnie deklaracją. Może  niezupełnie zgodną z duchem epoki, ponoć ikonicznej. A tu została podkreślona ważność słowa. Książka składa się z 53  haiku (s.6-16) 41  wierszy (s. 19-69) oraz 100  aforyzmów (s.72-84). Jest podzielona na trzy części, odseparowanych od siebie trzema  podobnymi zdjęciami.  Można więc mówić  o jakimś sensownym  układzie i  konsekwencji, bo Autorka często deklaruje, że ceni sobie lapidarność. Warto się przyjrzeć tym poszczególnym składnikom  (gatunkom?). Zapewne  przy tym ważne  jest poczucie  rytmu, które Kamila Kampa demonstruje w kolejnym tomie, eksponując  głównie aliterację jako najważniejszy, a historycznie najstarszy środek stychotwórczy. Tymczasem obecnie, prawie wyłącznie - króluje kult  metafory i przerzutni. To pierwsze bierze się, chyba z Peipera, stanowiąc jego pośmiertny tryumf, drugie - z poezji oświeceniowej i romantycznej. Powszechne użycie tych tropów przez różnych poetów stwarza trwale wrażenie stylu bezosobowego, więc ktoś, kto się nie stosuje do mody - zyskuje.                                                               

 

HAIKU (s.6-16)                                                                                         
 

To temat  – rzeka. Stwarza  wiele problemów zakresu poetyki i historii literatury, które nie zawsze można przedstawić jednoznacznie lub/i konkretnie. Pewno dlatego w stosownym haśle umieszczonym w polskiej Wiki czytamy: „Możliwe, że ten artykuł w całości albo w części zawiera informacje nieprawdziwe”. Warto zaznaczyć, że takiej uwagi nie ma w innych Wikipediach. Przeznaczony do użytku szkolnego Podręczny słownik terminów literackich (2) też nas  nie rozpieszcza precyzją informacji. Tu należy brać pod  uwagę trzy hasła; hai-kai (s.83-84), haiku (s.84 )zresztą odsyłające do hai-kai,podobnie jak hasło hokku (s.88).A przecież wystarczyło jedno hasło – haiku z informacją, że  termin ten przyjął się w XIX stuleciu, po ewolucji formy od  żartobliwego  lub zabawowego  trójwiersza do lirycznej  miniaturki. A poprzednio   używano nazw hai-kai oraz hokku. Gdyby te słowa podać w  alfabecie  kandzi  nie byłoby  kłopotów przynajmniej
z wizualnym odróżnieniem wszystkich trzech terminów. Tak postąpiłemw szkicu o koanowym tytule. Tyle zasad ile  sylab, więcej zasad niż sylab (3). Zdając  sobie sprawę z rodowodu tej formy wywodzącej  się z trzech pierwszych wierszy klasycznej pięciowierszowej tanki (schemat; 5+7+5+7+7), uznałem, zapewne znacznie na wyrost, że  tropy  użyte w tance można stosować również w haiku.

Celowo pominąłem problem kigo,  tj. świadomego użycia słowa wskazującego na porę roku. Japoniści mogliby określić od kiedy kigo  jest normatywną figurą  gatunku oraz  jaki procent klasycznych haiku wcale nie ma kigo. Słów sezonowych jest ok. 1500, co dobrze świadczy,o pomysłowości azjatyckich wyspiarzy ale niektóre z nich są ściśle  związane z miejscową naturą i krajobrazem. Wiele problemów genologicznychi filozoficznych stwarza naszym hajdzinkom i hajdzinom, a także teoretykom literatury, nieznajomość języka i kultury japońskiej. Jednak najważniejszą sprawą jest świadomość poetycka i zdecydowana deklaracja co chce się  pisać; klasyczne, japońskie haiku(3 wersy, 17 sylab w układzie 5+7+5) czy haiku anglosaskie zwane haiku-image, czyli utwór haikupodobny, ułożony na wzór haiku.Miejscowi „znawcy”  dorabiają do tego estetykę  twierdząc, że istotą haiku  jest obraz , a nie satori (olśnienie, samooświecenie, nagła iluminacja) czy momentalizm (uchwycenie momentu, chwili).Niech im tak będzie, ale  po co się  ośmieszają nieznajomością angielszczyzny. Schemat wersyfikacyjny  haiku-image nie istnieje.  Co najwyżej można mówić o pewnych dominantach przedziałowych (2-4 wersy, najczęściej jednak 3, 12-15 sylab). Wspólny z klasycznym japońskim  haiku wydaje  się być brak tytułu. Eliminuje to cudownie  lapidarny, dwuwierszowy, siedmiosylabowy  wiersz  Ungarettiego  „Cielo e Mare” (4), zawierający dobitnie wyrażony słowny ekwiwalent satori,rzadko spotykany w obu  typach haiku. Skoro o treści mowa, warto wrócić do wspomnianego już hasła „hai-kai”. Autorka hasła utrzymuje, że japońska miniaturka poetycka to: „utwór zamknięty puentą, o różnorodnej  tematyce, zwięzły, pomysłowy i dowcipny. Poeci eur. naśladowali tę formę zwł. na  przełomie XIX i XX w. W nowszej poezji polskiej  nawiązywali do niej m.in. S. Grochowiak, R. Krynicki i Cz. Miłosz (op.cit., 83, kursywa moja-AT, sygnalizuje zastrzeżenia merytoryczne). Takie hasło to jedno wielkie pomieszanie  z poplątaniem.  Właściwie nie wiadomo o jakie haiku chodzi:  klasyczne (japońskie) czy amerykańskie)? Wymienione nazwiska Polaków sygnalizują poetów uprawiających  haiku-image. Powróćmy  jednak do zastrzeżeń. Nie trzeba, chyba, przypominać, że naśladować  coś i nawiązywać  do czegoś można na różne sposoby. Dowcipna treść i zróżnicowanie tematyczne, nawet z akcentami satyrycznymi, charakteryzowała  hai-kai i hokku, zwłaszcza we wczesnych okresach  rozwoju tej  formy. W  haiku lirycznym dominują dwa tematy; Natura i Przemijanie.  Praktyka rematów wymagałaby osobnego potraktowania, gdyż właśnie one eliminują stosowanie puenty, która  jest tą kategorią od  jakiej klasyczne haiku trzyma  się z daleka. Jest ono zwięzłe jako forma czy podgatunek poezji lirycznej, ale jak widać po przykładzie lapidarnego dwuwiersza możliwe są utwory jeszcze bardziej lakoniczne. Pozostaje jeszcze bynajmniej nie marginesowa sprawa  chronologii. Trudno przypuszczać, aby przed 1868  r.,  czyli przed otwarciem Japonii na świat ktokolwiek, gdziekolwiek w Euroameryce naśladował sztukę japońską. Za początek lirycznej  niponizacji  uchodzi wiersz Ezry Pounda   „In a Station of the Metro” („Na stacji metra” prawdopodobnie (5) z roku 1911 Jest to jednak typowe  haiku- image napisane z myślą o imitowaniu japońskiej formy. Czy były wcześniejsze naśladownictwa? Czyje? Jakie? Nie jestem komparatystą, ale chyba  takie informacje powinni ustalić badacze  literatury. Zwłaszcza interesowałaby - nie tylko mnie– informacja: kiedy w Europie lub w US pojawiło się pierwsze prawdziwe klasyczne (japońskie) haiku.Wspomniane już słownikowe hasło podaje, że forma ta powstaław Japonii w XVII stuleciu. Ów brak precyzji - jak niebawem zobaczymy - może jest dobry. Nie wymienia się żadnego nazwiska, chociaż prawie we wszystkich informacjach rola wynalazcy klasycznego haiku przypada Matsuo Basho(1644-1694, właściwe nazwisko Matsuo Kimsayu) – (6).

Kłopot w tym, że ten syn   skromnego samuraja niskiej rangi, zawodowy nauczyciel poezji, przygotowujący swoich uczniów do udziału w konkursach i zbiorowym pisaniu utworów uważał się za poetę haikai no renga, a nie czystego haikai,jak wówczas nazywano haiku. Jego zapiski podróżne mówią o uprawianiu zenistycznej medytacji, natomiast niektóre opracowania podają, że „sam był wyznawcą zen, a jego utwory  przeniknięte są na wskroś ideą  buddyzmu zen  (7, s. 64)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         A  ZZenistyczne satori określa się jako doświadczenie psychiczne, a więc  doznanie jednostkowe, nieprzekazywalne i wiąże…  z pojęciem  koanu (ibd).

Wprawdzie  ani w Antologii  Polskiego Haiku,  ani w późniejszej poznańskiej  antologii  "Dajmy grać świerszczom"    nie znajdziemy japońskich trójwierszy Kamili Kampy, ale wynika  to, zapewne,  stąd, że Poetka  od niedawna uprawia ten gatunek. Natomiast, sądząc po wywiadzie w lokalnej prasie i wypowiedziach na forach i praktyce wersyfikacyjnej  osiągnęła  już pewną bieglość warsztatową .. Co ważniejsze, znając zasady budowy prawdziwego, japońskiego haiku lirycznego   tych zasad przestrzega. Odróżnia, przeto, haiku anglosaskie  od miniatur Basho czy Issy oraz ich następców. Ba, zdaje sobie sprawę z filozoficznych internetowych, o  haiku wie dużo zarówno w aspekcie historyczno-genologicznym jak proweniencji haiku i jego związków z myślą zenistyczną. Za najważniejszą kategorię uznając  satori. A  to stwarza wiele  problemów, również teoretycznych. Definiowane jako nagłe olśnienie czy niespodziewane… zrozumienie istoty zjawiska lub rzeczy,jest  stanem wewnętrznym, niedostępnym osobom postronnym. W  tej sytuacji należałoby pytać  o słowny ekwiwalent satori - najważniejszego elementu haiku.A także o cały intelektualny wystrój tego gatunku. Tym bardziej, że w przeciwieństwie  do wielu tradycyjnych figur i tropów poetyckich opisanych jeszcze  w  greckich i łacińskich podręcznikach retoryki, wiedza na temat japońskiej miniatury wśród uprawiających ten gatunek ogranicza się do odrzucenia rymu i liczenia  sylab, aby zachować schemat 5+7+5. A i to nie zawsze. Np. mało kto „pamięta" o niezbędnym  składniku haiku takim,   jak kigo  (literalnie; słowo sezonowe, wyraz wskazujący na  porę roku). Pomija  się  to słowo świadomie lub nieświadomie; świadomie, bo w wielu krajach, nawet o klimacie umiarkowanym, coraz częściej, mamy tylko dwie  pory; suchą i deszczową. Świadomie, gdyż na ogół ludzie wiedzą,  kiedy  kwitną  wiśnie lub opadają liście  z drzew. Jednak  najczęściej porzucenie  kigo wynika z niewiedzy lub lenistwa.

To wszystko  świadczy o skomplikowanym charakterze problemów jakie stwarza  uprawianie  klasycznego haiku przez Europejczyka lub Amerykanina. Naturalnie, nie trzeba być wyznawcą zenu  czy  shinto, aby pisać klasyczne  haiku.Podobnie, jak  nie trzeba   być hinduistą  czy buddystą, aby uprawiać  jogę.  Od dawna marzyłem, aby  jak najczęściej pozbywać  się subiektywnych ocen utworów poetyckich, zastępując  je bardziej wymiernymi parametrami, które są zwyczajnym stwierdzeniem faktów   i nie wywołują  żadnych pseudoestetycznych  sporów. Jednak  przy takim podejściu  nie uniknie  się pewnych założeń  czy raczej wyjaśnień. Przyjmijmy, więc, że wspomniana antologia poznańska   prezentuje aktualną sytuację  polskiego  haiku.   Jakie  w istocie  ono jest? Nie zamierzam liczyć średnich arytmetycznych, median, odchyleń standardowych, gdyż dawałoby to wartości ułamkowe albo procentowe, a  przecież każdy utwór  jest zamkniętą całością.  Przynajmniej w intencji Autora. Temat  - jak  najbardziej klasyczny, japoński. Natura !Co więcej; dałoby się doń dołączyć słowny ekwiwalent  satori. Niemal na pograniczu metafizyki.  Tu kołacze mi się zwrot zaczerpnięty z mego wiersza o tych poetyckich owadach, symbolizujących w kulturze euroamerykańskiej  szczęście, a u Chińczyków – przemienność życia  i śmierci. „Świerszcze, zagrajcie ciszy  jej własne  słuchanie”.

W poznańskiej antologii  prezentuje się dwudziestu poetów i  poetek z całej Polski. Każdy Autor /Autorka  opublikował w  tej  książce 10 tekstów. Na 200 miniatur  w 51 utworach  jest zachowany schemat wersyfikacyjny   japońskiego haiku.7 poetów  zdecydowanie odrzuca ten wymóg, reszta  zdaje  się na  los szczęścia i tylko jeden – Jan Paliczka  z Sosnowca całkowicie  przestrzega klasycznej wersyfikacji… Tuż   za nim plasuje  się Zuzanna „Iro”( jap. „barwny, kolorowy”) - Orzeł, z ośmioma miniaturami  oraz Anna Opasiak, której tylko 3 wiersze to anglosaskie haiku, zaś pozostałe 7- klasyczne…  Jeśli chodzi  o słowny  ekwiwalent  satori, sprawa przedstawia się jeszcze  gorzej. Tej najważniejszej cechy konstytutywnej zdołałem się dopatrzeć tylko w miniaturkach Roberta Bogusława Nowaka (5), Anny Truchlewskiej  (5) i Jana Paliczki (4 ). I znów;  przeważają autorzy   dla których postulat przekazania słownego ekwiwalentu satori po  prostu nie  istnieje. Pomijając wskazane  przypadki trudno mówić   o świadomej robocie  poetyckiej. Jak na tym tle prezentują się haiku Kamili Kampy?

We wszystkich  53-ch utworach jest  zachowany  klasyczny schemat wersyfikacyjny. Podobnie jak u sosnowieckiego hajdzina Jana Paliczki. A przecież tekstów jest prawie dwa razy więcej. więc o przestrzeganie reguły ponad 260% trudniej. Obecność słownego  ekwiwalentu satori stwierdziłem w 11 tekstach poetyckich. Jak widać utrzymany  jest  ten sam relatywnie wysoki poziom… Takie decyzje mają jednak charakter arbitralny, uznaniowy. Możliwość pomyłki  nie wykluczona. Jeśli jednak  porównuje  się ze sobą utwory różnych autorów i konsekwentnie przestrzega własnych  zasad  oceny, pomyłki niejako się znoszą i hierarchia w obrębie grupy pozostaje  bez  zmian. Jak widać akt  aksjologiczny  w kontekście zbiorowym ma przewagę nad  oceną indywidualną.

Z  11 trójwierszy Kamili Kampy  muskających satori, szczególną uwagę zwróciłbym na haiku ze stron; 6 („Czerwona róża…” ), 8 („Wiosna rozkwita.. ) - tu zwraca uwagę, typowy  dla klasycznego haiku, momentalizm i jednoczesność planów Natury. Dalsze  teksty pochodzą ze s. 9 („już  halny strąca…”),15 ( „nocą świetliki…”),16 („ptaki szukają…”).

Lektura haiku z  tomu PonadTo przynosi jeszcze jedną refleksję; w klasycznym  haiku granice wersetów pokrywają się na  ogół z syntagmami. Przerzutnie  prawie nie występują, a szyk strukturalizowanych komunikatów  językowych jest całkowicie naturalny. Oczywiście z uwzględnieniem takiej specyfiki języka  jak umieszczenie czasownika  na końcu zdania. Podobnie jak w łacinie. Utrudnia  to jednoczesne posługiwanie  się czwarto systemowym różewiczowskimwierszem wolnym, w którym akcenty logiczne, a nie ilość sylab decydują o kształcie poetyckiego przekazu. Nie wiem  jak z tym problemem radzi sobie Autorka. Zapewne  w innych dniach pisze te gatunkowo  odmienne utwory…

WIERSZE (s. 19-69)

Stanowią  najobszerniejsza część książki  i właściwie mogłyby  zostać                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           wydane oddzielnie.   Dlaczego tak się nie  stało? Nie wiem. Może zadecydowała chęć zdobycia nowych doświadczeń warsztatowych  albo przekonanie, że najważniejsze  jest   dotarcie do Czytelnika  posiadającego coraz mniej czasu na lekturę, a forma przekazu  ma znaczenie drugorzędne. Zresztą, nie wszyscy uważają aforyzm za gatunek poetycki. A  w lirycznym haiku, zarówno klasycznym, jak i anglosaskim, często upatrują formalistyczny  eksperyment. Ja, akurat, z racji nieeuropocentrycznych  poglądów i filozoficznego  obycia, nie mam z tym żadnych  problemów. Zresztą, krytyk powinien sobie wybierać  książki, które zdołałby  nie tylko ocenić,  ale i sproblematyzować. Wspomagając własny rozwój  intelektualny.  Stąd  określenie szkic recenzyjny czyli połączenie   recenzji z esejem. Podobnie jak nie pisze się recenzji z książek nieżyjących twórców, gdyż recenzja  jest również  ku pożytkowi  Autora. Nie powinno się pisać o utworach, które potrafimy tylko  opatrzyć  jakąś etykietką czy wskazać na realizację znanych schematów formalnych, bądź treściowych.   Pomijam tu już recenzje  usługowelub koleżeńskie  laurki realizowane wg zasady;ty  pisz o mnie, ja o   tobie. To ani krytyka literacka, ani działalność  recenzencka. Wróćmy  jednak do wolnych wierszy wielkopolskiej poetki.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Autorka  PonadTO doskonale zdaje sobie  sprawę z faktu, że czwarto systemowy utwór  poetycki ma  własne  zasady strukturalne, dzięki którym wiersz wolny nie jest wierszem dowolnym.I tu  trochę statystyki; na 41 wierszy (24 opatrzonych tytułami,17  tylko gwiazdkami) większość mieści  się na jednej stronie książki. Najkrótszy tekst  (str.20) ma 7 wersów.   Również 7 wierszy, w tym jeden dyptyk  bez tytułu (str.36-37) mogą uchodzić za  dłuższe teksty, o przeciętnej ponad trzydzieści kilka  linijek. Ich  topoje to często rekwizyty codzienności; torebka, smycz, GPS. Przyjętą konwencję można by określić mianem narracji metaforycznej,  dziś   popularną, zwłaszcza wśród młodzieży. Jednak,  w przeciwieństwie  do swoich młodszych kolegów,  Kamila Kampa nie używa takich, dość ogranych środków stychotwórczych,  jak epifora czy anafora.  Stosuje  też odrębny zapis. Trzeba  przyznać, że nie zawsze konsekwentny w  zakresie rozczłonkowania wiersza i przemiennego zastosowania 2 parametrów; syntagmy i linijki,umieszczając niekiedy jednosylabowe słowow oddzielnym wersie (np. s.28 - „ma”, s.20 -„oddając”). Czasami  przypomina się notacja  stosowana przez Romana Śliwonika; duże litery w środku zdania lub syntagmy.  Nie  zawsze w tradycyjnej  romantyczno-młodopolskiej  funkcji, gdzie majuskuła oznaczała pojęcie semantycznie ważne, nacechowane. Np.   „Polska”, „Ojczyzna”, „Kraj”, „Dusza”, „Duch”. Na ogół były to rzeczowniki. Niekiedy ociekały patosem, tak tępionym w poezji współczesnej. A w wierszach Kamili Kampy mamy  np.; „zanim sen Prześlizgnie się/między rzęsami/Pomarzę/” (s.20). Czyli wyeksponowanie metafory i podkreślenie czynności ważnej  dla Peelki. Dla  wiersza wolnego niewątpliwie problematyka zapisu i rozczłonkowania linijek oraz syntagm są sprawami kluczowymi. Jakie tu  przyjąć rozwiązanie? Wyłącznie  tradycyjna interpunkcja ze swoim dość sztucznym(i  pretensjonalnym) rozpoczynaniem majuskułą każdej nowej linijki czy też brak interpunkcji i używanie małych liter?  Przez  lata własnej praktyki warsztatowej i  translatorskiej (e.e. cummings, Paz, brazylijscy konkretyści), doszedłem  do  względnie  trwałego  przekonania, że zapis powinien służyć lepszemu  przekazaniu treści, a rozczłonkowanie - zbliżeniu języka  poetyckiego do mowy potocznej. I  tak się– niekiedy - dzieje w wierszach  Kamili Kampy.

Z  wolnych wierszy zamieszczonych w PonadTo, oprócz wspomnianego już   Toastu,na uwagę zasługują; „Tęsknota” (s.62) i „Takie  bardziej obszerne niebo”  (60-61). Pierwszy to jakby kontynuacja znanego bon-motu ks. Twardowskiego;’ „Śpieszmy  się  kochać ludzi, tak szybko odchodzą”. Wiersz o Dziadku, którym Pelka nie interesowała  się za jego życia, aby  później   żałować swej obojętności i niezrozumienia bliskiego człowieka. Dobrotliwy autor Zeszytu w kratkę nigdy nie pojął, że wszędobylska  Obojętność  jest właściwie największą zbrodnią naszej  epoki, co sugeruje wyraźnie wielkopolska      poetka.                                                                                                         

Drugi ze wspomnianych tekstów  porusza odwieczny temat istnienia/nieistnienia duszy zwierząt, opowiadając się wyraźnie  po  stronie  adwersarzy  Kartezjusza.  Na uwagę zasługuje  dobry warsztat poetycki  Autorki, widoczny  chociażby w  zręcznym ominięciu rozziewu w tytule wiersza.  Mamy, więc, „bardziej obszerne niebo” zamiast  „bardzO   Obszerne niebo”  Nieuzasadniony treściowo stopień wyższy,zapobiega powtórzeniu  jednej z nagminnych wad współczesnego poezjowania.

Bardzo często można  spotkać się z poglądem,  że nadawanie tytułów wierszom, a zwłaszcza tytułów jednosłowowych sprzyja precyzji słowa poetyckiego. Nic  bardziej  fałszywego. Na podstawie PonadTo, gdzie jednak przeważają teksty opatrzone tytułami (24;17) można stwierdzić, że raczej stopień zaangażowania  autora decyduje  o wyrazistości tekstu. Z punktu widzenia psychologii twórczości  nie jest  to żadna rewelacja, aleporadnictwo literackie  musi mieć swoje  prawa, nawet  wtedy kiedy są one notorycznie falsyfikowane.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

AFORYZMY  (s. 72-84)                         

 

Wiadomo, że   nie istnieją całkowite synonimy. Spokrewnione  ze sobą semantycznie  wyrazy różnią się odcieniami znaczeń i zakresem  użycia. W określonych kontekstach przekazują niekiedy odmienne  treści. Seria synonimiczna; apoftegmat, sentencja, bon-mot, złota myśl, aforyzm, maksyma...- a także - trynka, czworak, czwartak (nazwy archaiczne ) podlega tym samym prawom co inne serie. Używając intuicyjnie  tych określeń  raczej nie popełniamy błędu .

Wiemy, co tosentencja, a co bon-mot. Jednak, gdyby przyszło nam zdefiniować oba pojęcia, nie obyłoby się bez  kłopotów. I dyskusji. Za twórcę „gatunku" uchodziojciec medycyny -Hipokrates z Kos (ok. 460-370 p.n.e ). Ale  jedynie w kręgu cywilizacji europejskiej. Niektóre napisy na  starochińskich  gadających kościach  można uznać za pierwsze apoftegmaty, a więc datowanie  trzeba przesunąć co najmniej o połowę tysiąclecia. Ten  zapis różnych mądrości  z powodzeniem  uprawiali filozofowie. Od Seneki (4 p.n.e. – 65  n.e) do Nietzschego (1844-1900) i Wittgensteina (1889-1951). Odrębną  kategorie tworzą, bardziej literackie, lapidarne  mądrości życiowe, nastawione  nie tylko  na paradoks, ale  na obserwację charakterów  i obyczajów. Tu wymienia się   historyczne  już postaci autorów  francuskich (La Rochefoucauld, Chamford, Pascal)  i niemieckich ("Jean Paul", czyli Johan Paul Richter, Hebbel), zaś z Polaków Andrzeja Maksymiliana Fredrę iPosła prawdy - pozytywistę Aleksandra Świętochowskiego. Z autorów bardziej współczesnych, u nas, powodzeniem  cieszyły sięMyśli nieuczesane Stanisława Jerzego Leca (1909  -1966). W ciągu ostatnich kilkudziesięciu  lat popularność aforyzmów i sentencji jeszcze  bardziej wzrosła, co można śmiało przypisać rozprzestrzenieniu idei filozoficznych postmodernizmu. Rezygnując z praw, algorytmów i ogólnych  schematów, ideolodzy postmodernizmu, idąc śladami Nietzschego, Peirce'a, zajęli się myśleniem nietypowym, pozbawionym rygorów, opartym raczej na intuicji, niż na dyscyplinie studyjnej. „ -  8 ) -twierdzi  Beata Mytychrelacjonując na stronie internetowej Myślenie aforystyczne poglądy włoskiego historyka idei  Carla Ginzburga (ur.1939),   twórcy  tzw. indykacjonizmu.

Aforystykę Kamili Kampy należałoby scharakteryzować jako swoiste porady psychologiczno-obyczajowe najczęściej pozbawione walorów filozoficznego uogólnienia ale nie stroniące od wartościowania i zwykłej obserwacji. Były by to raczej bon-moty, niż aforyzmy. Ich strukturalną cechę stanowi lapidarność. Na 100 bon-motów ponad 70% to zapiski jednozdaniowe. Trafiają się zdania z elizją czasownika lub rzeczownika odczasownikowego. Np. „Bez zaufania, wspólna droga kończy się najczęściej w jakiejś rozpadlinie”. „Wspólna droga"to, naturalnie, kroczenie razem po jednej  drodze, wspólne pokonywanie przestrzeni, bądź  trudności czy wydarzeń losowych. Rozpadlina w tym bon mocie „przestaje" być szczeliną czy nierównością gruntu, a staje się zmetaforyzowanym, uprzedmiotowionym synonimem „klęski" - rozpadu. Proszę zauważyć, że zacytowane zdanie zostało zapisane zgodnie z zasadami praskiej szkoły lingwistyki; to co nowe, najważniejsze, znalazło się na  pierwszym miejscu. Wartości  preferowane  przez Autorkę to: przyjaźń, wierność, cierpliwość…, a więc  raczej wartości tradycyjne. Co wyrażone  jest wprost w umoralniającym  ale dość pesymistycznym stwierdzeniu; „Szukaj dobra i wartości, dopóki one jeszcze istnieją"  (s.74 )

W dość ciekawy sposób pisze o miłości rodzicielskiej i różnicy między tym uczuciem a miłością erotyczną. Odwołuje się tu do Nowego Testamentu i misji Jezusa. Aforystyka współczesna, odnotowując aktualne postawy i zachowania niekiedy musi przeciwstawić się znanym i utrwalonym poglądom wielkich myślicieli. „Wyobraźnia, to dominująca zdatność w człowieku, nauczycielka błędu i fałszu”  -twierdził francuski filozof i matematyk Blaise Pascal. „Wyobraźnia, to rodzaj wolności "  replikuje leszczyńska poetka (toutes proportiones  gardee). Taka gloryfikacja wyobraźni  niewątpliwie wynika z wysokiej oceny Poezji,jako swoistego Uniwersum  Antropologicznego; „Poezja jednoczy, a nie dzieli. A ponieważ istnieje ma sens również język i  rozmowa z drugim człowiekiem".W bon-motach Kamili Kampy nie brak również sformułowań nawiązujących do aktualnych. Tu widać szkolę Stanisława Jerzego Leca. „Przeszłość jednym ciąży, drugich obciąża",  "Mamy wolność myślenia. Resztę zamykają paragrafy”. Za sprawą Urszuli Zybury i Ryszarda Podlewskiego Poznań  staje  się poważnym ośrodkiem aforystyki, o czym świadczy   specjalna sesja poświęcona tej dyscyplinie  twórczości podczas  Międzynarodowego Listopada Poetyckiego 2013. Wypada mieć nadzieję, że w 2015 r. do tej dwójki poetów piszących aforyzmy dołączy poetka z Leszna, zaś Wydział Filozofii UAM, kontynuując antropologiczne  tradycje  Leszka Nowaka zajmie  się filozoficznymi problemami aforystyki.

Przypisy

  1. Kamila Kampa: PonadTo,Leszno 2014, s. 84, wyd. Przedsiębiorstwo Trans  Mar Katarzyna Marciniak Leszno, ISBN-978-83-936557-5-5
  2. Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz  Sławiński Podręczny Słownik  Terminów literackich,Wyd. Open, Warszawa 1992, s. 285, ISBN-83-85254-24-
  3. Andrzej Tchórzewski Haiku,wyd. Polska Oficyna Wydawnicza  (POW) Warszawa 1999 szkic teoretyczny Tyle zasad ile sylab,więcej zasad niż sylab - s. 41-47,ISBN-83-87831-95-6
  4. Znany dystych Ungarettiego to; „M’illumine/ D’immenso” w zasadzie - jak każda dobra poezja – nieprzetłumaczalny. W przybliżeniu „Z ogromu /Jaśnieję” , „Przez nieskończoność Jaśnieję „Jaśnieję / Dzięki  nieskończoności „Przeciwstawienie dynamiki i statyki w obu wersach, do dziś budzi  podziw.
  5. Na  stronie  internetowej  College English  znajdziemy  publikację  Richarda Eugena Smitha  Ezra Pound and Haiku,w którym  powołując  się na artykuł Poety zamieszczony
    w Forthnightly Review ten filolog i krytyk przedstawia dość zawiłe  okoliczności powstania pierwszego amerykańskiego  hokku (= haiku ). Dzieło się to w r.1911(dokładnej  daty nie  podano ) przy wyjściu ze stacji  paryskiego metra na Plac  Zgody. Podobne, a nawet ciekawsze i bardziej obszerne  rozważania  zawiera  szkic  Pound, haiku i obraz poetycki   zamieszczony w poundowskim n-rze miesięcznika  Literatura na Świecie  (styczeń 1985, s. 98-121). Z  obu prac bije przekonanie, że Pound  uważał obrazowość za istotę   kultury japońskiej. Rzecz  jednak wymagałaby szczegółowych wyjaśnień.  Zwłaszcza w  kontekście Chinese Written Character…. Wypada  jednak przyjąć ,że zwolennicy haiku - image mają jakieś tam swoje racje artystyczne. Sam jednak wolę ortodoksyjną klasykę.
  6. Wszelkie pseudonimy, dane bio – i - bibliograficzne zawiera hasło „Basho”   zamieszczone
    w angielskiej Wikipedii.
  7. Kazi rDevi Znaki Buddy .wyd.Sadhana,Katowice 1998, s.19, ISBN-83-88127-00-4
  8. Beata Mytych (UŚ )Myślenie aforystyczne .Ginzburg po raz pierwszy - artykuł z Internetu - http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos2/texty/ginzburg.htm
floryda
O mnie floryda

Pisarz uprawiający prawie wszystkie dyscypliny literatury, od poezji do przekładów z paru języków. Z wykształcenia -filozof i socjolog.Od marca1961 do 30grudnia 2006 członek Warszawskiego Oddziału Związku Literatów Polskich. Biogram ( pod nazwiskiem,które na blogu widnieje przy publikacji materiałów literackich, nie pod nickiem "Floryda " ) - w "Wikipedii " oraz we wszystkich wydaniach słownika L.M. Bartelskiego i w słowniku iblowskim ,a także w angielsko-amerykańskim " Who is who in poetry " .(Profilowe zdjęcie zrobiono na działce 23 maja 2017 r. ,5 dni po jubileuszu 80- lecia . )

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura