Manek napisał notkę o przyśpieszeniu PLF101 na ostatnim odcinku lotu w Smoleńsku. Jak ktoś lubi zagadki logiczne, polecam.
https://www.salon24.pl/u/karlus/1113720,katastrofa-smolenska-przyspieszenie-wzdluz-osi-samolotu-przed-dzialka-bodina
Zwyczajem nudnego teoretyka sprawdźmy jednak podstawy, na poziomie szkoły podstawowej.
Samolot ma trzy silniki o ciągu maksymalnym 103 kN każdy, czyli 309 kN
Sprawdźmy czy wyliczenia z notki mieszczą się w zakresie fizycznych możliwości silników. Ze szkoły podstawowej znamy wzorek F=m*a Siła = masa * przyśpieszenie.
Czyli 88.000 kg * 1,693 m/s2 = 135,5 kN
135,5 < 309 niby wszystko w porządku. Ale przecież maszyna się wznosi. Musimy włożyć energię by zwiększyć energię potencjalną maszyny. Do tego mamy opory aerodynamiczne.
Załóżmy, że do utrzymania maszyny w locie poziomym z wypuszczoną mechanizacją skrzydła potrzeba nam 70 kN ciągu (bo nie chce mi się szukać po charakterystykach aerodynamicznych.
Od 309 kN odejmujemy więc 135 idące na przyśpieszanie maszyny i 70 idące na pokonanie oporów aerodynamicznych. Zostaje nam w przybliżeniu 100 na przyrost energii potencjalnej, czyli zdobywanie wysokości.
Jaki sens ma, z punktu widzenia pilota, ładowanie energii ciągu silników w przyśpieszanie maszyny, w czasie gdy od dołu botanika puka o blachy, a przed nosem widać podnoszący się teren???
Dla zabawy odtworzyłem Manka wzorek w LibreOffice Calc, tylko Zx wstawiłem 0 i patrzałem co się dzieje przy rosnącym Pz.
Coś tu z tą matematyką nie gra, ale co? ;)
*Uproszczenia do oporu, ale nie jest celem tej notki dokonanie dokładnych wyliczeń.
PS Notki poruszające temat w zdecydowanie poważniejszy sposób. Kolejność wynika z kolejności zamieszczenia komentarzy.
p. Michał Jaworski
https://www.salon24.pl/u/mjaworski/939289,bilans-sil-wzdluznych-w-czasie-smolenskiego-znizania
Gwant
https://drive.google.com/file/d/161QCXU9Qphsx1RlpLgOQImur69yYEYZ4/view?usp=sharing
YKW, czyli prof. Paweł Artymowicz
https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/938891,58-nie-ma-niezgodnosci-danych-o-ostatnim-znizaniu-tupolewa-pod-smolenskiem
https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/942087,59-ostatnie-dwie-minuty-plf-101
https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/946167,60-nieustabilizowane-podejscie-tupolewa-101-informacje-o-odleglosci-z-wiez
https://www.salon24.pl/u/fizyka-smolenska/938906,59-teoria-fugoidy
Blog ten nie służy do wyjaśnienia przyczyn smoleńskiej katastrofy, a jedynie do odmitologizowania związanych z nią zagadnień technicznych. - Wypowiedzi zawierające niewybredne ataki "ad personam", jak i słowa ogólnie uważane za "łacinę" mogą być usunięte bez względu na wartość merytoryczną; jedyne ograniczenie wolności wypowiedzi. Co zrobić by nie czytać bzdur? Polecam: YKW, Barbie, Flyga, AndrzejMat, Paes64, Ford Prefect, Wotur, jerzyk07, Zenon8228, Lord Sith
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka