Facebook Inc. ogłosił we wtorek, że zamyka swój system rozpoznawania twarzy. Fot. PAP/EPA/Abaca
Facebook Inc. ogłosił we wtorek, że zamyka swój system rozpoznawania twarzy. Fot. PAP/EPA/Abaca

Kryzys wizerunkowy Facebooka. „Zamykamy system rozpoznawania twarzy”

Redakcja Redakcja Cyfryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 6
Facebook Inc ogłosił we wtorek, że zamyka swój system rozpoznawania twarzy, który automatycznie identyfikuje użytkowników na zdjęciach i filmach. Firma tłumaczy to rosnącymi obawami społecznymi dotyczącymi korzystania z takiej technologii.

Technologia "faworyzuje białych"

Jerome Pesenti, wiceprezes ds. Sztucznej Inteligencji na Facebooku, w poście na blogu na swoim blogu napisał, że firma wciąż nie ma jasnych zasad regulujących stosowanie tej technologii. „W obliczu ciągłej niepewności uważamy, że ograniczenie korzystania z rozpoznawania twarzy do wąskiego zestawu przypadków użycia jest właściwe” - napisał Pesenti.

Polecamy:

Kryptowaluty. Shiba Inu osiągnęła gigantyczne zyski. Wyprzedziła Dogecoina

Kopia zapasowa? Kiedy będzie Ci potrzebna? Proste sposoby na kopię zapasową

Odgórna zmiana spowoduje usunięcie „szablonów rozpoznawania twarzy” u ponad miliarda użytkowników Facebooka.

Na decyzję firmy miała wpływ coraz mocniejsza krytyka, dotycząca tego, że technologia może fałszywie identyfikować ludzi jako przestępców albo faworyzować białych względem „kolorowych”.

"Zuckerberg powinien odejść"

Rebranding Facebooka na Meta niewiele zmieni w sposobie prowadzenia firmy, jeśli za jego sterami nadal pozostanie Mark Zuckerberg - powiedziała sygnalistka i była menedżerka Facebooka Frances Haugen.

Haugen skomentowała ogłoszoną w ubiegłym tygodniu zmianę nazwy Facebooka podczas konferencji Web Summit w Lizbonie. Jak oceniła, rebranding jej zdaniem nie ma sensu, biorąc pod uwagę cały bagaż problemów, z którymi nadal musi się zmagać firma.

– Cały czas widzimy jak Facebook wybiera ekspansję na nowe pola zamiast skupiać się na porządnym wykonywaniu tego, co już mają – powiedziała sygnalistka.

Zaapelowała do szefa i współzałożyciela firmy Marka Zuckerberga, by odszedł ze stanowiska.

– To jest szansa, by ktoś inny objął stery. Facebook byłby silniejszy z kimś, kto chciałby skupić się na bezpieczeństwie – powiedziała Haugen. – Myślę, że to mało prawdopodobne, by firma się zmieniła, jeśli on pozostanie szefem– dodała.

Była menadżerka Facebooka ostro krytykuje firmę

Haugen jest byłą menedżerką Facebooka, która przekazała mediom dziesiątki tysięcy stron wewnętrznych dokumentów korporacji, początkując w ten sposób serię artykułów na łamach "Wall Street Journal" i innych mediów. Mówiły one o wpływie Facebooka na polityczną polaryzację, promocję dezinformacji oraz nienawiści w wielu krajach na całym świecie oraz szkodliwym wpływie Instagrama na dzieci.

Haugen wystąpiła też przed komisjami amerykańskiego i brytyjskiego parlamentu, gdzie zachęcała do ściślejszej regulacji Facebooka i ujawnienia jego wewnętrznych mechanizmów i algorytmów mających wpływ na to, jakie treści są promowane w serwisie.

Facebook ogłosił w ubiegły czwartek, że zmieni nazwę koncernu na Meta w związku ze skupieniem się firmy - do której oprócz flagowego portalu należy też Instagram, Whatsapp i producent zestawów VR Oculus - na budowie "metawersum", czyli internetu w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

KW

Czytaj dalej:

Marsjański łazik ma za sobą spory dystans. Jezioro i rzeka istnieją na Marsie!

Słynny aktor ze "Star Treka" poleciał w kosmos

Facebook dał mu dożywotniego bana, bo stworzył wtyczkę do usunięcia wszystkiego

Google banuje reklamy zawierające nieprawdziwe informacje o zmianach klimatu

Wiemy, co stało się z Facebookiem. Niektórzy mówią o sabotażu

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj6 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Technologie