quwerty quwerty
558
BLOG

Rurka ze złomu w wirniku i niewyjaśniony rozpad silnika Tu-154; 1.2

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

  Po "katastrofie"  na  wrakowisku zastano następujący widoczek:

image

 Przy wylocie silnika( silnika który  uległ  rozpadowi - odpadła  cześć wlotowa z kompresorem a wirniki wysypały się)

leżał  taki zestaw: kołpak i  prowadnice    powietrza oraz jeden  wirnik nadziane na rurkę...

 

Jak do tego mogło  dojść ?

Prześledźmy sekwencję zdarzenia  wg  narracji  MAK/Laska:



image

najpierw odpada  ogon, kadłub zniża się zaczyna się rozpadać  "słaby"  grzbiet- silnik  uderza  o podłoże..

image

W wyniku zderzenia  z podłożem musiałyby zadziałać ogromne siły wynikające z przeciążenia - przy 100g  byłoby to ponad  150 Ton !

Owa konstrukcyjna rurka "bołt  stieżnyj"  poddana byłaby  działaniu sił  głownie ściskających a także ze względu na skośne ustawienie  samolotu względem  wektora prędkości ( skoszenie)  poddana byłaby zginaniu ( po jednej  stronie rurki ściskanie po drugiej rozciąganie)

 wskutek tego  przełom byłby niesymetryczny

 schemat  niżej:

image


ale, zdarzenie jest  bardziej złożone  bo na tej rurce  osadzone są 3 wirniki:

image

 na wrakowisku na rurce był tylko 1 wirnik czyli pozostałe dwa musiały by  "zsunąć się " - ale znowu nie byłoby to takie proste -gdyż najpierw musiałby się rozpaść obudowa

- na zdjęciach widać że odpadły nity łączące  prowadnicę powietrza  w  korpusem silnika: przy asymetrycznym uderzeniu -  korpus rozpada się. symetrycznie...

image


a dodatkowo  wirniki obracały się - na rurkę  działały by niesymetryczne  siły a ich  działanie musiałoby  spowodować miejscowe uszkodzenia  rurki- pozostały by ślady:  zadziory, wgniecenia  - których  brak:

image

powierzchnia jest jednolita ŻADNYCH ŚLADÓW dynamicznego, katastroficznego rozpadu


przełom rurki poddany  tego typu katastroficznym obciążeniom winien być tego typu:

image


tymczasem w wirniku na  wrakowisku  w  Smoleńsku  tkwiła zwykła rurka  stalowa , ze stali miękkiej co łatwo zidentyfikować po charakterystycznym wyglądzie końca UKOSOWANEGO ( OBRABIANEGO)  przy pomocy warsztatowych narzędzi;

Kąt powierzchni stożkowej   ok 30 stopni n ie jest przypadkowy : obróbka końca rurki pod kątem ok 30 stopni do płaszczyzny czołowej, to standardowa operacja przygotowania końca rury do spawania:

image


 podobnie jak w przypadku tej rurki:

image

 na tym końcu  rurki widać  charakterystyczne  ślady po obróbce skrawaniem w warunkach warsztatowych powstałe  od strony średnicy  wewnętrznej -w  żargonie  warsztatowym  określa się to jako "grat"  - usuwa się go następnie  innym specjalnym  narzędziem  , możne też  go usunąć  pilnikiem.


  Jeżeli  rura posiada koniec tak ukształtowany jak na zdjęciach wyżej;  jeżeli  jest to powierzchnia stożkowa, symetryczna

to

na 100% 

jest do  dzieło  obróbki mechanicznej  , czy tez obróbki palnikiem    a nie skutek  pęknięcia  tego elementu;

 wynika to wprost z  właściwości fizycznych materiału typu stal czy duraluminium  i praw fizyki.

image


Co jeszcze  można na pewno powiedzieć o tej  "rurce ze złomu" uznanej przez  ekspertów Laska  za  cześć silnika odrzutowego:

1.  Jest wykonana  technologią  walcowania  ze stali  niskowęglowej:  zwartość C - ok 0,15-0,20   , Mn ok 0,60 , Si ok 0,25  - to może być  stal w  rosyjskich normach  określona  jako  gat  20.- stal ogólnego stosowania.

 stal  o niskiej wytrzymałości , granica  plastyczności  rzędu 250 MPA

 tymczasem na  elementy konstrukcyjne  silnika odrzutowego typu rurka  stosuje sie stal  konstrukcyjną , chromową z  zawartością wegla   rzędu  0,30-0,40 i chromu  ok 1% , a  granica plastyczności  rzędu 500 Mpa.

( To było do sprawdzenia w Smoleńsku- wystarczy przenośny spektrometr)

2. To rurka  wykonana  w zwykłych  tolerancjach wymiarowych: tolerancja średnicy  rzędu  +/- 1,5%  a ścianki   +/- 15%

 gdy tymczasem dla elementów silnika wymaga się znacznie, znacznie ostrzejszych tolerancji wymiarowych.

3. Ta rurka  jest  wstanie po walcowaniu , an powierzchni \sa pozostałości tzw. zgorzeliny walcowniczej - twardej warstwy tlenków  żelaza; na elementy  konstrukcji silnika  używa się  rurek o określonej  gładkości powierzchni  - nie do uzyskania metoda walcowania na gorąco.



 Bloger  karlus prawidłowo  wskazał  stosowną rurkę konstrukcyjną na.. rysunku technicznym:

image


.. tylko że tu nie o to chodzi co jest na rysunku tylko

 co faktycznie było na wrakowisku  ?- to na 100%  nie była   rurka konstrukcyjna silnika.

ciekawostka:

po tak dynamicznym rozpadzie jak wg narracji MAK/Laska  - na wirnik opadł kawałek białej tasiemki ...

image



-Co z tego wynika ?

 - To już zadanie dla Prokuratury i Podkomisji.





  Sprawa rozpadu silnika  Tu-154 nie została zbadana, wyjaśniona;

 w katastrofach o małej energii zderzenia z reguły silniki po katastrofie są w całości:


image

image

image


Kolorowa chusta:

image

image

ktoś ją tam położył,  przekładał - to nie jest normalna  praktyka na miejscu  katastrofy

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Polityka