Podaj( możesz obliczyć) przyrost siły oporu , jaki wyniknie ze zmiany kąta natarcia samolotu Tu-154 w konfiguracji do lądowania z 6 ° na 11,5°, na ścieżce schodzenia gdy samolot o masie 80 000 kg leci z prędkością 75 m/sek.( Dla porządku:
zniżanie odbywa się po standardowej ścieżce czyli w zakresie ok 2stopnie 40 minut do ok. 3 stopni; kąt wychylenia klap standardowy czyli 45, stopni, ma tu niewielkie znaczenie czy 36 czy 45 - bo chodzi o zmianę z tytułu kąta natarcia a nie zmianę kata klap))
Można się pomylić o 20%.
Wynik podam za kilka dni.
Zapraszam do konkursu otwartego takie tuzy Fizyki smoleńskiej jak:
1. bardzo były fizyk Michał Jaworski
2. astrofizyk You-know-who (profesor Paweł Artymowicz) wraz z jego całym aparatem matematycznym i fizycznym
3. Fizyk-Jaki-taki
4. Pilot Jarosław Klimentowski
5. inżynier Maciaszczyk
i kto tam jeszcze
( zadanie podam też na paru innych blogach)
----
Zadanie to nawiązuje do wymiany opinii, w której dywagowano czy zmiana kąta natarcia Tu-154 na ścieżce schodzenia 3 stopnie skutkuje dużą czy małą zmianą siły oporu w stosunku do spadku siły ciągu o 13,5 Ton.
Michał Jaworski63@quwerty
Jak z tobą mozna dyskutować nie pisząc ci w co drugim komentarzu, że jesteś analfabetą skoro wypisujesz takie bzdury
"niewielkie zmiany kąta natarcia są pomijalne w tych rozważaniach w porównaniu do zmian siły ciągu"
Najpierw naucz się fizyki na podstawowym poziomie - takim - żebyś umiał zrosumieć najprostrze wzory, poten dowiedz się dlaczego samoloty latają a dopiero na końcu szukaj odpowiedzi dlaczego samoloty spadają.
Zmiany kątą natarcia to około 3 stopnie czyli bardzo dużo
..................................
Bardzo były fizyk Michał Jaworski i tak jest przegrany
- niezależnie jaka będzie trafność odpowiedzi- jeśli w ogóle będą ..
potem pokażę dlaczego.
.
Ponieważ pojawiły się komentarze podaje niżej odpowiedź oraz moje pierwsze uwagi:
1. Bardzo były fizyk Michał Jaworski ograniczył się do inwektyw i uwag spod dużego palca; błędnych -pomylił nawet moment początku obniżenia lotu -przypisał zmianę ciągu zmianom w kącie pochylenia -co nie miało miejsca.( A przegrał z kretesem ten dyskurs ponieważ upierał się że zmiana kata natarcia o 3 stopnie skutkowała by istotną zmianą sił oporu- co nie ma miejsca - pokazuje to niżej)
2. Trzeba docenić wkład pracy blogera You-know-who (prof.Artymowicza) popełnił bardzo obszerną notkę, rozważając , szacując wiele parametrów- ogólnie zastosował jednak metodą naciągania wyników, oszacowań pod z góry założoną tezę.
http://planets.utsc.utoronto.ca/~pawel/pix/plf.html
Jednak jako materiał do dyskusji jest wartościowy(wrócę później do niektórych aspektów tego opracowania).
Podaję odpowiedź na podane przez mnie Zadanie:
To był cytat z Piatina:
Например, при m=80 тснижениепоглиссадесамолетаТу-154Бпроисходитна Vпр = = 270 км/ч, СYa= 1,263, СXa=0,252, α=6o. Прирезкомувеличенииуглаатакинаданнойскорости c α = 6 ° доα = 11,6 °, СYa= 1,75, СXa =0,315, лобовоесопротивлениеувеличилосьсХа = 12272 кгсдоХа= 15340 кгс
Odpowiedź:
Przyrost siły oporu przy zmianie kąta natarcia z 6 do 11,6 stopnia ( przy podanych parametrach) wyniesie:
3068 kG
czyli dla 3 stopni wyniesie ok. 1600kG
To znacznie , znacznie mniej niż zmiana ciągu o ok. 13Ton
c.n.d
dziękuje za uwagę
--------------------------------
Materiały uzupełniające:
На самолете Tу-154 следует учитывать его особенность — сильное влияние режима работы двигателей на продольную балансировку. Уменьшение режима работы двигателей приводит к появлению пикирующего момента и искривлению траектории полета вниз, что следует своевременно корректировать колонкой штурвала и спомощью МЭТ (триммера) на kабрирование.
Siła oporu powietrza P w punkcie Po :
P= F ciągu + G sin alfa = 16500 kG + 6750kG ( dla kąta zniżania 5 stopni - jak wg raportu MAK) = 23250 KG
Hamująca siła wypadkowa w pkt. P1 = P - Fciągu - Gsina alfa= 23250kG - 3000kG - 6750 kG = 13500kG
Prędkość miedzy pkt P0 a P1 w czasie ok. 29 sekund = constans
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka