...nudna-teoria (technik -ale z zamiłowania) , Jaki-taki ( fizyk- zapewne belfer - nic dziwnego ,że tak daleki od realiów fizycznych)
i tam jeszcze paru innych.
"Pokazuję i objaśniam" jak te głąby usiłują -nie mając elementarnej orientacji wiedzy z mechaniki, wytrzymałości materiałów- naciągać fakty dla wspierania narracji MAK-na przykładzie tzw."gazrurki" -elementu z wrakowiska branego przez nich za część silnika odrzutowego.
Tematem prezentacji jest rzekoma katastroficzna destrukcja owej gazrurki opisana m.in. przez Nudną-teorię i Jaki-takiego; nie jest to notka zasadniczo dla humanistów, ale dla osób, które jakiś kurs w tym obszarze choć podstawowy-zaliczyły; ale osoby inteligentne załapią o co chodzi-ponieważ będę przede wszystkim używał obrazków dla pokazania o co chodzi.
Nudna-teoria:
Postrzępione krawędzie (samego przełomu nie widać dokładnie ze względu na denną jakość zdjęcia) wskazują, że jak najbardziej możemy mieć do czynienia z ukręconą końcówką wału.
Tak wg Nudnej-teori wygląda ukręcona końcówka wału:
Typowa powierzchnia rury walcowanej na gorąco bez szwu.
Jak ktoś miał do czynienia z wytrzymałości materiałów to w mgnieniu oka zauważy , że nie ma tu śladów skręcania ..
ślady skręcania w postaci odkształceń wynikających z działania sił skręcających byłyby wyraźnie widoczne.
Dodatkowo można rozpoznać na podstawie wyglądu powierzchni , że jest to rurka wykonana z użyciem technologii walcowania na gorąco - a stan powierzchni: tzw.po walcowaniu -na powierzchni rury widać nadal tzw.zgorzelinę walcowniczą składająca się z mieszaniny tlenków żelaza-bardzo twardych lecz kruchych.
Specyfikacja silnika odrzutowego nie przewiduje używania w jego konstrukcji rur w tym stanie.
Dodatkowo: zgorzelina jest bardzo krucha, wystarczy puknąć ostrzem młotkiem i miejscowo odpadnie ; gdyby ta"gazrurka"ze składowiska brała udział w katastrofie, gdyby uderzały w nią inne elementy silnika na powierzchni rurki byłyby wyraźne ślady takich zdarzeń.Jak wyżej widać rurka ze składowiska jest na całej długości równomiernie pokryta zgorzeliną - są tylko nieznaczne otarcia.
Np. rurka 32x 3 mm w gat 20 wg GOST
walcowana na gorąca ze stali węglowej ( o niskiej wytrzymałości)- (końce obcięte prostopadle.)
W rzeczywistości obraz stalowej rurki odkształconej wskutek działania sił skręcających przedstawia się tak:
A nudna teoria podaje taki ignorancki opis jak w warunkach katastrofy rzekomo powstał przełom rurki :
nudna-teoria@JakiTaki:
Samo "ukręcenie" na przejściu w pokazany przez Qwerty "ukształtowany koniec" ma prawo spokojnie dać pokazany obraz przełomu.
A fizyk ignorant opisał to tak:
JakiTaki
@meaculpa ( celnie komentuje-przyp: quwerty)
"Warto by opisać/wyjaśnić kierunek i rodzaj siły, która doprowadziła do takiego przecięcia gazrurki, a turbinę sprężarki ułożyła po drugiej stronie silnika"
Ta rurka nie jest obliczona na przenoszenie sił. Robi to pierścień z zębami. Po ściśnięciu na śrubie łączącej (to ta rurka) zestaw jest umocowany stabilnie.
Działające siły nieosiowe doprowadzają do zerwania rurki a ponieważ ona wiruje kilkadziesiąt obrotów na sekundę trąc o cokolwiek innego tworzy ukos.
Ręce opadają , to popis ignorancji : Jaki-taki wyciąga królika z kapelusza( desu ex machina) -rewelacyjne jest to cokolwiek...
Jaki-taki fizyk pisze cokolwiek ,co mu ślina na język przyniesie.
A te bzdury łykają także:fizyk Michał Jaworski i astrofizyk Paweł Artymowicz
Wspiera je także inżynier ..Maciaszczyk:
Maciaszczyk
@JakiTaki
"ponieważ ona wiruje kilkadziesiąt obrotów na sekundę"
Żeby to kilkadziesiąt. To wiruje z prędkościami kilku setek obrotów na sekundę.
.................................................................................................................
- Nie przeszkadza to im za chwilę całkowicie zmienić koncepcję zerwania rurki:
nudna-teoria
@nudna-teoria
Mała poprawka. Jaki-Taki ma rację, że ta "rurka" nie jest obciążana na skręcanie. Czyli zapewne widzimy obraz zerwania, a nie "ukręcenia".
.....
Nudna-teoria napisał kolejną totalną bzdurę , gdyż w warunkach katastrofy owa rurka nie uległaby "zerwaniu"tylko
-zmiażdżeniu.
...........................................................................................................................................................................
A gdyby akurat taką rurkę poddać próbie zerwania przez rozciąganie to obrazek były tego typu, jak dla tej próbki:
Widać tu charakterystyczne przewężenie ,a potem następuje pęknięcie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uzupełnienie:
Metodą Forensic analysis zidentyfikowałem stal ,z której wykonana jest rurka pokazana na zdjęciu:
P.S.Na podstawie wyglądu obrobionego końca tej rurki można nawet określić z jakiej stali jest wykonana: można to poznać po charakterystycznym śladzie po nożu skrawającym -jest to tzw."grat" -gdy stal jest miękka o małej zawartości węgla ,tworzy się dość plastyczny wiór przy jego odłamywaniu pozostaje na powierzchni ,przy wyjściu noża ; taki rodzaj"kołnierza" wystającego po obwodzie materiału.To stal o niskiej wytrzymałości ., granica plastyczności Re w granicach 250 MPa.
( Tu zapewne mamy do czynienia z rurką , której koniec obrabiano warsztatowo, dość tępym nożem.)
Ta stal ma zawartość węgla w granicach 0,10-0,15 i manganu w granicach 0,50 -0,70 .,pozostałe składniki to domieszki wynikające z samego procesu np Si w ilości powiedzmy ok. 0,3 .
Na rurki silnika używa się stali niskostopowych ,np. typu 40HNM o zawartości C 0,36 0,45, Mn 0,5 0,9 , Cr 0,9 1,2 - z dodatkami Mo i V. Taka stal ma znacznie większą wytrzymałość, (w stanie ulepszonym- rodzaj obróbki cieplnej ) Re wynosi min. 690MPa.
Epilog: Ta rurka nie została przeniesiona na składowisko szczątków- nie ma jej tam ;choć MAK starannie zbierał i ułożył wokół wraku nawet znacznie mniejsze fragmenty rurek. Nieopatrznie pozostawioną na wrakowisku rurkę ze złomu czy z pobliskiego warsztatu wyrzucono.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S. Jak doniósł doradca - ignorant techniczny manek także widzi w rurce ze złomu cześć silnika :)))Rurka wskazana przez niego ma gwinty na końcach i jest wykonana precyzyjnie ze stali niskostopowej - powtarzam _ do silnika nie wkłada się rurek walcowanych na gorąco bez stosownej obróbki powierzchni .
https://twitter.com/IzaakGross/status/1080209987425710081
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka