quwerty quwerty
402
BLOG

Ignoranci z mechaniki-propagujący na salonie narrację MAK - "katastrofa" Smoleńsk.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

...nudna-teoria (technik -ale z zamiłowania) , Jaki-taki ( fizyk- zapewne belfer - nic dziwnego ,że tak daleki od realiów fizycznych)

i tam jeszcze paru  innych.

"Pokazuję i objaśniam"   jak te głąby usiłują  -nie mając elementarnej orientacji wiedzy  z mechaniki, wytrzymałości  materiałów- naciągać fakty dla wspierania narracji MAK-na przykładzie  tzw."gazrurki" -elementu z wrakowiska branego przez nich za część silnika odrzutowego.

  Tematem prezentacji jest  rzekoma katastroficzna destrukcja owej gazrurki  opisana m.in. przez  Nudną-teorię   i  Jaki-takiego; nie jest to notka zasadniczo dla humanistów,  ale dla osób,  które jakiś kurs w tym obszarze  choć podstawowy-zaliczyły; ale osoby  inteligentne załapią o co chodzi-ponieważ będę przede wszystkim   używał obrazków  dla pokazania o co chodzi.



Nudna-teoria:

Postrzępione krawędzie (samego przełomu nie widać dokładnie ze względu na denną jakość zdjęcia) wskazują, że jak najbardziej możemy mieć do czynienia z ukręconą końcówką wału.

Tak wg Nudnej-teori wygląda ukręcona  końcówka  wału:

image

image

Typowa  powierzchnia  rury  walcowanej na gorąco bez szwu.


Jak ktoś miał do czynienia z wytrzymałości materiałów to w mgnieniu oka zauważy , że nie ma tu śladów   skręcania ..

 ślady skręcania w postaci odkształceń wynikających  z działania sił  skręcających byłyby  wyraźnie widoczne.

Dodatkowo można rozpoznać na podstawie wyglądu powierzchni , że jest to  rurka wykonana  z użyciem technologii walcowania na gorąco - a stan powierzchni:  tzw.po walcowaniu -na powierzchni rury widać  nadal tzw.zgorzelinę walcowniczą składająca się z mieszaniny tlenków żelaza-bardzo twardych lecz kruchych.

image


Specyfikacja silnika odrzutowego nie przewiduje  używania w jego konstrukcji rur w tym stanie.


Dodatkowo:  zgorzelina jest bardzo  krucha, wystarczy  puknąć ostrzem młotkiem  i miejscowo odpadnie ; gdyby ta"gazrurka"ze składowiska brała udział w  katastrofie, gdyby uderzały w nią inne elementy silnika na powierzchni  rurki byłyby wyraźne ślady takich zdarzeń.Jak wyżej widać rurka  ze składowiska jest na całej długości  równomiernie pokryta zgorzeliną - są tylko nieznaczne  otarcia.

imageNp. rurka  32x  3 mm  w gat  20  wg  GOST

walcowana na gorąca ze  stali  węglowej (  o niskiej  wytrzymałości)- (końce obcięte  prostopadle.)

    W  rzeczywistości obraz  stalowej rurki odkształconej  wskutek działania sił skręcających przedstawia  się imagetak:




A nudna teoria podaje taki ignorancki opis  jak w warunkach katastrofy  rzekomo powstał przełom rurki :

nudna-teoria@JakiTaki:


Samo "ukręcenie" na przejściu w pokazany przez Qwerty "ukształtowany koniec" ma prawo spokojnie dać pokazany obraz przełomu.


A fizyk ignorant  opisał to tak:

JakiTaki
@meaculpa ( celnie komentuje-przyp:  quwerty)
"Warto by opisać/wyjaśnić kierunek i rodzaj siły, która doprowadziła do takiego przecięcia gazrurki, a turbinę sprężarki ułożyła po drugiej stronie silnika"

Ta rurka nie jest obliczona na przenoszenie sił. Robi to pierścień z zębami. Po ściśnięciu na śrubie łączącej (to ta rurka) zestaw jest umocowany stabilnie.

Działające siły nieosiowe doprowadzają do zerwania rurki a ponieważ ona wiruje kilkadziesiąt obrotów na sekundę trąc o cokolwiek innego tworzy ukos.

Ręce opadają , to popis  ignorancji : Jaki-taki  wyciąga królika z kapelusza( desu ex machina) -rewelacyjne jest to cokolwiek...

Jaki-taki fizyk pisze cokolwiek ,co mu ślina na język przyniesie.

A te bzdury łykają także:fizyk Michał  Jaworski i astrofizyk Paweł Artymowicz

Wspiera je także inżynier ..Maciaszczyk:

Maciaszczyk
@JakiTaki
"ponieważ ona wiruje kilkadziesiąt obrotów na sekundę"
Żeby to kilkadziesiąt. To wiruje z prędkościami kilku setek obrotów na sekundę.

.................................................................................................................

- Nie przeszkadza  to im za chwilę  całkowicie  zmienić koncepcję zerwania rurki:

nudna-teoria

@nudna-teoria
Mała poprawka. Jaki-Taki ma rację, że ta "rurka" nie jest obciążana na skręcanie. Czyli zapewne widzimy obraz zerwania, a nie "ukręcenia".

.....

Nudna-teoria napisał kolejną  totalną bzdurę , gdyż w  warunkach katastrofy  owa rurka nie uległaby "zerwaniu"tylko -zmiażdżeniu.

...........................................................................................................................................................................

A gdyby  akurat  taką rurkę poddać próbie zerwania przez  rozciąganie to obrazek były tego typu, jak dla tej próbki:

imageWidać  tu charakterystyczne przewężenie  ,a potem  następuje  pęknięcie.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uzupełnienie:

Metodą Forensic analysis zidentyfikowałem stal ,z której wykonana jest rurka  pokazana na zdjęciu:

image

P.S.Na podstawie wyglądu obrobionego  końca tej rurki  można  nawet określić  z jakiej stali jest wykonana: można  to  poznać  po charakterystycznym śladzie  po nożu  skrawającym -jest to tzw."grat" -gdy stal jest miękka o małej  zawartości węgla ,tworzy się dość plastyczny wiór  przy  jego odłamywaniu  pozostaje na powierzchni  ,przy  wyjściu  noża ;  taki rodzaj"kołnierza" wystającego  po obwodzie  materiału.To stal o niskiej  wytrzymałości ., granica plastyczności Re w granicach  250 MPa.

( Tu zapewne  mamy do  czynienia  z rurką , której koniec obrabiano warsztatowo, dość tępym nożem.)

Ta stal ma zawartość węgla w granicach 0,10-0,15  i manganu  w granicach  0,50 -0,70  .,pozostałe składniki to domieszki wynikające z samego procesu np  Si w ilości  powiedzmy ok.  0,3 .

Na rurki  silnika używa się stali niskostopowych  ,np. typu 40HNM  o zawartości  C    0,36 0,45,      Mn   0,5 0,9 ,    Cr  0,9 1,2     -  z dodatkami  Mo i V.  Taka stal ma znacznie większą wytrzymałość, (w  stanie ulepszonym- rodzaj obróbki cieplnej )  Re wynosi  min. 690MPa.


Epilog: Ta rurka nie została przeniesiona  na składowisko szczątków- nie ma jej tam ;choć  MAK starannie  zbierał i ułożył wokół wraku  nawet znacznie mniejsze  fragmenty rurek. Nieopatrznie pozostawioną  na wrakowisku  rurkę ze złomu czy z  pobliskiego warsztatu wyrzucono.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

P.S.  Jak doniósł doradca - ignorant techniczny manek także widzi w rurce ze złomu cześć silnika :)))Rurka wskazana przez niego ma gwinty na końcach i jest wykonana precyzyjnie ze stali niskostopowej - powtarzam _ do silnika nie wkłada  się rurek walcowanych na gorąco bez stosownej obróbki powierzchni .

https://twitter.com/IzaakGross/status/1080209987425710081




quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka