quwerty quwerty
205
BLOG

Uszkodzenia kręgosłupa przy skakaniu po schodach i przy twardych lądowaniach.

quwerty quwerty Zdrowie Obserwuj temat Obserwuj notkę 10

Dwaj  blogerzy  salonu24  dokonują na sobie  (  jeden wirtualnie)  niebezpiecznych  dla zdrowia  doświadczeń, przed  którymi  należy przestrzec.

Elektron Swobodny  twierdzi ,że skakał ze schodów na maksymalnie wyprostowane  nogi dla  osiągnięcia przeciążeń minimum 8g (  mierzył  to za pomocą  przyczepionego  do ciała  akcelerometru);

https://www.salon24.pl/u/elektronswobodny/865270,100g-8g-jedno-musimy-sobie-powiedziec

Czy ty chcesz, żebym wylądował na wózku inwalidzkim?To eksperyment typu "Nie róbcie tego w domu"Byłem na tyle przezorny, że wykonałem eksperyment znacznie prostszy. Był to podskok na twardym podłożu (terakota) na bosaka. Szacuję, że mój wyskok był na jakieś 3 do 5 cm i kończył się spadkiem swobodnym z tej wysokości. Trudność polega na tym, że zawsze odruchowo człowiek stara się wylądować na palce, ale załóżmy, że był to zeskok na płaską stopę. Pomiar przeciążenia na kręgosłupie dał wynik ok. 6,5g. Wykres poniżej.

https://s31.postimg.cc/anojsh4ff/muchy_zikuka_kregoslup.jpg

drugi  bloger  Michał  Jaworski - bardzo były  fizyk-  zaproponował  skakanie  po schodach  ( w dół)  i deklarował że  łatwo  może  osiągnąć  8g.

@Michał Jaworski
moja propozycja zmierzenia przeciążenia na kręgosłupie przy zeskoku z jednego stopnia na sztywne nogi.

Michał Jaworski
@quwerty
Czyli pisałem ci prawdę, że przy zeskoku ze stopnia na sztywne nogi 8 g to nic niezwykłego


To bardzo niebezpieczne dla zdrowia  doświadczenia.

Już  przeciążenia  rzędu  5 g  mogą  skutkować  uszkodzeniami  kręgosłupa.

Przykład  : twarde  lądowanie  samolotu MD11

On 27 July 2010, a Boeing MD11F being operated by Lufthansa Cargo on a scheduled flight from Frankfurt to Riyadh bounced twice prior to a third hard touchdown whilst attempting to land on 4205 metre-long Runway 33L at destination in normal day visibility.

https://www.skybrary.aero/index.php/MD11,_Riyadh_Saudi_Arabia,_2010


W raporcie  podano  maksymalną wielkość przeciążenia  przy tym  twardym  lądowaniu, wyniosło 4.49 g.

The two pilots successfully evacuated the aircraft; one had received major spinal injuries during the hard runway contacts

Jeden  z pilotów  doznał  poważnego  uszkodzenia  kręgosłupa  wskutek  przeciążeń   wynikających z twardego  lądowania;te przeciążenia  działały  w  kierunku  prostopadłym  do ziemi;czyli  wzdłuż  kręgosłupa  w kierunku  umownie  w literaturze nazywanym Xz - podobnie jak przy skakaniu  po schodach.


Osobom młodym i wysportowanym  nic  się z reguły  przy  takich" wybrykach"  nie  stanie. Dla innych osób może  to skutkować  ciężką  kontuzją.

Typowe  przeciążenia  spotykane  w  życiu  codziennym   działające  na kręgosłup

to  do ok.1,25g  przy chodzeniu  i do ok 1,5g  przy schodzeniu  ze schodów.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ekstremalne  przeciążenia  to np.  w skokach  narciarskich  twarde lądowanie  telemarkiem:

tu przeciążenia  wynoszą w granicach 4-4,5g.

image

Analysis of Landing in Ski Jumping by Means of Inertial ... - MDPI
www.mdpi.com/2504-3900/2/6/311/pdf
................................................................................................................................................................................................

 A  np. w  grze  siatkówkę  te wartości przy wyskoku  do  ataku  są nieco niższe:


approximately  2.9  to  3.8  BW∙m (vGRF )

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wbieganie  po schodach  daje  wynik  nieco ponad  2g

image

http://discovery.ucl.ac.uk/1318004/1/312827.pdf





quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (10)

Inne tematy w dziale Rozmaitości