Niewytłumaczalny.
Samolot ważył w momencie zderzenia z podłożem prawie 80 ton
i leciał z prędkością 280km/godz.
W przypadku tego typu katastrof lotniczych abecadło badania wrakowiska to
zidentyfikowanie miejsca uderzenia kadłuba o glebę. Jest to łatwe do zidentyfikowania ,
gdyż ogromna energia kinetyczna samolotu zamienia się w dużym stopniu w pracę
-w pojęciu fizycznym- wyrycia bruzdy w ziemi.
Zupełnie niefizyczne obliczanki prof. Artymowicza:
W realiach Smoleńska większość energii ruchu pionowego pochłonęło wginanie i pękanie kadłuba, zatem szacowałbym, że 10 czy 20 cm wgniecenia gruntu jest największym możliwym efektem
to tylko dowód braku jego umiejętności poruszania się w tych zagadnieniach.
Artymowicz po prostu bajdurzy dobierając takie założenia i obliczanki aby wyszło mu to co chce,
np. Powierzchnia kontaktu kadłuba może być A > 100 m^2, ale weźmy ostrożnie A~80 m^2, np. aby nie zakładać, że cały kadłub uderza jednocześnie. Masa związana z kadłubem to jakieś M=60 ton.
Bzdura - samolot uderza pod kątem i powierzchnia styku brana do obliczeń winna być bliska kilku metrom kwadratowym.
Artymowicz: Dzięki dużej Vx nastąpiła totalna rozwałka, ale to chwilowo zaniedbujemy, a tylko policzymy efekt hamowania ruchu pionowego, tak jakby samolot uderzał w śliską powierzchnię gruntu reagującego tyko na uderzenie z góry.
Dwie bzdury w jednym:
1. To nie dzięki dużej Vx nastąpiła rozwałka- tylko wskutek działania sił oporu rytej gleby ( zasada akcji- reakcji)
a dodatek"totalna" jest zupełnie nie na miejscu; przy zderzeniu pod małym kątem i przy takiej prędkości nigdy samoloty pasażerskie nie uległy " totalnej rozwałce."
2. Nie można tego zdarzenia rozpatrywać tylko w kontekście uderzenia z góry- jak to robi Artymowicz; czymś zupełnie innym jest nacisk,uderzenie pionowe a czymś zupełnie innym rycie gleby pod małym kątem.
___________________________________________________________________________
Wystarczy choćby zajrzeć do innych raportów MAK.
Katastrofa AN-28 na Kamczatce
-samolot przy podejściu do lądowania zderza się ze wzgórzem - teren nachylony pod kątem 30stopni.
Ciężar własny samolotu zaledwie 3900 kg .
MAK jednak bez trudu identyfikuje bruzdę powstałą wskutek uderzenia samolotu o glebę:
На удалении 27 метров от точки 1 по курсу движения ВС имеется
след касания носовой части фюзеляжа о грунт - борозда глубиной
до 22см длиной 3,5 м.
Zidentyfikowano bruzdę o głębokości max 22cm i długości 3,5m
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/%D0%9E%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%BE%D1%82%D1%87%D0%B5%D1%82_%D0%90%D0%BD-28_RA-28715.pdf
Widok miejsca katastrofy:
-
Przykład krateru w miękkim , podmokłym terenie:
Grumman G1159, masa pustego samolotu 16 ton ,
upadek pod kątem 45 stopni ,
z prędkością (?) zapewne kilkaset km/h
efekt:
krater o wymiarach
3m głęboki x 22,6 m x 17m.
http://libraryonline.erau.edu/online-full-text/ntsb/aircraft-accident-reports/AAR75-08.pdf
W raporcie z katastrofy wskazano miejsce pierwszego, najsilniejszego uderzenia kadłuba o ziemię
tzw. IMPACT CRATER
__________________________________________________________________________________________________________
Inny przykład krateru ( kraterów).
Katastrofa Boeinga 707 na lotnisku Shariah ;samolot upadł tuż po starciew odległosci 1,6km od lotniska
w przechyleniu 90 stopni.
here were two main ground impact marks each measuring about 10 m long, 3 m wide, and 1.5 m deep.
Zidentyfikowano dwa kratery o podobnych wymiarach: głębokość ok.1,5m x 3m x 10m.
https://www.gcaa.gov.ae/en/ePublication/admin/iradmin/Lists/Incidents%20Investigation%20Reports/Attachments/12/2009-Final%20Report%20B707%20-%20ST-AKW%20%20-%20Report%2010%202009.pdf
__________________________________________________________________________________________________________
Gdy samolot spada na gęsty las pod małym kątem IMPACT CRATER może być niewielki, gdyż większość energii
samolot wytraci uderzając w grube drzewa i ulegając stopniowo dezintegracji.
Tak było w przypadku katastrofy IŁ-62 w Lesie Kabackim.
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka