To jest notka na pierwszą stronę;
Dedykowane tym którzy:
widzieli - a nie zobaczyli
patrzyli a nie dostrzegli
czytali a nie zrozumieli...
ekspertom lotniczym,
- którzy brali udział w pracach Komisji i Podkomisji oraz w konferencjach dot. Smoleńska.
- polskim naukowcom na czele z byłym prezesem PAN Michałem Kleiberem, który stwierdził
"mam zaufania do Komisji Pana Laska"( powielającej kłamstwa MAK)
- specjalistom z Instytut Lotnictwa w Warszawie
- analogicznym z WAT
- pilotom awionetek na czele z prof. Pawłem Artymowiczem z Uniwersytetu w Toronto,
który od początku , od 2010 roku wspiera to i inne kłamstwa MAK
- i wielu wielu innym , którzy byli w stanie to zauważyć a nie kiwnęli palcem
ani nie ruszyli mózgiem.
( W całej Polsce znalazło się dwóch "sprawiedliwych: Tommy Lee i ja)
W maju 2010 zamierzałem tylko odezwać się parę razy na forum ( Katastrofa w Smoleńsku) ; byłem przekonany , że wobec tak jaskrawych fałszerstw i manipulacji MAK we raporcie wstępnym jest kwestia bardzo krótkiego czasu , gdy polscy eksperci wskażą je, oprotestują narrację MAK i rozpoczną wyjaśnianie co tam naprawdę miało miejsce....
... poza tym w roku 2010 uważałem, że w kraju jest co najmniej 100 tys. osób zdecydowanie bardziej kompetentnych do wypowiadania się na temat Smoleńska .
Po latach okazało się w , że w pewnych kwestiach to ja jestem Nr 1;
np. w tej:
- fałszerstw parametrów manewru przejścia na wznoszenie; choć nie znałem się na tym kompletnie .. ale potrafię znajdować stosowne materiały, informację , analizować - i to wystarczyło...
nie jest tu niezbędna specjalistyczna wiedza z zakresu aerodynamiki , np. taka jak ta:
z podręcznika : M.G. Kotik , Dynamika startu i lądowania samolotów
Котик М.Г. Динамика взлета и посадки самолетов; Машиностроение, 1984
Wystarczy wiedza ogólna i logika ; wiedza ogólna co mamy na wejściu a co na wyjściu...
W raporcie MAK podano niemożliwe fizycznie parametry przejścia samolotu Tu-154 na wznoszenie;
niezgodne także z podstawowymi charakterystykami , osiągami Tu-154;
- wg opisu w raporcie samolot rozpoczął manewr go-around na wysokości mniejszej niż 15 m względem poziomu odniesienia( bliżej 12-13m m) przy prędkości zniżania ok 7 m/s i silnikach w reżimie pracy zbliżonym do małego ciągu ( co też ma znaczenie)
- wszystkie dane, charakterystyki z podręczników mówią , że w takim przypadku głębokość przepadania to minimum 30m
W trakcie eksperymentu na symulatorze w Moskwie w lipcu 2010 manipulanci rosyjscy próbowali tak naciągnąć parametry aby ta głębokość przepadania była niuża-0 udało im się osiagnąć wartośc 19 - 23m ale przy absurdalnej wartości przeciążenia: max. 1,8 g
podczas gdy w raporcie podano max. 1,34g
- Po pierwsze więc zastosowano zupełnie inne parametry; ale mało tego
jak stwierdzili już uczeni radzieccy ( 1984 to czasy ZSRR) ( podręcznik Kotika)
maksymalna wartość przeciążenia przy której nie dochodzi do przeciągnięcia dla samolotu Tu-154 wynosi 1,35 g !
gdyby sterowano samolotem tak, aby przeciążenie osiągnęło wartość 1,8g to w warunkach rzeczywistych wcale nie zmniejszyło by to głębokości przepadania a nawet mogło by ją zwiększyć ! właśnie ze względu na te ograniczenia
- jak to podano w tabeli dla samolotu Jak-42 dysponowane przeciążenie jest znacznie wyższe ale wynosi max.1,5 g
-
Sięgnijmy do poradnika pilotowania samolotu Tu-154M
autorstwa Bechtira,
.При снижении и заходе на посадку с эшелона не рекомендуется увеличивать вертикальную скорость более
7м/с.В случае нарушения этой рекомендации следует помнить,что при полном отклонении руля высоты перегрузки на выходе самолета Ту-154М с центровкой18%САХ небольшие,порядка1,2. . . 1,3.Поэтому просадка самолета очень значительна.Чтобы погасить вертикальную скорость7м/с, нужно иметь запас высоты 40. . . 50м
Podczas zniżania i podejścia do lądowania nie zaleca się zwiększania prędkości pionowej bardziej niż
7 m/s. W przypadku naruszenia tego zalecenia należy pamiętać,że
przy pełnym odchyleniu wychylenia steru wysokości i centrowaniu samolotu Tu-154M 18% uzyskiwane przeciążenie jest niewielkie !!!!, rzędu 1,2 - 1,3g.
W związku z tym
aby wygasić prędkość pionową 7 m/s,
konieczne jest posiadanie zapasu wysokości 40...50 m
tak uważają specjaliści od aerodynamiki samolotu Tu-154M , na czele z Bechtirem
Dodatkowo - o czym już pisałem wcześniej ( na podstawie podręczników pilotowania samolotu Tu-154), gdyby nawet próbować zwiększać kąt natarcia dla osiągnięcia wyższych przeciążeń i gdyby to się udawało.. to przyrost oporu czołowego byłby szybszy niż wzrost ciągu silników rozpędzanych od reżimu małego gazu
-
w wyniku tego powstaje moment ..pochylający !! jest to efekt przeciwstawny do próby zwiększania kąta natarcia - niweluje, ogranicza możliwość szybkiego wygaszenia prędkości pionowej i przejścia na wznoszenie.
**
Przykład: wielkość przepadania samolotu Boeing 727
Hamilton 2008 rok.
https://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/aviation/2008/a08o0189/a08o0189.html
zaczepienie o drzewa przy podejściu do lądowania i wykonywaniu manewru go-around
parametry manewru
początkowa prędkość zniżania 5,2 m/s
zastosowane przeciążenie: 1,57g
głębokość przepadania: 41 stóp t.j. 12,7m,
- Korygując głębokość przepadania tego Boeinga 727 dla parametrów pocz. jak Tu-154M w Smoleńsku, t.j.
prędkość pocz. zniżania 7 m/s i zastosowane przeciążenie max. 1,34g otrzymamy po korekcie ok. 28 m .
-korekta z tytułu przeciążenia ( zależność liniowa) 12m x 1,172 = 15 m
korekta z tytułu prędkości (zależność do kwadratu prędkości) 15 m x 1,88 = 28 m
ilustracja:
Uwaga:orientacyjna , typowa wartość głębokości przepadania samolotu Tu-154M
wynosi:
dla prędkości zniżania 3 m /s - 9m
dla prędkości zniżania 4 m/s - 16 m
dla prędkości zniżania 5 m/s - 25 m
dla prędkości zniżania 7 m/s - 49 m
Wniosek:
Komisja MAK dokonała fałszerstwa parametrów ostatnich sekund lotu dla wmówienia ich kłamliwej narracji.
Komisja Laska tę kłamliwą narrację przyklepała.
***
Dodatek:
Typowe wielkości utraty wysokości przy manewrze go-around:
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka