quwerty quwerty
247
BLOG

Błędne obliczenia beczki Tu-154 prof. Kowaleczki i Artymowicza.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

 Oczywiście -jako  rozważania  akademickie - praca  prof. Kowaleczki  jest  godna uwagi  i nawet zalecana  studentom wyższych lat stosownych  studiów; co do opracowania  Artymowicza - raczej nie-  jest on astrofizykiem i wartość  tego opracowania  jest bardzo  wątpliwa.


  Przede wszystkim jednak -  autorzy  obu wyliczeń  popełnili istotny błąd:

-  nie uwzględnili , że praktycznie  już po jednej sekundzie po zderzeniu  z brzozą  samolot wchodzi  na nadkrytyczne kąty natarcia !!

zmienia  się wtedy całkowicie  aerodynamika  skrzydła, następuje  odrywanie  strug  powietrza, przepływ   staje się  turbulentny- rośnie opór - spada siła  nośna.

image

W tym momencie wysunięte klapy  działają  bardziej  jako  hamulce aerodynamiczne niż służą  do  zwiekszania  siły nosnej- która przy odrywaniu sie  strug  powietrza, przepływie  turbulentnym -  spada.

 Skąd to  wiadomo ?

1. po pierwsze 

Według raportu końcowego KBWLLP w chwili zderzenia z brzozą zarejestrowano następującą wartość  kąta  natarcia:

kąt natarcia: 15,78°


2. po drugie

Jak to opisał w innym raporcie  z katastrofy  Tu-154 ( lot Pulkovo) MAK  krytyczny  kąt natarcia , po przekroczeniu  którego  samolot przepada,  wpada w korkociąg ( z reguły  płaski) wynosi 17-18 stopn

Jak w raporcie  objaśnia MAK:

- Samolot  Tu-154  posiada usterzenie  ogonowe  typu T ; oprócz  tego  silniki umieszczone są w ogonie - samoloty o tej budowie mają niekorzystną  charakterystykę  aerodynamiczną  przy dużych  kątach natarcia.

i wreszcie

po 3. ( uzupelnienie 1 marca 2021)

Flaps increase lift for a given AoA, but reduce critical AoA.

https://aviation.stackexchange.com/questions/65141/do-leading-edge-flaps-increase-the-critical-angle-of-attack

-Wysunięte  klapy  zmniejszają krytyczny kąt  natarcia.

Oznacza  to, że praktycznie  już  w momencie zderzenia  z brzozą -  samolot   był (by) w stanie  przepadania .


Dla samolot  przy tym kącie  natarcia z wysuniętymi  klapami ( i jeszcze urwaną  koncówką)  obliczenia  aerodynamiczne nie są już scisłe i wkrada  się  efekt  nieokreśloności  wynikajacy  z odrywania  strug powietrza, wirów-  czego do końca  nie da się przewidzieć.

Być może celowe była by symulacja  komputerowa - oraz  szereg  prób - z których  każda - z uwagi na ten nieokreslony   stan przepływu  dawałaby  inny  rezultat.


Tego faktu, tych cech samolotu Tu-154  nie uwzględnili  ani prof. Kowaleczko ani prof.Artymowicz


Liczyli siły aerodynamiczne tak  jak  jak przy przepływach  laminarnych,   których  już po ok 1 sekundzie bo zderzeniu z brzozą

- nie było.

 Po ok. 1 sekundzie po brzozie-  samolot nie kręci  beczki, ale  zwala się bezwładnie- przynajmniej tak to powinno  wyglądać  wg teorii  i praktyki ; a obliczenia  Kowaleczki, Artymowicza nie odzwierciedlają rzeczywistego przebiegu tego  zdarzenia.

max. kąt  natarcia osiagnął wartość 22,11 stopnia


REKONSTRUKCJA OSTATNIEJ FAZY LOTU

SAMOLOTU TU-154M

Opracował:

prof. dr hab. inż. Grzegorz Kowaleczko

http://faktysmolensk.niezniknelo.com/files/pliki/REKONSTRUKCJA%20OSTATNIEJ%20FAZY%20LOTU%20SAMOLOTU%20TU-154M_31.12.2013.pdf

Przykład  rozbieżności  miedzy   raportem a  obliczeniami:

Rys. IV.2.3. Kąt pochylenia samolotu  

w momencie  zderzenia  z ziemią:

wg  raportu KBWL   ok.7 stopni

wg obliczen prof Kowaleczko -grubo powyżej 30 stopni


---------------------------------------------------

“Katastrofa TU-154M PLF 101:

konfrontacja obliczeń trajektorii

lotu ze zniszczeniami naziemnymi i

zapisem dźwięku w kokpicie”

Paweł Artymowicz

University of Toronto

https://planets.utsc.utoronto.ca/~pawel/MechAvXVI-1.pdf


Raport  MAK   2006  ,  samolot Tu-154M 

https://aviation-is.better-than.tv/MAK18185.pdf


**

https://www.researchgate.net/figure/Graph-of-lift-and-drag-coefficient-versus-angle-of-attack-at-Re-6-x-10-6_fig3_317430315

***

Przykład:

katastrofa samolotu AN-12 , 1992 rok

na wysokości  55m nad ziemią  w odłegłosci  220m od pasa  i 330  na lewo od osi  pasa samolot  rozpoczął  manewr  go-around; z powodu  zadania  nadkrytycznego kąta  natarcia ( 16  stopni)  samolot uległ przepadnięciu  i  przyziemił  na lewe podwozie  po czym  znów  oderwał sie od  ziemi,  nastepnie  wznosząc się  do wysokości  55 m  znów przekroczył graniczny  kąt natarcia  zwalił sie na ziemie i uległ  katastrofie.


высоте 55 м, будучи в 220м от полосы и в 330м слева от ее оси, решил уходить на второй круг. Самолет отклонением руля высоты был выведен на закритические (16 градусов) углы атаки и на левую плоскость свалился с высоты 7-10 м,
Подробнее на: https://avia.pro/blog/aviakatastrofa-12-v-aeroportu-norilsk-1992

**

Inny przykład

katastrofa  pod Rostowem nad Donem, Boeing 737-800

Олег Смирнов, бывший замминистра гражданской авиации СССР

Oleg Smirnow , były  wiceminister lotnictwa  cywilnego ZSRR

если угол атаки превышает критический, исчезает подъемная сила крыла и самолет падает, что и произошло.

Jeśli kąt  natarcia  przewyższa  wartość  krytyczną, zanika  siła  nośna  skrzydła i samolot spada; co miało  w tym przypadku  miejsce.


***

Robert Latkowski, doświadczony pilot:

Na odczytach z rejestratorów lotu widać, że samolot przekroczył kąty krytyczne. Pilot musiał zobaczyć ziemię i energicznie pociągnął ster wysokości. Ale w tej konfiguracji, z wysuniętym podwoziem, z klapami do lądowania, z małą prędkością – nie miał szans.

Samolot siłą inercji jeszcze parę sekund musiał opadać w dół.




___________


Zobacz  też:

https://www.salon24.pl/u/niegracz/915021,beczka-mak-dla-ukrycia-czego-katasrofologia-porownawcza-tu-154-smolensk


quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Polityka