Narracja MAK - kłamliwa i niezgodna z Fizyką - zrobiła z polskiej załogi niewyszkolonych nieudaczników , którzy ulegli presji.
Jak pokazałem w notce - trajektoria względem pasa została sfałszowana - przesunięto ją dalej od pasa - choć aż do odległości ok. 3400 m od pasa ta trajektoria celowała w punkt blisko progu pasa i bez trudu można było ją lekko skorygować na ostatnim odcinku.
W narracji MAK piloci zniżają się w punkt daleko przed pasem z prędkością pionową ok. 7 m/s. - nadgorliwi twórcy kłamliwej narracji MAK przesadzili- wg ich opowieści samolot rozpoczął manewr odejścia na drugi krąg będąc ok. 20 m nad ziemią;
Z raportu MAK - Tu-154 Smoleńsk.
A zatem, przyczyną zdarzenia lotniczego jest poważne naruszenie zasad bezpieczeństwa lotów w trakcie wykonywania podejścia do lądowania w warunkach meteorologicznych poniżej minimów, które polegało na: - nieodejściu na drugi krąg i zniżeniu do niedopuszczalnie małej wysokości poniżej wysokości podjęcia decyzji, przy prędkości pionowej zniżania dwukrotnie przekraczającej normalną prędkość;
Z raportu MAK:
Zestawienie działań załogi ze szkicem miejsca zdarzenia lotniczego wykazuje, że aktywne działania w sterowaniu rozpoczęły się w chwili pierwszego zderzenia samolotu z przeszkodą na rzeczywistej wysokości około 10 metrów, (!!!!)
;Gwałtowne działania dowódcy statku powietrznego, podjęte przez niego w ostatnim momencie, nie były wynikiem podjętej przez niego decyzji o odejściu na drugi krąg i świadomej reakcji na: - dużą prędkość pionową zniżania (~8 m/s);
koniec cytatu
MAK zapewne chodziło o wrobienie pilotów, którzy rzekomo ani nie znali się na pilotowaniu, ani nie przejmowali się zbliżającą się ziemią, alarmami TAWS tylko spokojnie odliczali w tempie wystrzałów z karabinu automatycznego 60, 50, 40, 30, 20...
niestety dla nich Fizyki nie da się oszukać, nie jest fizycznie możliwe by w rzeczywistości samolot Tu-154 przeszedł na wznoszenie mając tak mały zapas wysokości !! tym bardziej przy wznoszącym się terenie.
To kłamstwo MAK wsparł profesor astrofizyki z Uniwersytetu w Toronto Paweł Artymowicz udający eksperta lotniczego.
Skąd to wiadomo - że narracja MAK jest fizycznie niemożliwa?
Nie tylko z cech aerodynamicznych samolotu, jego charakterystyk, m.in. głębokości przepadania w zależności od prędkości zniżania ale także na podstawie porównania z innymi zdarzeniami lotniczymi - o czym pisałem w kilku poprzednich notkach.
Jest to piękne połączenie teorii i praktyki:
jest pełna zgodność :
- opracowań teoretycznych Bechtira, Piatina które wprost opierają się na zasadach Fizyki
- praktycznych , katalogowych wartości głebokości przepadania po rozpoczęciu manewru go-around
- przykładów z konkretnych katastrof i incydentów lotniczych
niechlubnym wyjątkiem jest "katastrofa" w Smolensku, gdyz tu trajeketorię ostatnich sekund- lotu - sfałszowano.
Eksperci MAK o niemożliwości wykonania przez Tu-154 takiego przejścia na wznoszenie jak w Smoleńsku.
Oto opinie ekspertów MAK dotyczące katastrofy samolotu Boeing 747 który nie był w stanie przejść na wznoszenie tuż nad ziemią, rozpoczynając manewr na wysokości 18 m ale przy znacznie mniejszej prędkości zniżania niż Tu-154 w Smoleńsku;
data katastropfy 16.01.2017
https://mak-iac.org/upload/iblock/73d/report_boeing_tc-mcl_final.pdf
В 01:17:09 на геометрической высоте около 60ftвключился режим автопилота FLARE(ВЫРАВНИВАНИЕ), а через полсекунды на геометрической высоте 58ft зарегистрировано нажатие кнопки ухода на второй круг(см.Рис.35
Boeing 747 miał prędkość zniżania zaledwie rzędu 3 m/s !!!! Pomimo zadania przeciążenia aż do wartości 1,5 g było zbyt mało czasu i wysokości i samolot przyziemił przy prędkości pionowej bliskiej zeru ( poza pasem)
привело созданию вертикальной перегрузки 1.4...1.5g и практически к прекращению снижения самолета. Однако через 3...3.5с после нажатия кнопки ухода на второй круг произошло приземление самолета (
( następnie zderzył się z betonowym ogrodzeniem, zapalił i uległ zniszczeniu.)
- Jak widać , eksperci MAK przyjmują to za normalne, że samolot zniżając się z typową prędkością dla ścieżki to jest ok 3 m/s
nie potrafił przejść do wznoszenia rozpoczynając manewr na wysokości 18 m- nawet wtedy gdy zadane przeciążenie było większe niż w Smoleńsku - tam: 1,5 g - w Smoleńsku 1,35 g.
( Na co liczyli wynajęci eksperci MAK tworzący narrację dla zdarzenia w Smoleńsku ???0
Fizyki nie da się oszukać.
Poprzednio podałem inny bardzo charakterystyczny przykład: zderzenia z ziemią samolotu Tu-134 ( tego mniejszego brata Tu-154) - to samolot łatwiejszy w manewrowaniu i szybciej też niż Tu-154 przechodzi od zniżania do wznoszenia-
przy próbie odejścia na drugi krąg z wysokości 60 m
( biorąc pod uwagę wysokość drzew- z 50m).
Jak napisała komisja MAK:
Высота просадки самолета в данных условиях исключила благополучный уход.
co znaczy w wolnym tłumaczeniu:
- Wysokość rozpoczęcia manewru odejścia na drugi krąg przy uwzględnieniu głębokości przepadania wykluczyła możliwość bezpiecznego odejścia samolotu.
Jakie były parametry wyjściowe:
obroty silnika określone w raporcie jako niskie - 77% a więc znacznie ,znacznie wyższe niż w Smoleńsku.
Nie było problemu z siłowaniem się z wolantem- stery zadziałały od razu !!
Prędkość zniżania w momencie rozpoczęcia manewru: ok. 8 m/s.
Wysunięcie klap: 36 stopni.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ КОМИССИИ
Wniosek końcowy komisji MAK o przyczynach katastrofy:
Причиной катастрофы явилось нарушение экипажем минимума погоды аэродрома Лиепая при попытке установить визуальный контакт с земными ориентирами и ошибка в технике пилотирования, выразившаяся в непроизвольном увеличении вертикальной скорости снижения до 8 м/сек, исключившем возможность благополучного ухода на второй круг с высоты 60 метров.
Przyczyną katastrofy było naruszenie przez załogę minimum pogodowego lotniska Liepaja przy próbie ustanowienia wizualnego kontaktu z punktami na ziemi i błąd w technice pilotowania , wyrażający się w niedopuszczalnym zwiększeniu prędkości zniżania
do 8m/s , co wykluczało możliwość bezpiecznego odejścia na drugi krąg z wysokości 60m
****
Czy pan profesor Artymowicz, wspierający narrację MAK nadal będzie upierał się że w raporcie MAK dot. Tu-154 i Smoleńska
"eksperci" MAK prawidłowo przedstawili manewr przejścia do wznoszenie i że podane przez nich parametry są właściwe i zgodne z fizyką ? ??
Próbował już ze mną polemizować - ale- gdy napisałem na Salonie , że dotarłem do tej jego notki napisanej w języku angielskim w celu rozpowszechniania na cały świat :)) to natychmiast zablokował dostęp do niej.
Niech teraz popełni stosowne wyliczanki- jak nadal się upiera i pokaże je na stronie:
Planets.usc.toronto
**
Forbidden
profesor astrofizyki Paweł Artymowicz - na co dzień reprezentujący University of Toronto- a po godzinach zabawiający się w domorosłego niby eksperta od katastrof lotniczych.
Popełnił obszerną notkę:
https://planets.utsc.utoronto.ca/~pawel/pix/plf.html
Physics of Flight: The last approach of Tupolev PLF 101. Phugoid theory.
w notce tej próbował polemizować z treścią mojej notki na ten temat
https://www.salon24.pl/u/niegracz/938216,i-tak-elegancko-pokazuje-marnosc-fizykow-smolenskich-zadanie-z-aerodynamiki
profesor Artymowicz aktualnie zablokował dostęp
Forbidden
You don't have permission to access /~pawel/pix/plf.html on this server
https://www.salon24.pl/u/niegracz/1085541,niemozliwa-fizycznie-trajektoria-ropoczecia-manewru-go-around-w-smolensku
https://www.salon24.pl/u/niegracz/1065410,na-koniec-sagi-o-manewrze-go-around-fizycznie-niemozliwy-z-wysokosci-10m
***
Temat ten drążył też znacznie wcześniej bloger Tommy Lee:
Wniosek:
rozpoczęcie manewru odejścia w Smoleńsku musiałoby nastąpić z wysokości większej niż 40 metrów RW, a nie 20-30 metrów jak jest podane w raportach MAK i Millera.
https://www.salon24.pl/u/tommy-lee/399429,eksperyment-na-trenazerze
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka