quwerty quwerty
278
BLOG

Piękno Fizyki wobec ignorancji zapalczywych propagandzistów.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

  Mój blog  jest  blogiem  technicznym ;  zajmuję  się "katastrofą" w  Smoleńsku własnie od strony  analizy faktów, śladów od strony wiedzy  technicznej, Fizyki - nie akademickiej- ale praktycznej; jeśli Fizyka - to newtonowska, tak naprawdę  szkolna - bo już ona wystarcza do formułowania   rzeczowych  opinii w kwestii takich zdarzeń jak przeciążenia a w połączeniu z orientacją w kwestiach wytrzymałości materiałów  pozwala formułować opinie np. w kwestii  rozpadu  konstrukcji  samolotu Tu-154  przy  parametrach  jak wg narracji MAK.

  Od 10 lat  stykam się  opiniami dotyczącymi  czy samej  "katastrofy" czy kwestii po prostu  pojawiających się w trakcie wymiany  zdań na temat "katastrofy" , które są sprzeczne z  ta elementarną  fizyka szkolną.

- Gdy pisywałem w latach 2010-2015  na forum Katastrofa w Smoleńsku  już na samym początku  skonstatowałem  to w wątku:"Brak wiedzy z fizyki a katastrofa  smoleńska."

- Np.  kwestia przeciążeń- w trakcie wymiany opinii na temat stwierdzenia we wstępnym raporcie MAK że przeciążenia  działające na osoby na pokładzie  wynikające ze zderzenia  samolotu z podłożem przekraczały 100g, ktoś  wrzucił  uwagę , że jak najbardziej MAK ma oczywiście rację bo np przy schodzeniu  po schodach na ciało człowieka  działa  przeciążenie  8g.

- Zwróciłem uwagę ,że  to oczywiście bzdura , jakiś błąd- szybko znalazłem skąd się wziął; otóż ktoś  wrzucił tę bzdurę na Wikipedię przy haśle  Przeciążenia - przy  podawaniu  typowych przeciążeń z jakimi  się stykami  w życiu   codziennym.

Za zwrócenie  uwagi  zapalczywym propagandzistom narracji MAK do dziś spotyka mnie za to hejt.

( Niezależnie od  tego że w tej sprawie  mam oczywiście  rację - podałem na forum ( potem na salonie) wspierając  później swoje opinie wynikami konkretnych pomiarów  z prac naukowych( ta rząd 1,2-1,5g)

niezależenie  od tego, że ten błąd  w Wikipedii  bardzo  szybko został  usunięty ( gdzieś na przełomie  2010/2011)

( Pikanterii w tej  kwestii  dodaje fakt, że jak dopiero znacznie  później skonstatowałem - tej wrzutki na forum dokonał ruski troll igor.uk -  podchwycił  ja i rozpowszechnił  internauta "qwakacz"  następnie  wsparty  przez  stado hejterów; z kolei wisienką na torcie tej  zadziwiającej dla mnie  sprawy wsparcia   w przestrzeni  internetowej takiej bzdury- także na Salonie 24 !!- jest to,  że z szacunkiem do igora.uk  i jego opinii odnosił  się bloger you-know-who prywatnie profesor astrofizyki na Uniwersytecie w Toronto- Paweł  Artymowicz)


-  A całkiem niedawno zwróciłem  uwagę  blogerowi Salonu 24 - fatamorganowi *) - że  w swej narracji  posługuje się fejk newsem, jakoby  rekordowy  udźwig śmigłowca  rosyjskiego Mi-26  wynosił  55 Ton

- na którym to fejk news-ie zbudował  mitomańską  narrację,  jakoby  służby rosyjskie  pochwyciły lądujący Tu-154 a następnie przeniosły  cały  samolot w miejsce  "katastrofy".

(  Ciężar pustego  Tu-154 to ok.56 Ton.)

Zwróciłem mu uwagę  , że z tym udźwigiem to bzdura - wskazałem gdzie można to zweryfikować.

to portal :

https://www.thinkdefence.co.uk/soviet-monsters/

gdzie dziennikarzowi  pomyliły się  pojęcia  : maxium  take-off  weight  ( ciężar startowy)

z  maximum payload ( ciężar)

i wyszło z tego : Although it is not much heavier than Mil 6, its payload is 20 tonnes but a 1982 record-breaking lift demonstrated a lift of 56 tonnes to an altitude of 2,000m.


- Zareagował  tak, że nazwał mnie ignorantem i głupkiem; do chóru  hejtu oczywiście- korzystając z okazji - dołączyli się  propagandziści narracji MAK  - na czele   z fizykiem Michałem Jaworskim; zadałem mu więc wprost pytanie:

image

 Nie odpowiedział a przy tych i innych , podobnych postach dotyczących tej właśnie kwestii  otrzymuję jak zwykle  masę minusów.

..później znów się głupio wtrącił:

image

 Pokażę w prosty  sposób , jak można  zobrazować za pomocą  danych technicznych , że oczywiście Mi-26  nie może  w żadnym razie  podnieść  tak ogromnego  ciężaru.

Otóż ..

wystarczy przytoczyć  parametry dla innych dużych  śmigłowców i zauważyć  pewną  oczywistą  zależność:

i tak:

Airbus  H125  moc silnika  867 KM  udźwig  ok. 1 Tona

Augusta Westland AW169  moc silników 2000 KM  udźwig  ok. 2 Ton

H225M Caracal  moc silników 4600 KM  udźwig ok. 4 Ton

Sikorsky S-92 moc silników 5000 KM udźwig ok 6 Ton

CH-47 Chinook  moc  silników 9600 KM  udźwig max. ok 10 Ton

CH-53K  moc  silników  15000 KM  udźwig  max  15,9 Ton

Mi-26  moc silników  22800 KM  udźwig  ok  20Ton


- Zasada  jest oczywista- wynikająca nie wprost z praw Fizyki:

maksymalny udźwig  śmigłowca  w przybliżeniu  odpowiada  wartości  liczbowej mocy silników w tysiącach  koni

mechanicznych:

 jeżeli moc  jest ok 10 tys KM  to udźwig śmigłowca  jest ok  10 Ton.


Dziekuję  za uwagę.



*)

fatamorgan przedstawia się na salonie jako Wybitny Specjalista , który ukończył  co najmniej  parę fakultetów na najlepszych uczelniach amerykańskich ( ale nie w obszarze  techniki....)


Dodatek:

  ciekawą konstrukcją , która wyłamuje się  z podanej wyżej zasady  jest   MMIRA (Multi Mission Intermeshing Rotor Aircraft; pol. Śmigłowiec wielozadaniowy z krzyżującymi się wirnikami)

jest inny

Specyficzna konstrukcja śmigłowca jest dostosowana do pełnienia zadań latającego dźwigu. Konstruktorzy zastosowali nietypowy układ aerodynamiczny, rezygnując ze wszystkiego, co nie było niezbędne. 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kaman_K-MAX

przy  mocy  silnika 1800 KM  jego udźwig  to 3 Tony

**

Firmy pracują cały czas  nad zwiekszeniem  udźwigu  smigłowców  w kolejnych  modernizacjach:

Canada Certifies Increased Gross Weight For S-92 Helicopters

The option increases the maximum take-off weight from 26,500 to 27,700 pounds

We are proud to bring this expanded capability to more customers and increase their performance value,” said Sikorsky’s Vice President,











quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (5)

Inne tematy w dziale Polityka