REKONSTRUKCJA OSTATNIEJ FAZY LOTU SAMOLOTU TU-154M Opracował:prof. dr hab. inż. Grzegorz Kowaleczko
http://faktysmolensk.niezniknelo.com/files/pliki/REKONSTRUKCJA%20OSTATNIEJ%20FAZY%20LOTU%20SAMOLOTU%20TU-154M_31.12.2013.pdf
Zdawałoby się ( w zasadzie słusznie) , że laik nie będzie w stanie zakwestionować czegokolwiek w pracy wykonanej przez najlepszego specjalistę w Polsce z tej dziedziny.
Jednak - po wnikliwym czytaniu tych fragmentów pracy , które omawiają ogólne założenia , wynikające z podstawowych zasad aerodynamiki z którymi można zapoznać się czytając opracowania w necie- stwierdziłem ,że praca zawiera istotny błąd w założeniach, który wpłynął na wynik końcowy.
Warto zaznaczyć , że mimo przebijającego z pracy zamiaru potwierdzenia danych z raportów MAK/Laska- nie udało się tego zrobić: wg obliczeń profesora Kowaleczki maksymalny kąt obrotu wyniósł 121 stopni, podczas gdy wg KBWLLP było to 150 stopni.
Dodatkowo trzeba zauważyć, że w przypadku takich skomplikowanych obliczeń parametrycznych , gdy wartość wielu parametrów jest obarczona błędem Autor winien był podac wynik w zakresie ( wynikającym z szacowanego błędu) np 97-121 stopni.
( zbadano jedynie wrażliwość końcowego kąta przechylenia od siły zderzenia z brzozą- a to daleko nie wszystko ..)
spadał na ziemię w pozycji od „przechylenie 93 stopnie” (wariant 10Ton) do pozycji plecowej –139 stopni (wariant 15Ton)
**
Jaki błąd w założeniach popełnił prof. Kowaleczko ???
Nie uwzględnił, że samolot w przechyleniu uległ przeciągnięciu ( stall ) - co skutkowało zmianą w sekwencji obrotu( jego spowolnieniem); brak w pracy jakiejkolwiek wzmianki na ten temat.
Przeciągnięcie – w aerodynamice lotniczej – zjawisko znacznego, gwałtownego spadku siły nośnej i gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego, na skutek zbyt dużego kąta natarcia skrzydła – ściślej przekroczenia krytycznego kąta natarcia skrzydła. Towarzyszy temu na ogół wystąpienie chwilowej, częściowej lub całkowitej utraty sterowności.
- Przy jakim kącie przechylenia mogło dojść do przeciągniecia??
Można to oszacować na podstawie ogólnego wykresu , który podaje procentowy wzrost minimalnej prędkości potrzebnej dla utrzymania lotu bez przepadnięcia w zależności od kąta przechylenia.
I tak już dla kąta 50 stopni będzie to wzrost o 30%.
Przykładowo: Tu-154 w konfiguracji do lądowania ma minimalną wymagana do utrzymania lotu bez przeciągnięcia ok 225 km/h;
225 x 1,3 =292,5 km/h.
Czyli przeciągnięcie- stall - miało by miejsce już po przekroczeniu kąta 50 stopni, zapewne nawet wcześniej, gdyż samolot z urwaną końcówką i uszkodzonymi miejscowo slotami ma gorsze własności aerodynamiczne.
Pan profesor Kowaleczko tego nie uwzględnił,
-
w związku z tym jego obliczenia i wnioski są wątpliwe.
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka