Tylko trzech blogerów to zauważyło.
Prawdopodobnie w Polsce - nie więcej niż 5 ( słownie : pięć) osób.
Pozostali albo uważają, że ta rurka ze złomu jest częścią silnika odrzutowego albo nie interesuje ich to.
Komisja Laska wzięła tę rurkę za cześć silnika.
Podkomisja nie zainteresowała się.
A tymczasem rzecz jest banalnie prosta.
Jest jedna jednoznaczna cecha, wg której można na pierwszy rzut oka rozpoznać czy jest to część silnika odrzutowego czy jakaś rurka ze złomu.
Otóż..
.. części silnika odrzutowego mają metaliczną powierzchnię ,gdyż są to precyzyjnie wykonane elementy ze stali i stopów;
rurka która pokryta jest grubą warstwą tlenków żelaza, np. tzw. zgorzeliny walcowniczej- nie jest częścią silnika - a taka właśnie rurka tkwiła w otworze wirnika na wrakowisku w Smoleńsku
Ponieważ aktualnie nie można już publikować zdjęć) co do których nie ma się praw autorskich ( pojawia się komunikat by potwierdzić posiadanie takich praw) podam stosowne linki , które prowadzą do stosownych zdjęć:
1. rurka ze złomu pokryta zgorzeliną walcowniczą tkwiąca w wirniku na wrakowisku w Smoleńsku:
http://faktysmolensk.niezniknelo.com/files/f/2010-04/itwl/silnik1/20100412087.jpg
zbliżenia pokazałem w notce:
https://www.salon24.pl/u/niegracz/838711,jak-zespol-laska-rurke-ze-zlomu-wzial-za-czesc-tu-154
2. a teraz dla porównania rurka konstrukcyjna silnika tkwiąca w wirniku: powierzchnia rurki metaliczna i gładka:
( drugie zdjęcie od góry w tym artykule)
https://www.flightglobal.com/aerospace/fatigue-cracking-in-turbine-blade-led-to-as355-f1-engine-failure/137211.article
Podobne:
https://aviationvoice.com/wp-content/uploads/2016/05/Safran-and-KLM-EM-to-Create-Joint-Venture-for-Aircraft-Engine-Parts-Repair-1200x900.jpg
https://www.hitachi-metals.co.jp/e/yss/img/ourproduct/photo_03_001_l.jpg
Uzupełnienie:
I druga jednoznaczna cecha pozwalająca rozróżnić , czy mamy do czynienia z rurką konstrukcyjną silnika, która pekła (by) w trakcie rozpadu silnika , czy jest to rurka ze złomu.
Jest to wygląd przełomu:
- jeżeli mamy do czynienia z pęknięciem rurki stalowej to przełom jest metaliczny, błyszczący , nierówny powierzchnia nie jest gładka gdyż przełom odzwierciedla ziarnistą strukturę stali; tak jak na tym zdjęciu:
https://image.shutterstock.com/image-photo/brittle-fracture-tubing-during-questioning-600w-783399295.jpg
świeży przełom jest zawsze błyszczący, tak jak np. tu
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcTadCXxzckjAkfPIO0SOUuNFkTgufqPO3Brcw&usqp=CAU
- jeżeli powierzchnia końcówki jest pokryta warstwą tlenków i jest równa, symetryczna to nie jest to przełom tylko efekt obróbki mechanicznej i to w dość odległym czasie liczonym co najmniej w tygodniach
i ma to miejsce w przypadku rurki na wrakowisku w Smoleńsku
Dziękuję za uwagę.
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka