Ewidentna:

Jak wynika ze stenogramu , gdy samolot był na wysokości 20 m nad ziemią , względna prędkość zniżania wynosiła ok. 10m/sek - co sekunda był 10 m niżej :
8:40:52,4 - 40 m
8:40:53,8 - 30m
8:40:54,6 - 20m
ponieważ teren się wznosił więc bezwzględna prędkość opadania wynosiła ok. 7,5 m/sek
tak jak to podano w raporcie MAK:
raport MAK p.3.1.5.1
Po minięciu dalszej radiolatarni za pomocą kółka SPUSK-PADJOM ustanowiono kąt pochylenia, który skutkował prędkością
opadania 7-8,5m/sek.
ale.. przy tej prędkości opadania głębokość przepadania jest rzędu 50 m:(przy małych obrotach jeszcze więcej !!!

Gdyby więc zapisy rozmów były zgodne z prawdą a położenie samolotu takie jak w raportach MAK/Laska to samolot Tu-154
uderzył by we wznoszące się podłoże:

Cóż miał do powiedzenia w tej kwestii MAK ?
w p.1.16.2 coś kręcą , niby coś podaja ale w gruncie rzeczy jest to ślizganie sie po temacie
Końcowy wniosek w tym punkcie brzmi tak:
że bezpieczne odejście na drugi krąg w danym przypadku jest zapewnione z wysokości około 40 metrów.
- czyli skoro samolot był na 20 m to powinien był zderzyc sie ze wznoszącym sie podłożem.
1.16.2.Modelowanie matematyczne
Celem modelowania matematycznego było potwierdzenie zgodności faktycznych charakterystyk stateczności i sterowności samolotu w kanale podłużnym z charakterystykami typowego samolotu, a takŜe oszacowanie momentów czasowych w locie krytycznym, kiedy jeszcze było moźliwe przejście samolotu na drugi krąg, przy zachowaniu szeregu zadawanych warunków. Do modelowania wykorzystano model matematyczny, który jest podstawą symulatora lotu samolotu Tu-154M. Na pierwszym etapie modelowania była wykazana dobra zbieżność modelu z parametrami lotu krytycznego, drogą bezpośredniego modelowania końcowego 28-sekundowego odcinka zniŜania się samolotu (od 10:40:32 do 10:41:00)
Na drugim etapie były modelowane warianty wykonania odejścia na drugi krąg z przeciążeniem 1.2, 1.3 i 1.4 g z analizą faktycznej utraty wysokości (przepadania samolotu) w procesie odejścia. Odejścia na drugi krąg były wykonywane z wysokości 40 metrów poprzez dobór wychylenia steru wysokości, doprowadzającego do osiągnięcia zadanego przeciążenia, przy pełnym zachowaniu, do początku odejścia, profili zmiany prędkości przyrządowej i pionowej lotu krytycznego. Tempo i charakter początkowego wychylenia steru wysokości odpowiadały działaniom załogi w locie krytycznym z następującym po nim zwiększaniem do osiągnięcia zadanego przeciążenia. Zwiększenie obrotów silników odpowiadało lotowi krytycznemu. Modelowanie wykazało, że przepadanie samolotu dla w/w wartości przeciążenia pionowego wynosi odpowiednio 28, 22 i 20 metrów.
Na trzecim etapie modelowane były rodzaje odejścia na drugi krąg z doborem takiej liniowej zmiany wychylenia steru wysokości o długotrwałości 3s., która nie prowadzi do zwiększenia kąta natarcia powyżej wartości eksploatacyjnych (bez zadziałania sygnalizacji AUASP, dla kąta klap 36 ̊- kąt nastawy wynosi 12 ̊ wg wskaźnika), przy czym wszystkie silniki były wprowadzane na zakres startowy w ciągu 6s. Modelowanie wykazało, że bezpieczne odejście na drugi krąg w danym przypadku jest zapewnione z wysokości około 40 metrów.
W każdym razie w żadnym z rozpatrywanych przez MAK wariantów samolot Tu-154 nie mógł by przejść do wznoszenia gdyby na wysokości 20 m nad podłożem miał prędkość opadania 7m/sek.
A co na to komisja Laska ?
- niewiele mieli do powiedzenia oprócz pokazania wykresów teoretycznych wielkości przepadania w zależności od początkowej prędkości zniżania ( skopiowali wykres z rosyjskiego podręcznika)
; w ogóle nie odnieśli się do tej wątpliwości.
*****
Im wątpić nie Kazano
Zobacz też:
https://www.salon24.pl/u/niegracz/1006850,niemozliwe-fizycznie-parametry-trajektorii-ostatniej-fazy-lotu-tu-154
ale także:
żenująco słaba ( celowo pomijająca sedno sprawy ?) analiza manewru odejścia - autorstwa zespołu Laska:
https://www.youtube.com/watch?v=WvW5WVhJEt4
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka