o godz. 6:40:58.5 nastąpiło zwiększenie ciągu oraz zdecydowane ściągnięcie wolantu na siebie. Zdarzyło się to 1187 m od progu pasa, na wysokości 16 m RW i na wysokości 5 m poniżej poziomu lotniska. Nastąpiło to 5 s po komendzie „odchodzimy” i 3,5 s po alarmie RW.”
Porównałem parametry zniżania i próby odejścia na drugi krąg w przypadku "katastrofy: Tu-154 w Smoleńsku i Tu-154 w Norylsku.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B0_%D0%A2%D1%83-154_%D0%B2_%D0%9D%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%81%D0%BA%D0%B5
Gdyby rosyjska załoga Tu-154 wyszkolona i mająca aktualne dopuszczenia wykonała manewr przejścia do wznoszenia tak szybko jak nie wyszkolona i nie mająca aktualnych dopuszczeń załoga Protasiuka ,
to lekutko odeszła by na drugi krąg .
Na rysunku poniżej zaznaczyłem punkty wyjściowe reakcji pilotów ( stery ).
Dodatkowo niebieską linią pokazałem jak by wyglądała trajektoria Tu-154 w Norylsku gdyby załoga tamtego Tu-154 wykonała manewr przejścia do lotu wznoszącego tak szybko jak załoga Protasiuka.


Parametry wyjściowe:
Norylsk rozpoczęcie odejścia ( ciąg , stery na wznoszenie) 90m nad pasem , prędkość 265 km/h, prędkość opadania ok. 7 m/sek; ciąg początkowy - ( prawie(mały gaz - ale obroty turbiny niskiego ciśnienia 59% wyraźnie wyższe niż w Smoleńsku
Smoleńsk ( - 5m ( 5m poniżej pasa; 15 m nad ziemią), prędkość 269 km/h, prędkość opadania 6-7 m/sek , ciąg początkowy - mały gaz
uwaga: wg wykresu 49 w raporcie Millera oraz Załącznika do Raportu Millera o godz. 10:40:55 czyli w odległości ok 1270 m od początku pasa ster wysokości na chwilę przestawiono w pozycję -21 stopni po czym wrócił do pozycji -7,2 stopnia i dopiero o 10:40:58 przestawiono na pozycję -24,8 stopnia.

Uwaga: w obu przypadkach ster wysokości odchylono o ponad 20 stopni; charakterystyka aerodynamiczna samolotu Tu-154 jest taka że w konfiguracji do lądowania , szczególnie przy małym ciągu wychylenie steru ponad 20 stopni jest nieefektywne- czego obrazem jest katastrofa w Norylsku.
Rezultat:
W Norylsku - po 15 sekundach od rozpoczęcia manewru -pomimo zwiększenia ciągu , wychylenia powierzchni sterowych samolot zderzył się z podłożem w prędkością opadania 4-5 m/sek
( Na schemacie zaznaczono wysokość rozpoczęcia manewru w Norylsku - 90 m , oraz punkt ten umieszczono w odległości 1080 m- (tyle samolot przeleciał w 15 sekund- ) od miejsca zderzenia...samolotu Tu-154 w Smoleńsku, w ten sposób można wizualnie porównać trajektorie lotu obu samolotów )
W Smoleńsku samolot błyskawicznie przeszedł na lot wnoszący i to prędkością wznoszenia rzędu 6-10 m/sek *)- faktycznie przeszedł na wznoszenie- rzędu kilku metrów na sek, co i tak byłoby rewelacyjne w porównaniu ze Smoleńskiem.
*) błąd w załączniku do raportu Laska:

wg tej tabeli odcinek 60 m Tu-154 przeleciał w 1,8 sek- ; wzniósł sie w tym czasie o 9,4 m co i tak daje prędkość wnoszenia5,2 m/sek.
Uzupełnienie:


Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka