WYBÓR KIERUNKU LĄDOWANIA I SŁOŃCE W SMOLEŃSKU.
O godzinie 08.20 a więc 3 minuty przed wejściem w rosyjską przestrzeń powietrzną i nawiązania łączności z moskiewską kontrolą obszaru lotu oraz kontrolą podejścia lotniska w Smoleńsku padło następujące zdanie:
08:20:07,7-08:20:12,2 II pilot Tu jakby było 259 (kierunek wschodni), byłoby nawet lepiej, bo by było nie pod słońce.
08:20:12,9-08:20:14,3 Anonim Mhm ….
Ze zdania wypowiadanego przez drugiego pilota widać wyraznie, że załoga Tu-154m miała wybór kierunku lądowania a decyzja jeszcze nie zapadła. Aby pokazać jak przebiega decyzja wyboru kierunka lądowania chciałbym zaprosić do obejrzenia filmu, który obrazuje ostatnie minuty lotu 5055 „Kościuszko”.
Na wstępie chciałbym złożyć wyrazy wspólczucia i pocieszanie wszystkim, których bliscy zginęli w prezentowanym fragmencie lotu 5055 „Kościuszko”. Niech pokój zagości w każdej osobie, której ta katastrofa dotyczyła.
——————————————————————————
Kierunek Lądowania.
Rekonstrukcja katastrofy samolotu IŁ-62M SP-LPG, lot 5055 „Kościuszko” w Lesie Kabackim w dniu 9.05.1987 na podstawie oryginalnych zapisów z czarnych skrzynek samolotu.
Zapis ze słuchu fragmentu od 04min.35sek. do 05min 35sek.
Na początku jest propozycja wyboru pasa, który umożliwia najszybsze lądowanie tzw. lądowanie z trasy kierunku przylotu samolotu. Dalej jest wyjaśnienia komentatora dotyczące 3 dostępnych pasów lądowania na Okeciu.
Komentator: „…”15″ to kurs magnetyczny pasa wynoszący 150 st. Każdy pas startowy umożliwia wykonywanie operacji w dwóch kierunkach. Przeciwległy do progu 15 jest „33: czyli 330 st.
Pilot: Jaka jest siła wiatru i kierunek?
Kontrola lotu: 320 st i 22 km/h (6m/s)
Pilot: Wolę na 33
Komentator: „Kosciuszko leci z pólnocnego-zachodu, najprościej byłoby więc lądowac prosto z trasy na pasie „11″ lub „15″ ale wtedy samolot siadał by z wiatrem wiejącym wogon a to oznacza, że mógłby utracić siłę nośną i runąc przed pasem…” (sprostowanie: który znacznie utrudnia lądowanie)
********
Jak pokazuje link powyżej 10.04.2010 w czasie lądowania samolotu Tu-154m wiatr był południowo-wschodni z siłą do 10.8 km/h. Samolot leciał z zachodu i sprawą naturalną byłoby wybranie kierunku zachodniego jako kierunku lądowania gdyż:
- Samolot lądowałby prosto z trasy czyli kierunku z którego nadlatywał.
- Tu-154m lądowałby pod wiatr co zwiększyłoby znacznie szanse na szybkie podniesnie samolotu w razie kłopotów.
- Po stronie zachodniej nie było niebezpiecznych wzniesień, jarów, przeszkód terenowych (wysokich drzew, budynków)
- Przed samym progiem pasa startowego był otwarty teren, który mógłby w razie problemów umożliwić lądowanie na polu.
Zdjęcie podejścia do lądowania od strony zachodniej wygląda następująco.
Z jakiegoś powodu wbrew logice i zasadą zapewnienia optymalnego bezpieczeństwa dla lądującego samolotu Tu-154m lądował od wschodu, czyli:
- Po przeciwnej stronie kierunku z którego nadleciał
- Lądował z wiatrem wiejącym w ogon o prędkości ok. 1o.8 km/h. Brakowało tzw.poduszki powietrznej, które mogła zwiększyć szansę na uratowanie samolotu.
- Lądował od bardzo niebezpiecznej strony z bardzo niebezpiecznymi wzniesieniami terenu oraz licznymi drzewami i budynkami.
- W razie problemów przed progiem pasa z uwagi na liczne budynki i drzewa nie było możliwości na bezpieczne wylądowanie.
Strona wschodnia podejścia do lądowania na lotnisku w Smoleńsku.
Tak więc mając następujący komunikat z godz. 08.20:
08:20:07,7-08:20:12,2 II pilot Tu jakby było 259 (kierunek wschodni), byłoby nawet lepiej, bo by było nie pod słońce.
Spodziewamy się, że zgodnie z zasadą i logiką w dalszych minutach przeczytamy o dyskusji na temat kierunku lądowania pomiędzy załogą Tu-154m a kontrolerami lotu w Smoleńsku.
Oczekujemy danych na temat kierunku i siły wiatru dzięki którym załoga Tu-154m będzie mogła podjąć decyzję o wyborze kierunku lądowania, który zapewniałby maksymalny zakres bezpieczeństwa.
Spodziewamy się również, że przeczytamy o procesie decyzyjnym załogi Tu-145m, który został znakomicie przedstawiony na fimie z lotu "5055 - Kościuszko”.
Z przykrością stwierdzam, że żadne z naszych oczekiwań nie zostało spełnione.
Jedyny komunikat o kierunku i sile(prędkości) wiatru został podany o godz. 08.39.40 a więc 1,5 minuty przed katastrofą, gdy załoga Tu-154m była już od prawie minuty na ścieżce wschodniego kierunku lądowania.
08:39:37,3-08:39:38,5 Kontroler Pas wolny
08:39:39,2-08:39:40,8 Anonim (niezrozumiale)
08:39:40,8-08:39:43,8 Kontroler-Smoleńsk Lądowanie dodatkowo 120-3 metry
Nie jesteśmy w stanie też odnaleść żadnych informacji na temat procesu decyzyjnego załogi i jej wyboru kierunku lądowania.
Na koniec poza pytaniami powyżej dotyczącymi wyboru i uzasadnienia kierunku lądowania można zapytać się też komisji MAK, kto w dniu 10.04.2010 roku przed godziną 08:20 czasu warszawskiego (20 minut przed katastrofą) powiedział załodze Tu-154m o słońcu w Smoleńsku skoro się go obawiała.
Inne tematy w dziale Polityka