Wczoraj, w weekendowym wydaniu „New York Times” ukazało się całostronicowe ogłoszenie „1944 Warsaw Uprising”, zawierające podstawowe informacje dotyczące Powstania Warszawskiego.
Ogłoszenie sfinansował prezes Rady Nadzorczej FoodCare, Wiesław Włodarski, który tak wyjaśnił motywy swego postępowania:
Bardzo często podróżuję do Ameryki, spotykając się z liderami biznesowymi w Stanach Zjednoczo-nych. Zawsze miałem do czynienia z niewielką wiedzą na temat Polski, nie mówiąc już o polskiej historii. Zdecydowałem się na tę kampanię, aby uczyć, edukować i pokazywać ludziom polską historię, jednocześnie pracując nad budowaniem dobrej przyszłości dla naszych międzynarodowych relacji.
Tekst ogłoszenia, zilustrowany zdjęciami pochodzącymi ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego (autorzy zdjęć: Eugeniusz Lokajski „Brok”, Stefan Rassalski „Ster”, Wiesław Chrzanowski „Wiesław”) przedstawia dzieje trwającej przez 63 dni batalii, kładąc nacisk na okrucieństwo okupanta i masowe mordowanie powstańców oraz tysięcy cywilów. Informuje o rzezi mieszkańców Woli, która była jednym z największych i najbardziej potwornych aktów terroru podczas II wojny światowej i pochłonęła życie 60 tys. ludzi. Przypomina, że po drugiej stronie Wisły, na wschód od Warszawy, stały bezczynnie oddziały Armii Czerwonej.
„The Soviet government refused to allow the western Allies to use air bases to airlift supplies to the beleaguered Poles effectively aiding the German Nazis in their assault against Polish patriots fight-ing for their lives and their country.”
W tekście ogłoszenia mowa jest także o systematycznym zniszczeniu Warszawy przez Niemców po zakończeniu walk powstańczych. „In the following weeks the Nazi systematically destroyed 95% of the city of Warsaw blowing up and burning the building after building, block by block, street by street, until the city was all but leveled.”
Z tekstem ogłoszenia można zapoznać się na stronie:
http://s.tvp.pl/repository/attachment/b/d/c/bdcd28a9eb144c0f2b7dee6e6a97d9211532780229453.pdf
Inne tematy w dziale Kultura