9go maja 1987 roku w Lesie Kabackim rozbił się IŁ-62M PLL LOT ze 183 osobami na pokładzie. Nikt nie przeżył
O drugim dnie katastrofy Kopernika z 1980 roku dowiedzieliśmy się dopiero w 2010 roku kiedy IPN opublikował akta bezpieki. Okazało się że polska komisja, wykorzystując antysowiecki sentyment w społeczeństwie pominęła kluczowy aspekt polskiego wkładu w katastrofę. Notka tutaj: https://www.salon24.pl/u/mythbuster/1026667,40-lat-od-katastrofy-il-62-kopernik-30-lat-zmowy-milczenia
Czy katastrofa Kościuszki z 1987 roku też miała swoje drugie dno?
IPN milczy ale nie zdziwiłbym się gdyby tak było. O niewystarczającym monitorowaniu drgań wałów turbin silnika było wiadomo od katastrofy Kopernika. Lampka nadmiernych wibracji zapalała się dopiero kiedy silnik już się rozpadał.
Rozwiązanie było bardzo proste. Dokładniejszy czujnik wibracji. Zdecydowano się na to rozwiązanie dopiero po katastrofie Kościuszki. Tutaj ciekawy materiał w temacie.
https://www.youtube.com/watch?v=xxkOXv3wMRc
Polska miała najwięcej ofiar wśród operatorów IŁ-62 i IŁ-62M.
Inne tematy w dziale Rozmaitości