W Piotrkowie Trybunalskim narasta problem pożarów składowisk odpadów, który staje się coraz bardziej alarmujący. Ostatnie incydenty, takie jak pożary w firmach Juko i Hak, oraz nieprawidłowości ujawnione przez WIOŚ Delegatura Piotrków Trybunalski, skłoniły lokalnych radnych do podjęcia działań. Mimo licznych sygnałów o zagrożeniu, postępowanie administracyjne zostało wszczęte dopiero 4 listopada 2024 roku, co rodzi poważne wątpliwości co do priorytetów Urzędu Marszałkowskiego w zakresie ochrony środowiska. Radni zaapelowali o interwencję, a mieszkańcy wciąż czekają na odpowiedzi na pytania dotyczące ewentualnych naruszeń przepisów. W obliczu rosnących zagrożeń dla zdrowia publicznego, konieczne staje się zrozumienie, dlaczego urzędnicy nie podjęli szybszych działań, które mogłyby zapewnić bezpieczeństwo lokalnej społeczności. Jakie konsekwencje przyniesie ta sytuacja dla przyszłości zarządzania odpadami w Piotrkowie?
13 kwietnia 2020 r. miał miejsce pożar śmieci na terenie firmy Juko w Piotrkowie Trybunalskim. Paliły się tworzywa sztuczne.
W godzinach popołudniowych 22 lutego 2023 r doszło do kolejnego pożaru przy ul. Topolowej w Piotrkowie, gdzie paliły się śmieci. Po przybyciu na miejsce, strażacy odkryli pożar odpadów w jednym z pomieszczeń opuszczonego budynku produkcyjnego.
29 września 2024 r płonęła „dla odmiany” firma segregacji odpadów „Hak” przy ul. Żelaznej.
WIOŚ Delegatura Piotrków Trybunalski, dwa razy 15 lutego 2023 roku oraz 15 listopada 2023 roku występowała do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego z wnioskiem o podjęcie działań zgodnie z kompetencjami wynikającymi z art. 195 ustawy o ochronie środowiska, co dotyczyło przeprowadzenia procedury cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia na wytwarzanie odpadów.
Ilość pożarów w centrum miasta Piotrkowa Trybunalskiego zdecydowanie wymaga głębszej analizy problemu w zakresie składowisk odpadów. Pożary występujące w większości w niedziele, przetrzymywanie odpadów w hałdach wystających ponad ogrodzenia i oczywiście lokalizacja w centrum miasta, stały się przesłanką do interwencji przez grupę lokalnych radnych, którzy zaprosili na sesję właścicieli firm świadczących usługi segregacji i składowania odpadów na terenie miasta Piotrkowa Trybunalskiego. W dniu 28 października 2024 roku otrzymaliśmy informację o nieprawidłowościach jakie mają miejsce w piotrkowskich składowiskach odpadów, o negatywnych wynikach kontroli przeprowadzonych przez WIOŚ Delegatura Piotrków Trybunalski oraz zgłoszeniu tego faktu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Ponadto dowiedzieliśmy się o licznych karach finansowych nałożonych na miejskie firmy.
W dniu 29 października 2024 roku kierując się dobrem mieszkańców oraz mając na uwadze właściwości organu do rozpatrzenia ww sprawy, grupa radnych wystosowała pismo do Marszałka Województwa Łódzkiego z prośbą o interwencję i przedstawienie informacji na temat wyników postępowania w sprawie istotnego naruszenia wymogów w zakresie ochrony środowiska, wymagającej podjęcia ze strony Marszałka Województwa Łódzkiego decyzji o przeprowadzeniu procedury cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia na wytwarzanie odpadów przez firmę, z którym to wnioskiem wystąpił WIOŚ Delegatura Piotrków Trybunalski do Urzędu Marszałkowskiego ( sprawa z 15 lutego 2023 roku oraz 15 listopada 2023 roku).
W korespondencji kierowanej do Marszałka Województwa prosiliśmy m.in. o podanie daty wszczęcia i zakończenia procedury.
Niestety nie otrzymywaliśmy pełnej odpowiedzi do momentu wystosowania pisma z dnia 11 grudnia 2024 roku - ponaglenie, powołując się na art. 61 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
W dniu 14 stycznia 2025 roku otrzymaliśmy informację, że podmiot został poinformowany 4 listopada 2024 roku (tj. po interwencji grupy radnych ) o wszczęciu z urzędu postępowania w oparciu o art. 195 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku. Zgodnie z przytoczonymi przepisami, pozwolenie na wytwarzanie odpadów oraz zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów mogą zostać cofnięte. Postepowanie jest w toku.
Drodzy Państwo jeśli dostaniecie kiedyś decyzje administracyjną z urzędu Skarbowego, Wojewódzkiego, Marszałkowskiego niekorzystną dla Was to ile macie czasu na jej wykonanie?
ROK DWA a może 14 dni ?
Późne wszczęcie postępowania administracyjnego (dopiero 4 listopada 2024 roku) budzi poważne wątpliwości co do priorytetów Urzędu Marszałkowskiego w zakresie ochrony środowiska i przestrzegania przepisów prawa. Jak to możliwe, że po wielkokrotnych pisemnych zapytaniach o udzielenie informacji oraz licznych sygnałach o zagrożeniu, procedura została uruchomiona dopiero po tak długim czasie?
Zgodnie z art. 195 ustawy o odpadach, Urząd Marszałkowski miał obowiązek podjęcia działań w odpowiedzi na zgłoszenia dotyczące naruszeń. Zastanawiamy się, dlaczego urzędnicy zwlekali, nie wykorzystali przepisów, które mogłyby przyspieszyć podjęcie działań w celu ochrony mieszkańców i środowiska.
Nieudzielanie odpowiedzi w trybie zgodnym z Ustawą o dostępie do informacji publicznej staje się normą, podobnie jak zaniechanie działań w sprawach które narażają ludność na zagrożenie zdrowia lub życia.
Administracja państwowa jest kluczowym elementem funkcjonowania społeczeństwa, odpowiadającym za wdrażanie polityki publicznej i zapewnienie porządku prawnego. Jej efektywność zależy od sprawności działania, przejrzystości, komunikacji z obywatelami oraz umiejętności reagowania na potrzeby społeczne.
Czy w tym przypadku zawiodła, oceńcie sami.
Zobacz galerię zdjęć:
Dokumenty
Inne tematy w dziale Społeczeństwo