Michał Jaworski Michał Jaworski
930
BLOG

Mały, słaby Mig i duży, mocny tupolew

Michał Jaworski Michał Jaworski Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 49
Warto więc w osobnej notce powtórzyć argumenty blogera Piekielnego i moje, iż jak do tej pory tak i tym razem  Macierewicz i jego eksperci wypowiadając się na tematy techniczne i pilotażowe związana z katastrofą smoleńską, plotą bzdury.
Podstawowe dane techniczne obu samolotów to:
długość - 17,32 i 47,9 m;
rozpiętość 11,36 i 37,55m;
masa własna 10,9 i 51(54) t.

Wymiary liniowe tupolewa są trzykrotnie większe, więc można szacować, że objętość będzie 27 razy większa. Tupolew jest niespełna pięć razy cięższy. Wynika z tego, że zawarte w takim samym elemencie objętości tupolewa elementy konstrukcyjne ważą około pięć razy mniej - mówiąc zrozumiale dla gospodyń domowych - tupolew jest pięć razy "rzadszy". 

Czemu tak jest - ponieważ Mig to ponaddźwiękowy myśliwiec projektowany dla wytrzymywania dużych przeciążeń występujących w czasie ciasnych manewrów, a tupolew jest przerobionym bombowcem tylko według architekta katastrof lotniczych. 
Osobnym pytaniem jest, czemu nie skonsultowano tego zagadnienia z prof. A.Olejnikiem, którego zespół skanował oba samoloty, w tym tupolewa na zlecenie podkomisji.
__________________________________
Zrezygnowałem z poprzedniego uzupełnienia, ponieważ niewiele wnosząc, równocześnie zaciemnia przekaz. Zastąpiłem je nowym.
Podobnie rzecz ma się z amerykańską parą ponaddźwiękowy myśliwiec F16 i samolot pasażerski B727.  Analogiczne dane techniczne obu samolotów to:
długość - 14,8 i 46,7 m;
rozpiętość 9,8 i 32,9 m;
masa własna 8,27 i 46,67 t

Wymiary liniowe boeinga są 3,2 raza większe, więc można szacować, że objętość będzie 34 razy większa niż F16. B727 jest 5,6 raza cięższy. Wynika z tego, że zawarte w takim samym elemencie objętości boeinga elementy konstrukcyjne ważą 6 razy mniej. Dla porównania  - w tupolewie 5,5 raza mniej. Pięcio - sześciokrotnie większe "solidity ratio" ponaddźwiękowych myśliwców od tego parametru dla liniowców nie jest więc specyficzną cechą konstrukcji radzieckich.  



Bardzo były fizyk teoretyk, do 1982 pracownik naukowy. Autor referatu na I Konferencji Smoleńskiej. Dzisiaj sam zdziwiony, skąd w tym temacie i miejscu się znalazł. Archiwalne notki: http://mjaworski50.blogspot.com/ Odznaczony Krzyżem Wolności i Solidarności ale też podejrzany o przynależność do niedorżniętej watahy współpracowników gestapo.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (49)

Inne tematy w dziale Polityka