Michał Jaworski Michał Jaworski
1788
BLOG

Gdzie jest kąt natarcia i czemu służy

Michał Jaworski Michał Jaworski Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 21

Kąt natarcia jest tam, gdzie na poniższym rysunku go widać. Pominąłem tak zwany zaklinowany kąt natarcia, czyli to, że skrzydła zwykle montuje się pod niewielkim kątem w stosunku do płaszczyzny samolotu.


Gdzie jest kąt natarcia i czemu sluży

Tak więc w układzie powietrza lot po prostej opisują te trzy kąty, a kąt natarcia alfa jest odpowiedzialny za tworzenie siły "odpodłogowej", która jest prostopała do płaszczyzny samolotu. W przydatnej mam postaci, czyli zależności od rejestrowanych paramatrów lotu zapisuje się ją: 

    Siła  = masa * przeciążenie pionowe = const * V2 * (alfa - alfa0)

gdzie alfa0 to kąt, przy którym siła nośna zeruje się.

Gdzie jest kąt natarcia i czemu sluży

Rys1. Wykres kąta natarcia i przeciązenia pionowego z raportów. Przeciążenie pionowe uśrednione do odcinków 0,5s. Czasy MAK  i KBWL przesunięte o 0,5s.

Pominałem mniej urozmaicony wykres prędkości przyrządowej IAS ale też go używam.
Wzór na siłę nośną wyrażajacy liniową zależność siły odpodłogowa od kata natarcia wyraźa równoczesnie liniową zalezność rejestrowanego kąta natrcia od wyrażenia (przeciążenie pionowe/V2), które tworzą rejestrownane parametry. Wzór przekształcamy do użytecznej  postaci:

    alfa = const1 * (przeciążenie pionowe/V2) + alfa0

Po wyliczeniu regresją liniową współczynnika i stałej możemy, uzywając zarejestrowanych prędkości i przeciązenia, zrekonstruować kąt natarcia i porównać z zarejestrowanym.

Gdzie jest kąt natarcia i czemu sluży

Rys.2. Zarejestrowany (linia niebieska) i zrekonstruowany (linia fioletowa) kąt natarcia. Współczynnik korelacji = 0,974.

Z wykersu widać, że rejestrowana parametry - prędkość przyrządowa, przeciążenia pionowe oraz kąt natarcia pozostają w dobrej ze sobą zgodności.
Stała regresji, czyli kąt zerowej siły nośnej dla całego samolotu wynosi - 15,4 stopnia. Jest to kąt zawierjający efekt wysunietych klap oraz kąt zaklinowany.

Wyliczony z Rys.7. w notce http://mjaworski.salon24.pl/665743,analiza-opracowan-g-a-jorgensena-cz-i kąt zerowej siły nośnej wynosi - 12,1 stopnia. Na róznicę 3,3 stopnia składa kąt zaklinowania, ponieważ G.Kowaleczko pewnie przeprowadził obliczenia dla profiliu z klapami czyli względem cięciwy skrzydła oraz to, że używane przeze mnie dane pochodzą z digitalizacji. Mimo tego zgodność jest w mojej ocenie bardzo dobra.

Bardzo były fizyk teoretyk, do 1982 pracownik naukowy. Autor referatu na I Konferencji Smoleńskiej. Dzisiaj sam zdziwiony, skąd w tym temacie i miejscu się znalazł. Archiwalne notki: http://mjaworski50.blogspot.com/ Odznaczony Krzyżem Wolności i Solidarności ale też podejrzany o przynależność do niedorżniętej watahy współpracowników gestapo.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (21)

Inne tematy w dziale Polityka