Ostatnio przeciwnicy CPK wyciągnęli, że nowe megalotnisko w Dubaju będzie tańsze niż nasz CPK, więc postanowiłem sobie o tym poczytać i tak:
W Dubaju ogłoszono rozbudowę lotniska, które ma być pięciokrotnie większe niż ich obecne główne lotnisko, a jako powód podano: „W DXB tak naprawdę nie ma miejsca na dodanie dodatkowych pasów startowych lub terminali, więc oczy wszystkich zwrócone są na potencjalną przyszłość kolejnego lotniska w DWC” ( Trochę, jak u nas? Nie u nas rządzący myślą odwrotnie, rozbudowywać lotnisko w centrum miasta).
"DXB jest obecnie najbardziej ruchliwym lotniskiem na świecie obsługującym podróże międzynarodowe – w 2018 r. przewinęło się przez nie rekordowe 89 mln pasażerów. (...) Jednak ekspansja DXB jest ograniczona obecnością sąsiadujących dzielnic mieszkalnych i dwóch głównych autostrad. " ( Trochę, jak u nas?)
„W miarę jak będziemy budować całe miasto wokół lotniska w południowej części Dubaju, popyt na mieszkania dla miliona ludzi będzie rósł. Będzie gościć wiodące na świecie firmy z branży logistyki i transportu lotniczego” – powiedział szejk Mohammed w X.
„Budujemy nowy projekt dla przyszłych pokoleń, zapewniający ciągły i stabilny rozwój naszym dzieciom i ich dzieciom. Dubaj będzie światowym lotniskiem, jego portem, węzłem miejskim i nowym globalnym centrum.” szejk Mohammed
„Ogólnie rzecz biorąc, jest to właściwy projekt we właściwym czasie i jestem przekonany, że popyt będzie wystarczający do zaspokojenia budowanej przepustowości, a ogólnie rzecz biorąc, pod względem ekonomicznym będzie istniało zaufanie do miasta i sektora lotniczego w zakresie finansowania i finansowania projektu”.
„To dobrze dla rozwoju społecznego regionu. Będziemy świadkami dramatycznych zmian w dobrobycie w regionie ze względu na istotne zmiany w infrastrukturze lotniczej. Ludzie mówią, że istnieje nadwyżka mocy produkcyjnych, ale wydaje się, że region wchłonął całą moc, którą wprowadzimy” – powiedział.
„Jestem przekonany, że te projekty [ostatecznie] będą miały sens, zwłaszcza że reszta świata nie inwestuje w infrastrukturę lotniczą. Cieszymy się, że Bliski Wschód wyprzedził resztę świata”. Griffiths
Mój nowy kolega chatgpt wyskrobał małe podsumowanie:
Porównanie lotniska Al Maktoum w Dubaju i Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce: Analiza porównawcza
Branża lotnicza jest świadkiem powstania dwóch ambitnych projektów: lotniska Al Maktoum w Dubaju i Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce. Oba mają stać się głównymi węzłami komunikacyjnymi w swoich regionach, ale różnią się skalą, zakresem i etapami rozwoju.
Lotnisko Al Maktoum w Dubaju:
Lotnisko Al Maktoum w Dubaju, będące częścią Dubai World Central (DWC), ma stać się największym lotniskiem świata. Szacowany koszt wynosi 35 miliardów dolarów, a jego celem jest obsłużenie ponad 220 milionów pasażerów rocznie. Projekt lotniska obejmuje wiele terminali i pasów startowych, najnowocześniejsze udogodnienia oraz skupienie na zrównoważonym rozwoju. Rozbudowa ma zostać zakończona w ciągu najbliższej dekady, co wzmocni pozycję Dubaju jako globalnego centrum lotniczego.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Polsce:
Z kolei CPK to planowany megaprojekt transportowy, który obejmuje nowe lotnisko oraz sieć kolejową i drogową. Położony między Warszawą a Łodzią CPK ma służyć jako główna brama międzynarodowa Polski i centralny europejski węzeł komunikacyjny. Projekt jest jeszcze w fazie planowania, a budowa ma się wkrótce rozpocząć. Po zakończeniu CPK zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, zapewniając płynne połączenia w całej Polsce i regionie.
Analiza porównawcza:
- Skala:Lotnisko Al Maktoum jest zaprojektowane na znacznie większą skalę niż CPK, z wyższą przepustowością pasażerów i bardziej rozbudowanymi udogodnieniami.
- Etap rozwoju:Al Maktoum jest już częściowo operacyjne i rozwija się, podczas gdy CPK jest jeszcze w fazie planowania i wczesnego rozwoju.
- Wpływ ekonomiczny: Oczekuje się, że oba lotniska będą miały znaczący wpływ ekonomiczny na swoje regiony, tworząc miejsca pracy i pobudzając handel oraz turystykę.
- Łączność: Unikalny model zintegrowanego transportu CPK może oferować bardziej efektywne połączenia między różnymi środkami transportu w porównaniu do tradycyjnego modelu lotniska Al Maktoum.
- Zrównoważony rozwój: Oba projekty kładą nacisk na zrównoważony rozwój, ale zaangażowanie Dubaju w budowę największego na świecie lotniska zasilanego energią słoneczną ustanawia wysokie standardy dla rozważań środowiskowych.
Podsumowując, podczas gdy lotnisko Al Maktoum w Dubaju ma pobić rekordy pod względem wielkości i przepustowości pasażerów, CPK w Polsce reprezentuje innowacyjne podejście do zintegrowanego transportu. Oba są świadectwem dynamicznej natury globalnego lotnictwa i ciągłego dążenia do łączności i wzrostu.
Dziś jest 20 rocznica naszego przystąpienia do UE. Czy po 20 latach dynamicznego rozwoju nie stać nas na duży projekt, który będzie wyrazem ambicji Polaków?
Inne tematy w dziale Polityka