Prezydent Komorowski ogłosił 4 sierpnia br., że wybory do Sejmu i Senatu odbędą się 9 października i tego samego dnia serwisy informacyjne w TVN zmieniły się w współczesne laboratorium kłamstw i manipulacji, których jedynym celem było ośmieszenie prezesa PiS – J. Kaczyńskiego. Rzecz jasna dziennikarze TVN przygotowując materiały o działaczach PiS i ich wypowiedziach nie kłamali w sensie dosłownym, oni tylko tak preparowali obrazy i słowa, skracając zdania, kadrując odpowiednio obrazy , że zamiast rzeczywistości telewidz oglądał jej żałosną wyborczą imitacje.
Aby zrozumieć tytaniczną pracę dziennikarzy TVN na rzecz miłościwie nam panującego premiera, musze – najkrócej jak tylko to możliwe - scharakteryzować współczesną elektroniczną cywilizacje. Życie polityczne w warunkach elektronicznej cywilizacji– szczególnie w naszym kraju –polega przede wszystkim na manipulacji i kłamstwie. Jakimi metodami manipulacji czyli kłamstwa dysponuje dzisiejsza władza medialno-polityczna ? Jak społeczeństwo może bronić się przed tymi miliardami wykoślawionych , wypaczonych słów i zalewających nas potopem ruchomych obrazów, których głównym celem jest uniemożliwienie nam zobaczenia rzeczywistości takiej jaka ona jest ?
Przegląd technik manipulacji wypada zacząć od przypomnienia często ignorowanego faktu, że kino , które znamy, opiera się na okłamywaniu widza. Montaż – to kluczowa XX-wieczna technologia imitowania rzeczywistości. W filmie fabularnym montaż był używany do manipulacji ideologicznej ale także do konstruowania znaczenia (lub wywołania odpowiedniego stanu psychicznego widza) z osobnych fragmentów rzeczywistości przed-filmowej. Teoretycy kina nazywają tą imitacje-manipulacje efektem Kuleszowa, radzieckiego reżysera, który w latach 20-tych XX wieku przeprowadził eksperyment montując ujęcie nieruchomej twarzy aktora z ujęciami talerza zupy, kobiety w trumnie i śmiejącego się dziecka co spowodowało, że publiczność przypisała neutralnej twarzy kolejno uczucia głodu, rozpaczy i czułości. Efekt Kuleszowa udowodnił bezapelacyjnie, iż montaż odgrywa decydująca role w formowaniu znaczeń w filmie. Montaż to prawdziwa medialna maszyna do konstruowania wyrafinowanych kłamstw i deformowania rzeczywistości i umysłu widza.
Po II wojnie światowej dokonała się stopniowa przemiana od filmowego do elektronicznego zapisywania i edycji obrazu. Ta przemiana przynosi ze sobą nową technikę – kluczowanie, która polega na łączeniu dwu różnych źródeł obrazu n.p tym drugim źródłem może być kamera pokazująca obraz na żywo co zwiększa niepomiernie możliwość imitowania rzeczywistości. W telewizji od tej chwili zaczęto używać metody kluczowania w pojedynczym kadrze (montaż kadrowy). Możliwości manipulowania, kłamania i tworzenia nieistniejącej rzeczywistości wzrosły niepomiernie. Na tle płonącej wioski w Bośni nie ma nic co mogłoby wzruszyć i zszokować widza , więc w kadry obrazów „wkleja się”, dziewczynkę (ładną) z kotkiem w dłoniach, która płacząc ucieka przed wojennymi zbrodniarzami wołając „mamo, mamo”. Efekt : nienawidzimy Serbów.
Wraz z nastaniem ery komputerów wynaleziono technikę kompozytowania, która zwiększa jeszcze bardziej niż kluczowanie możliwość łączenia różnych obrazów w jednym ujęciu, to co jest jednak interesujące to to, że proces kompozytowania - w przypadku kilku obrazów – może odbywać się w czasie rzeczywistym. Technika ta jest wprowadzana w studiach telewizyjnych od początku lat 90-tych. Umożliwia ona manipulacje informacja i obrazami na niespotykaną skalę.
Media już nie kłamią – one tworzą rzeczywistość i ingerują w historie. Rewolucja islamska w Iranie w roku 1979 , jej obraz i spontaniczność setek tysięcy manifestujących Irańczyków była kłamstwem, imitacją rzeczywistości ponieważ – przy odpowiednim ustawieniu kamery telewizyjnej kadrowaniu i montażu – udało się 100 tych samych wyjących z nienawiści kobiet i mężczyzn zaprezentować jako prawie że milionowy tłum popierający Chomeiniego. Rewolucją w 100% medialną były wydarzenia w Rosji w 1991 roku, które zostały zostały wywołane tam gdzie kadrowała i filmowała kamera CNN.
Jakich manipulacji dokonali dziennikarze TVN w relacji z wystąpienia J. Kaczyńskiego w Wałbrzychu ? Otóż prezes PiS mówił o gospodarce i o polityce – natomiast kamera wychwytywała tylko te momenty kiedy starsze kobiety wokół niego krzyczały głośno namiętnie „Boże kochamy Pana”, albo „Dzieki Bogu Pan jest”, „Panie prezesie najdroższy”. Kadrowane specjalnie obrazy i ich montaż były zaprzeczeniem tego co prezes PiS chciał przekazać – zamiast wylansowania problemów gospodarczych relacja TVN przedstawiła histerie – prawie religijną - starszych kobiet. Z czym się ma kojarzyć program gospodarczy PiS ? Odpowiedź pozostawiam czytelnikom.
Piotr Piętak redaktor portalu mediologia.pl
Zapraszam na Darmowy Kurs Linux
- Wojna domowa w MON
Inne tematy w dziale Polityka