Jako klienci zwracamy mniejszą niż wcześniej uwagę na etykę w biznesie i zrównoważony rozwój.
Zmniejsza się odsetek konsumentów, jak wynika z naszego raportu, którzy zwracają uwagę na to, co kupują i z jakich usług korzystają- mówi w rozmowie z MarketNews24 Mariusz Kielich, Kierownik ds. Komunikacji Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP). – Przed pandemia blisko 60% osób deklarowało, że starają się unikać tych firm, które działają nieetycznie lub nie prowadzą działalności związanej z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem, w zeszłym roku ten odsetek spadł do poziomu 40%.
Jak to uzasadniają? Okazuje się, że ludzie coraz mniej wieżą, że mogą zmieniać świat i uczynić go lepszym poprzez swoje decyzje zakupowe i działania w mediach społecznościowych. Konsumenci oceniają, że ta decyzyjność przesunęła się z konsumentów na państwa i rządy.
Francusko-Polska Izba Gospodarcza opublikowała wyniki dziewiątej edycji swojego flagowego raportu „ESG w praktyce – Barometr CCIFP”. Z raportu dowiadujemy się, jak firmy operujące na polskim rynku podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG). Wymogi prawne są obecnie najważniejszym czynnikiem motywującym firmy do wdrażania działań ESG, choć nadal znaczna część firm angażuje się ze względów wizerunkowych. Główną barierą rozwoju jest brak środków finansowych, co szczególnie dotyka firmy z sektora MŚP. Badanie "ESG w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” zostało przeprowadzone w listopadzie 2024 r.
Integralną częścią raportu są wyniki badania przeprowadzonego przez Havas Media Network Poland. Dane z 2024 roku pokazują, że znaczenie etyki i odpowiedzialności społecznej w wyborach konsumentów wykazuje lekką tendencję spadkową w stosunku do lat ubiegłych. Liczba osób przywiązujących wagę do wpływu produktów na społeczeństwo i ekologię spadła z 56% w 2017 roku do 41% w 2024 roku. Jednocześnie 46% badanych Polaków zadeklarowało, że unika kupowania produktów firm, które negatywnie oddziałują na otoczenia, co jest nadal wynikiem o 10% mniejszym niż przed pandemią. Niezmiennie spada wiara konsumentów w to, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na zmiany na świecie (spadek o 18% od 2017 roku). Coraz większy odsetek dorosłych Polaków dostrzega wpływ rządów i polityków (34% w 2024 roku wobec 22% w 2017). Na znajomość pojęcia ESG wskazuje co drugi Polak. Ponad ¼ dorosłych Polaków nie tylko słyszało to pojęcie, ale również wie, na czym ono polega.
W MarketNews24 codziennie emitujemy depesze z najważniejszymi informacjami z rynku, które można obejrzeć, przeczytać i usłyszeć. Pracuje dla nas zespół doświadczonych reporterów i dziennikarzy.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka