Na stronach Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kierowanego od 10 lat przez Agnieszkę Odorowicz można przeczytać, że rzekomo realizuje on cztery Programy Operacyjne, wśród których na pierwszym miejscu znajduje się produkcja filmowa. Celem tego programu wspieranie produkcji filmowej na etapie powstawania scenariusza,rozwoju projektu i produkcji filmu. Cel ten jest realizowany przez pięć priorytetów (stypendia scenariuszowe,rozwój projektów filmów, produkcja filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych), przy czym aż w czterech z nich (4 na 5) jest mowa o filmach dla młodego widza i widowni familijnej i we wszystkich (5 na 5) - o filmach historycznych i autorskich. Wynika z tego, że priorytetem PISF za rządów A.Odorowicz jest produkcja filmów autorskich, historycznych i dla dzieci i młodzieży.
Jeżeli chodzi o filmy autorskie - to OK . Powstała ich cała masa, ale co z resztą ?
Gdzie te zapowiadane filmy historyczne oraz filmy dla dzieci i dla młodzieży?
W okresie PRL w zasadzie każda epoka historyczna miała odbice w polskiej kinematografii, bo powstało mnóstwo filmów i seriali historycznych bądź filmów, których tłem są dawne dzieje:
- starożytność ukazał film "Faraon" - absolutne arcydzieło polskiej sztukli filmowej
- średniowiecze - "Krzyżacy", "Znak orła", "Przyłbice i kaptury", "Królewskie sny", "Gniewko, syn rybaka"
- złoty wiek (rządy Jagiellonów) - "Królowa Bona",
- wiek wojen -17 wiek- "Potop", "Pan Wołodyjowski", "Czarne chmury", "Matka Joanna od aniołów", "Rycerze i rabusie", "Oko proroka"
- wiek 18- "Rękopis znaleziony w Saragossie", "Hrabina Cosel"
- rozbiory- "Wierna rzeka", "Rodzina Połanieckich", "Nad Niemnem", "Najdłuższa wojna nowowczesnej Europy ", "Noce i dnie ", "Ziemia obiecana", "Austeria", "Biała wizytówka", "Blisko, coraz bliżej", "Chłopi", "Wielka miłość Balzaka"
- okres II wojny światowej - "Hubal", "Polskie drogi", "Czterej pancerni i pies" , "Pasażerka"
Ile filmów historycznych lub filmów, których tłem jest historia, powstało dzięki PISF i A.Odorowicz? Kierownictwo PISF tysiącletnią historię Polski zredukowało do 20 wieku, a właściwie wydarzeń związanych z wybiórczo pojmowaną II wojną światową (przewodni motyw holokaustu) .
Z filmami dla młodej widowni jest jeszcze gorzej - nie przypominam sobie, żeby w ostatniej dekadzie powstał jakikolwiek film dla dzieci i młodzieży! W PRL takich filmów i serali zrobiono mnóstwo ( "Akademia Pana Kleksa", "O dwóch takich, co ukradli księżyc " Wojna domowa", "W pustyni i w puszczy" , "Awantura o Basię", "Panna z mokrą głową", "Cudowne dziecko", "Czarne stopy", "Dziewczyna i chłopak", "Wakacje z duchami", "Podróż za jeden uśmiech", "Godzina pąsowej róży", "Historia zółtej ciżemki", "Kłamczucha", "Król Maciuś Pierwszy", "Szatan z siódmej klasy", "Szaleństwa panny Ewy" itd)
Dlaczego w ostatniej dekadzie filmów dla tej grupy wiekowej praktycznie nie produkowano ?
Nie było pieniędzy? Ale na antypolskie filmy o holokauście A.Odorowicz pieniądze znalazła - "Pokłosie", "Ida" , "Joanna " ?
Tylko w 2013 roku PISF przeznaczył na wszystkie Programy Operacyjne 166,96 mln złotych (!!!) . To są gigantyczne sumy, które powinny być wydawane zgodnie z przeznaczeniem, czyli - jak zakładano w Programach Operacyjnych - pieniadze powinny być przeznaczane na "inspirowanie i wspieranie produkcji WSZYSTKICH RODZAJÓW POLSKIEJ TWÓRCZOŚCI FILMOWEJ ", a nie tylko kina autorskiego!
Czy PISF pod kierunkiem A.Odorowicz realizował wytyczone cele? Na pewno nie w odniesieniu do filmów historycznych i dla młodej i najmłodszej widowni.
Czy brak finansowania filmów dla dzieci i młodzieży jest czy nie jest dyskryminacją najmłodszych obywateli polskich skazanych na oglądanie jedynie produkcji zagranicznych?
Czy osoby, która dyskryminują polskie dzieci, powinny zajmować kierownicze stanowiska w państwowej isntytucji opłacanej przez polskich podatników ?
Inne tematy w dziale Kultura