Strona wykorzystuje pliki cookies.
Informujemy, że stosujemy pliki cookies - w celach statycznych, reklamowych oraz przystosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Są one zapisywane w Państwa urządzeniu końcowym. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Więcej informacji na ten temat.
--------------
PROJEKT REZOLUCJI LEGISLACYJNEJ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zapobiegania zaburzeniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania
KE opracowuje orientacyjną tabelę wskaźników, mającą ułatwić wczesne stwierdzanie i monitorowanie zaburzeń równowagi.
Tabela składająca się ze zbioru statystycznych wskaźników makroekonomicznych i strukturalnych
Komisja ustala orientacyjne dolne i górne wartości progowe tych wskaźników, które służą jako poziomy ostrzegawcze !!!
Tabela wskaźników, a zwłaszcza progowe wartości ostrzegawcze, są zróżnicowane dla państw członkowskich, których walutą jest euro, oraz dla państw członkowskich, których walutą nie jest euro
Komisja przyjmuje akty delegowane ustanawiające wykaz odpowiednich wskaźników, które należy ująć w tabeli.
Wykaz wskaźników powinien obejmować następujące zestawy wskaźników (nie ograniczając się do nich !!!)
1) ,,zaburzenia równowagi wewnętrznej”, obejmujące
dług prywatny i publiczny,
poziom wynagrodzenia oraz wartości zysku jednostkowego, a także
wskaźniki dotyczące wydajności pracy, zasobów i kapitału;
publiczne i prywatne wydatki na badania naukowe i rozwój;
stopy bezrobocia i zmiany tych stóp,
zmiany cen aktywów (na rynku nieruchomości i rynkach finansowych)
2) ,,zaburzenia równowagi zewnętrznej”,
w tym: rzeczywista stopa wzrostu PKB,
średnia krocząca z pięciu lat realnego wzrostu porównawczego;
bilans obrotów bieżących ze szczególnym uwzględnieniem jego składowej energetycznej;
pozycja bezpośrednich inwestycji zagranicznych netto;
zmiany udziałów w rynkach eksportowych wewnątrz UE i poza nią;
Komisja regularnie ocenia adekwatność tabeli wskaźników
Komisja przed każdym okresem planowania budżetowego i przynajmniej raz do roku aktualizuje wartości wskaźników w tabeli dla poszczególnych państw członkowskich.
Publikacji zaktualizowanych wartości i wskaźników w tabeli wskaźników towarzyszy sprawozdanie Komisji zawierające rzetelną ocenę gospodarczo-finansową – w tym ocenę rozwoju zaburzeń równowagi makroekonomicznej w Unii – i przedstawiające wskaźniki w odpowiedniej perspektywie.
W sprawozdaniu wskazuje się państwa członkowskie, w których zdaniem Komisji mogą występować zaburzenia równowagi makroekonomicznej lub które mogą być na nie narażone.
Rada omawia sprawozdanie Komisji i przyjmuje konkluzje na jego temat.
Rada może odrzucić to sprawozdanie większością kwalifikowaną w ciągu 10 dni.
Komisja przygotowuje szczegółową ocenę sytuacji w każdym państwie członkowskim, w którym jej zdaniem mogą wystąpić zaburzenia równowagi lub które może być na nie narażone.
Szczegółową ocenę sytuacji podaje się do wiadomości publicznej. Uwzględnia się w niej w szczególności: zalecenia lub wezwania przyjęte zgodnie z art. 121, 126 i 148 TFUE oraz na mocy art. 6, 7, 8 i 10 niniejszego rozporządzenia, oraz konsekwencje takich zaleceń;
Jeśli Komisja uzna, że w danym państwie członkowskim występują zaburzenia równowagi, Komisja informuje o tym Parlament Europejski i Radę, a jeśli zaburzenia równowagi są związane z wydarzeniami w innym państwie członkowskim, informuje również to państwo.
Rada może na zalecenie Komisji skierować do danego państwa członkowskiego konieczne ZALECENIA zgodnie z procedurą określoną w art. 121 ust. 2 TFUE.
Uznaje się, że zalecenie Komisji zostało przyjęte przez Radę, jeżeli w terminie dziesięciu dni od przyjęcia zalecenia przez Komisję Rada nie odrzuci go kwalifikowaną większością głosów.
Jeśli na podstawie szczegółowej oceny sytuacji, o której mowa w art. 5, Komisja uzna, że w danym państwie członkowskim występują nadmierne zaburzenia równowagi, Komisja informuje o tym Parlament Europejski i Radę.
Rada może na zalecenie Komisji i przy uwzględnieniu debaty publicznej w Parlamencie Europejskim przyjąć zalecenia zgodnie z art. 121 ust. 4 TFUE, w których stwierdza istnienie nadmiernych zaburzeń równowagi i zaleca danemu państwu członkowskiemu podjęcie działań naprawczych (!!)
Uznaje się, że zalecenie Komisji zostało przyjęte przez Radę, jeżeli w terminie dziesięciu dni od przyjęcia zalecenia przez Komisję Rada nie odrzuci go kwalifikowaną większością głosów.
W zaleceniach wskazuje się charakter zaburzeń równowagi oraz określa się zestaw ZALECEŃ POLITYCZNYCH, do jakich należy się zastosować, a także termin, w którym dane państwa członkowskie muszą przedłożyć PLAN DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH.
Każde państwo członkowskie, wobec którego wszczęto procedurę nadmiernego zaburzenia równowagi, przedstawia Radzie i Komisji plan działań naprawczych
W terminie dwóch miesięcy od przedstawienia planu działań naprawczych Rada dokonuje jego oceny na podstawie sprawozdania Komisji.
Jeśli plan zostaje uznany za wystarczający, Rada na podstawie wniosku Komisji zatwierdza go w drodze zalecenia, które wymienia konkretne wymagane działania i terminy ich podjęcia, oraz ustanawia harmonogram nadzoru,.
Jeżeli podjęte lub przewidziane w planie działania lub harmonogram ich realizacji zostają uznane za niewystarczające do realizacji zaleceń (!!!), Rada na podstawie wniosku Komisji przyjmuje zalecenie dla danego państwa członkowskiego, w którym wzywa je do przedłożenia nowego planu działań naprawczych, zasadniczo w terminie dwóch miesięcy. Nowy plan działań naprawczych podlega ocenie zgodnie z procedurą określoną w niniejszym ustępie.
Komisja monitoruje realizację planu działań naprawczych przez dane państwo członkowskie.
W ramach monitorowania realizacji planu działań naprawczych przez dane państwo członkowskie Komisja przeprowadza w nim INSPEKCJE NADZORU
Na podstawie sprawozdania Komisji Rada ocenia, czy dane państwo członkowskie podjęło zalecane działania naprawcze
W przypadku uznania, że dane państwo członkowskie nie podjęło zaleconych działań naprawczych, Rada na wniosek Komisji przyjmuje zalecenie, w którym stwierdza fakt niepodjęcia zaleconych działań i wyznacza nowy termin na podjęcie działań
W przypadku gdy Rada – na zalecenie Komisji zgodnie z ust. 10 ust. 4 lub art. 8 ust. 2 – uzna, że dane państwo członkowskie nie podjęło zaleconych działań naprawczych, decyzja Rady staje się wykonalna (CO TO ZNACZY ????)
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2011-0183&language=PL&mode=XML
PROJEKT REZOLUCJI LEGISLACYJNEJ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zaburzeń równowagi makroekonomicznej w strefie euro
Niniejszym rozporządzeniem ustanawia się system sankcji służących skutecznemu korygowaniu nadmiernych zaburzeń równowagi makroekonomicznej w strefie euro.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do państw członkowskich, których walutą jest euro.
Rada, działając na wniosek Komisji, wymaga złożenia depozytu oprocentowanego, jeśli zalecenie Rady w sprawie działań naprawczych zostanie przyjęte przypadku gdy Rada uzna, że dane państwo członkowskie nie podjęło działań naprawczych, będących następstwem wydanego zalecenia.
Działając na wniosek Komisji, Rada może nakładać GRZYWNY
Niniejsze rozporządzenie stosuje się również do państwa członkowskiego, którego walutą nie jest euro, a które powiadomiło Komisję o gotowości do stosowania niniejszego rozporządzenia (!!!!!!!) – CZY OBECNY RZĄD powiadom Komisję o gotowości do stosowania niniejszego rozporządzenia ?????
(Takie powiadomienie publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsze rozporządzenie stosuje się do takiego państwa członkowskiego od dnia następującego po ogłoszeniu tego powiadomienia)
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2011-0182&language=PL&mode=XML
4 października ma być oficjalne posiedzenie Rady ECOFIN na którym pakiet tych aktów prawnych ma być oficjalnie przyjęty przez ministrów finansów państw UE.
-----------
ciekawe czy doczekamy się oficjalnego stanowiska prezesa głównej partii opozycyjnej w tej sprawie...
1) Sprawozdanie Wortmann Kool: 354/269/34 (ZA/PRZECIW/WSTRZYMUJĄCY SIĘ
PROJEKT REZOLUCJI LEGISLACYJNEJ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+PV+20110928+RES-RCV+DOC+PDF+V0//PL&language=PL
(str.16-17)
2) Sprawozdanie Feio: 363/268/37
PROJEKT REZOLUCJI LEGISLACYJNEJ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+PV+20110928+RES-RCV+DOC+PDF+V0//PL&language=PL
(str.40-41)
--------------------------------------------------
3) Sprawozdanie Ferreira: 554/90/21
PROJEKT REZOLUCJI LEGISLACYJNEJ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zapobiegania zaburzeniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+PV+20110928+RES-RCV+DOC+PDF+V0//PL&language=PL
(str.34-35)
-------------------------------
4) Sprawozdanie Goulard: 352/237/67
PROJEKT REZOLUCJI USTAWODAWCZEJ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+PV+20110928+RES-RCV+DOC+PDF+V0//PL&language=PL
(str.22-23)
----------------------------------------------------------------------
5) Sprawozdanie Haglund: 394/63/206
PROJEKT REZOLUCJI LEGISLACYJNEJ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zaburzeń równowagi makroekonomicznej w strefie euro
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+PV+20110928+RES-RCV+DOC+PDF+V0//PL&language=PL
(str.28-29)
---------------------------------------
6) Sprawozdanie Ford: 442/185/40
PROJEKT REZOLUCJI LEGISLACYJNEJ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady w sprawie wymogów dotyczących ram budżetowych w państwach członkowskich
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+PV+20110928+RES-RCV+DOC+PDF+V0//PL&language=PL
(str.44-45)
NIESTETY !
WNIOSEK
PRAWIE WSZYSCY BIORĄCY UDZIAŁ W GŁOSOWANIU W PE POSŁOWIE PIS
Poparli budowę ,,rządu gospodarczego” UE
Wyjątkiem był były poseł LPR Mirosław Piotrowski, który zazwyczaj wstrzymywał się
http://www.europarl.europa.eu/pl/pressroom/content/20110928IPR27710/html/Parlament-przyj%C4%85%C5%82-pakiet-rozwi%C4%85za%C5%84-w-sprawie-zarz%C4%85dzania-gospodarczego
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+PV+20110928+RES-RCV+DOC+PDF+V0//PL&language=PL