Pośrednio lub bezpośrednio we wszystkich tych religiach dzień święta określa Biblia. W judaizmie sytuacja jest prosta: szabas [sobota] to siódmy dzień tygodnia, a zatem dzień, w którym starotestamentowy Bóg odpoczywał po stworzeniu świata. Idąc za jego przykładem, pobożni Żydzi odpoczywają - powstrzymują się od pracy, chyba że chodzi o ratowanie życia. Chrześcijanie - wyrośli w tej samej kulturze - początkowo też świętowali w sobotę [zakazał tego synod w Laodycei dopiero w IV wieku naszej ery]. Jednak dla nich ważniejszy jest pierwszy dzień tygodnia, niedziela, bo upamiętnia Zmartwychwstanie. Mahomet zaś postawił na piątek ze względu na szabas. Trochę po to, aby się odróżniać od Żydów, a trochę ze względu na tradycję dnia targowego [Żydzi robili w piątek zakupy przed szabasem]. Święto u muzułmanów nie jest więc dniem wolnym, ale dniem gromadzenia się - nawet arabska nazwa piątku [yawm al-guma] oznacza gromadzenie się w dzień targowy.Muzułmanie razem handlowali i zbierali się w meczecie na najważniejsze w tygodniu modlitwy. Dziś wiele instytucji muzułmańskich nie pracuje w piątek.
Źródło: "Przekrój"
Interesuję sie działalnością polskiego wymiaru sprawiedliwości, szczególnie władzą sądowniczą, a także orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Społeczeństwo