Polityka, Wybory
Przejęcie inicjatywy
Inspiracja
"PiS: Na kampanię prezydencką potrzeba maksymalnie 30 mln złotych"
Artykuł: "Ponad 7 milionów dziennikarzy w Polsce" - Hubert Bekrycht, SDP, 23 sierpnia 2024
ChatGPT: Obecnie w Polsce jest zarejestrowanych ponad 14 milionów użytkowników Profilu Zaufanego (PZ). [Gov.pl]
Scenariusz, szkic idei
Rafał Trzaskowski bardzo, bardzo, naprawdę bardzo prosił elektorat o wpłaty. I uzyskał w dwa miesiące od ogłoszenia wyborów przez marszałka Sejmu 1 mln wpłat obywatelskich po 15 zł każda na konto kampanii prezydenckiej jego Komitetu wyborczego. I wygrał w I turze. Wówczas powiedział do Donalda Tuska w idei: Nie tylko uzyskałem więcej głosów, niż KO w wyborach parlamentarnych, ale ponadto Komitet wyborczy sfinansował moją kampanię prezydencką ze środków wpłat obywatelskich i państwowego funduszu kampanii wyborczej dla wyboru prezydenta Polski. Donald Tusk - tak, jednak partia udzieliła na początku Komitetowi wyborczemu dotację na Twoją kampanię. Rafał Trzaskowski - tak, ale zwróciłem partii równowartość tej dotacji i PKW zwróciłem niewykorzystane pieniądze. Donald Tusk podwójnie gratuluje Rafałowi Trzaskowskiemu (a w myśli - Rafał demonstruje mi mocne fakty "pokusy" obywatelskiej niezależności misji prezydenta Polski). W tym odcinku szkic idei jak do tego doszło?
*
Ilustracja ChatGPT przedstawiająca promocję wpłat na komitet wyborczy kandydata na prezydenta USA.
*
Wybrane ułożenie wpłat na Konto komitetu wyborczego
Najpierw ćwiczenie techniczne - opis poglądowy - zapoznajemy się z aplikacją:
- Generator mikrorachunku podatkowego (dalej GMP, link) dla opcji PESEL
- "Profil Zaufany" (dalej "PZ", link)
Aplikacje te posłużą dalej do opisu rozważań o metodzie wpłat i ich rozliczeń za pomocą środków ICT/IT.
Numer zastępczy zamiast nr PESEL
Numer zastępczy (dalej "nrZ") to "numer "określony względem nr PESEL i reprezentujący Wyborcę w metodach wpłat na Komitet wyborczy - w tym ułożeniu - kandydata na prezydenta Polski w wyborach w 2025 roku. Podobnie jak GMP, generator numeru zastępczego tworzy nrZ i jest przekazany w idei przez Państwową Komisję Wyborczą (dalej "PKW") na konto PZ i udostępniany jest jego użytkownikowi (w założeniu Wyborcy czyli osobie uprawnionej do głosowania) po zalogowaniu się na konto PZ, rysunek:
PZ (Numer zastępczy nr PESEL: ... Służy do realizacji wpłat na Komitet wyborczy. Nie podawaj nr PESEL.)
Aplikacja wpłaty na komitet wyborczy
Mając nrZ Wyborca korzysta z aplikacji wspomagającej wpłatę na Komitet wyborczy. Mogą być dostępne na rynku różne sposoby. Usługa wspomagania realizacji wpłaty wymaga: podania nrZ i umożliwia wybór Komitetu wyborczego oraz zatwierdzenia transakcji przelewu środków finansowych tak, aby Komitet wyborczy otrzymał: nrZ, wpłatę, nr konta bankowego, z którego przekazano środki oraz nr konta bankowego, na który może zwrócić wpłatę, gdyby zaszła taka potrzeba, jeżeli oba konta są różne, rysunek:
Aplikacja wpłaty (dane: nrZ..., kwota..., nr konta bankowego...) → wpłata i dane → Komitet wyborczy
Rozliczenie wpłaty z PKW przez Komitet wyborczy
Do rozliczenia z PKW danej wpłaty przez Komitet wyborczy służy usługa Podmiotu weryfikującego nrZ, który posiada dostęp do bazy numerów zastępczych (nie posiada dostępu do nr PESEL oraz relacji powiązanych nrZ z nr PESEL). Komitet wyborczy elektronicznie zwraca się do Podmiotu weryfikującego o potwierdzenie, że otrzymany poprzez przelew wpłaty nrZ jest numerem reprezentującym Wyborcę. Podmiot weryfikujący poświadcza Komitetowi wyborczemu kwalifikowalność nrZ. Gdy tak jest to znaczy, że nrZ reprezentuje Wyborcę. Poświadczenie jest podstawą do rozliczenia wpłaty przez Komitet wyborczy z PKW, rysunek:
PKW (nr PESEL, nrZ) → (nrZ, Podmiot weryfikujący - usługa sprawdzenia nrZ dla Komitetów wyborczych)
(Podmiot weryfikujący, nrZ) ↔ weryfikacja nrZ ↔ (nrZ, Komitet wyborczy - rozliczenie wpłat) ↔ PKW
Krajowy fundusz kampanii wyborczej wyboru prezydenta RP
Zatem podstawowym podmiotem w tej idei jest Komitet wyborczy wyborców i jego fundusz na kampanię prezydencką kandydatki lub kandydata.
Elektorat w idei krajowego funduszu wyborczego prezydenta Polski - algorytm: Liczba Wyborców razy 1 zł (dokładnie wartość ustalona przez Sejm nie później, niż w dniu ogłoszenia wyborów przez marszałka Sejmu). Przyjmijmy dla dalszych rozważań, że fundusz krajowy zawiera 30 mln zł. Zastosowanie:
I tura (metoda refundacji): Komitet wyborczy po I turze otrzymuje 30 mln zł ("Idea ShowSzok"), jeżeli jego kandydat został w tej turze wybrany prezydentem RP. Otrzymane z funduszu krajowego środki finansowe Komitet wyborczy może przeznaczyć tylko na refundację kwalifikowanych wydatków poniesionych na kampanię wyborczą w okresie do głosowania w I turze, a niewykorzystane pieniądze zwraca w ramach rozliczenia kampanii z PKW. Komitet wyborczy może otrzymać środki finansowe w formie dotacji od partii politycznej, a gdy wygra jego kandydat w I turze, czyli zostanie wybrany prezydentem, co oznacza, że II tury nie będzie, to może zwrócić partii politycznej otrzymaną od niej dotację z otrzymanych 30 mln zł od państwa z krajowego funduszu kampanii wyborczej wyboru prezydenta RP. Skoro wygrał/a kandydat/ka w I turze, to tak zadecydował elektorat głosujący i z jakiegoś powodu akurat w tych wyborach prezydenckich niegłosujący. /Idea "ShowSzok - ewentualna zbieżność przypadkowa./
II tura (metoda dotacji): Jeżeli jest II tura, to w drugiej turze jest dwóch kandydatów. Zatem powyższy fundusz krajowy dzielimy na połowy. Teraz dwa komitety wyborcze otrzymują środki finansowe z funduszu krajowego w wysokości po 15 mln zł każdy, po ogłoszeniu wyników I tury w formie dotacji na kampanię w II turze. Oczywiście z możliwością na wykorzystanie ich tylko na wydatki kwalifikowane w okresie kampanii wyborczej, a niewykorzystane pieniądze Komitet wyborczy zwraca w ramach rozliczenia kampanii z PKW.
Zatem zgodnie z przesłanką PiS o kosztach kampanii wyborczej, w tym scenariuszu potrzeba na I turę milion wpłat obywatelskich po 15 zł każde na konto Komitetu wyborczego, a gdy kandydat/ka przejdzie do II tury, to Komitet wyborczy otrzyma dotację od państwa w wysokości 15 mln zł.
Czy kandydat KO uzyskałby 15 mln zł wpłat obywatelskich?
W tym ułożeniu założenie, że Sejm ustalił, że "wpłata obywatelska" jest stała i może być dokonana jednokrotnie na dany Komitet wyborczy w wysokości 15 zł. Oczywiście taka wpłata jednorazowa może być dokonana przez Wyborcę na każdy Komitet wyborczy. W przypadku wpłaty więcej, niż jeden raz przez tego samego Wyborcę (ten sam nrZ) na dany Komitet wyborczy, to ten Komitet wyborczy zwraca Wyborcy nadmiarowe wpłaty w ramach rozliczenia kampanii wyborczej z PKW.
Przyjęta w notce podstawowa miara to liczba Wyborców oraz w idei "ponad 7 milionów dziennikarzy w Polsce" czyli w tym ułożeniu grupa osób jako kreatorów komentarzy, opinii, skojarzeń, interpretacji i marzeń. Dodatkowo potencjalna liczba użytkowników "Profilu Zaufanego". Te liczby są znacząco większe od rozważanej w idei skali 1 mln obywateli czyniących wpłatę na Komitet wyborczy.
I w tym scenariuszu elektorat wpłacił na kampanię Rafała Trzaskowskiego 15 mln zł w okresie czasu do głosowania w I turze. Ponadto KO zaryzykowała i w tym okresie udzieliła jego Komitetowi wyborczemu 15 mln dotacji.
Wojna "polsko-polska" na wpłaty dla Komitetów wyborczych
Inne scenariusze, np. 15 mln wpłat otrzymują również inne Komitety wyborcze w tym dokonane są przez wielu Wyborców na nie jeden Komitet wyborczy w różnej ich konfiguracjach, np. na kandydatów: A i B, na A, B i C, na A i D, na B i C, lub B i D, na C, D i E, itp. Jakby to było, gdyby się okazało, np. że w ciągu miesiąca od ogłoszenia wyborów prezydenckich przez marszałka Sejmu lub w okresie czasu do głosowania w I turze, po 15 mln zł otrzymałyby tylko Komitety wyborcze Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena albo tylko Rafała Trzaskowskiego i Szymona Hołowni?
Atom, armia, aborcja, airport...
Wpłata może nie być związana z pewnością oddania głosu wyborczego. Politycy, media, komentariat, głoszą w idei, że wybory to "gra aktorów polityki na scenie demokracji w czasie kampanii wyborczej". Zatem można by założyć, w związku z możliwością dwóch tur głosowania, że będą przypadki wpłat przez jednego Wyborcę na więcej niż jeden Komitet wyborczy. Zwłaszcza w domenie "Wyborców centrum", w idei o których głoszą z lewej i prawej strony demokracji albo z powodu wspólnego odniesienia, jak np. CPK, 500+, wiek emerytalny, ułożenia podatkowe, metody energetyczne, ceny produktów i usług, i inne społeczno-gospodarcze uwarunkowania oraz wartości historyczne i kulturowe. Wpłata na Komitet wyborczy to jeszcze nie jest głos wyborczy. O niego musi się postarać kandydatka lub kandydat Komitetu wyborczego, prezentując w kampanii swoją misję prezydentki lub prezydenta Polski. I to nawet wypadałoby ogólnie z perspektywą idei na dziesięć lat i podziałem na dwie kadencje prezydenta po 5 lat, ponieważ prezydent Andrzej Duda zakończy w 2025 roku z powodów konstytucyjnych swoją misję prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Zatem czy idea "wpłat obywatelskich" może się przyczynić do wzmocnienia zaangażowania Komitetów wyborczych, partii politycznych, oraz uwagi elektoratu i wzrostu frekwencji w czasie głosowania wyborczego? Osiągając mocne fakty "pokusy" w idei jakości niezależności od partii politycznych obywatelskiego prezydenta Polski?
Inwigilacja oraz "umowa lub sprzeczka w rodzinie"
Oczywiście nikt w tym ułożeniu nie wierzy w ideę inwigilacji przez "tajne służby" - kto na jaki komitet wpłacił? No bo po co to komu, jak to tylko gra. Jednak wśród "domowy wyborców" może dojść do wyższej kultury demokracji w idei umowy wspólnoty rodzinnej wyborców, dotyczącej dokonania wpłat na ten sam Komitet wyborczy albo nawet do ostrych negocjacji w przypadku odmiennych idei - "nie wpłacę, bo nie".
Jak to było w USA?
ChatGPT: W wyborach prezydenckich w USA w 2024 roku Kamala Harris zgromadziła znacznie więcej funduszy na kampanię niż Donald Trump. Harris i jej komitety wyborcze uzyskali ponad 1 miliard dolarów, co uczyniło ją najszybciej zbierającym fundusze kandydatem w historii. Dla porównania, Trump zebrał 371,9 miliona dolarów, z czego 62,7 miliona dolarów pochodziło tylko z września. [The Sacramento Observer]
***
ChatGPT: Ilu w Polsce obecnie jest dziennikarzy?
Odpowiedź 1. Obecnie w Polsce liczba dziennikarzy jest trudna do dokładnego oszacowania, ponieważ zawód ten obejmuje szeroką grupę osób, od pracowników mediów tradycyjnych po twórców internetowych. Według danych z Głównego Urzędu Statystycznego za 2022 rok, w Polsce w grupie zawodowej obejmującej literatów, dziennikarzy i filologów pracowało około 12 200 osób. Jest to stosunkowo niewielka grupa zawodowa, klasyfikowana jako „mała” na rynku pracy. [Wikipedia, wolna encyklopedia, Mapa Karier]
Dodatkowo, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich (SDP) liczy obecnie ponad 2700 członków, a podobna organizacja, Stowarzyszenie Dziennikarzy RP, również zrzesza kilka tysięcy osób. [Wikipedia, wolna encyklopedia, Portal Stowarzyszenia Dziennikarzy RP]. Warto pamiętać, że w statystykach mogą nie być uwzględnieni dziennikarze niezależni czy freelancerzy, którzy nie należą do żadnej organizacji zawodowej.
Odpowiedź 2. Obecnie w Polsce pracuje około 12 200 dziennikarzy, zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego. Zawód ten zaliczany jest do grupy zawodowej o małym rynku pracy. Około 44% pracowników w tej branży to mężczyźni, a 24% zatrudnionych pracuje w sektorze publicznym. Dane te pochodzą z najnowszych opracowań statystycznych dotyczących rynku pracy w Polsce Mapa Karier. [Mapa Karier].
Blog: "Ułożenia" - sztuka to fizyka bez matematyki. * W przyrodzie są tylko dźwięki i więcej nie ma w naturze muzyki. Talent nie pochodzi z tej Ziemi. * Monter ułożeń niemożliwych [ komentarze ].
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka