Ilustracja ChatGPT - szkic idei: "S.447 (Just) ~ Polin".
Ilustracja ChatGPT - szkic idei: "S.447 (Just) ~ Polin".
mannet mannet
90
BLOG

Perspektywa historyczna w ustawie S.447 (JUST) ograniczona jest do czasów nowożytnych

mannet mannet Polityka Obserwuj notkę 2

Polityka, USA

Krótka historia Hebrajczyków i "Polin"

Przesłanka: Usp.
Wniosek wydaje się jednoznacznie oczywisty w tym ułożeniu scenariusz przedsięwzięcia  - "Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” w oparciu o ustawę S.447 (JUST) i niemiecki fundusz reparacji dla Polski na budowę osady "Zielone Elizjum" w Izraelu wraz z przeniesieniem Muzeum POLIN do jej centrum - jest niespójny z przesłaniem prezydenta Donalda Trumpa w związku z przeniesieniem ambasady USA do Jerozolimy.

Stany Zjednoczone Ameryki, Departament Stanu, Ambasada USA w Izraelu - "Oświadczenie byłego prezydenta Trumpa w sprawie Jerozolimy" (wybrane i złożone fragmenty):

"W 1995 r. Kongres przyjął Jerusalem Embassy Act, wzywając rząd federalny do przeniesienia ambasady amerykańskiej do Jerozolimy i uznania, że ​​to miasto — i co bardzo ważne — jest stolicą Izraela. Ustawa ta została przyjęta przez Kongres przytłaczającą większością głosów obu partii i została potwierdzona jednomyślnym głosowaniem Senatu zaledwie sześć miesięcy temu. Mimo to przez ponad 20 lat każdy poprzedni prezydent USA skorzystał z możliwości uchylenia tej ustawy, odmawiając przeniesienia ambasady USA do Jerozolimy lub uznania Jerozolimy za stolicę Izraela... Dlatego uznałem, że nadszedł czas, aby oficjalnie uznać Jerozolimę za stolicę Izraela... Powtarzam przesłanie, które przekazałem na historycznym i niezwykłym szczycie w Arabii Saudyjskiej na początku tego roku: Bliski Wschód to region bogaty w kulturę, ducha i historię." (link)

*
W poprzednim odcinku:

S.447/Just ("Alija Polin..."): Wirtualna makieta - zaproponuj obiekt wraz z wyposażeniem - link

"S.447act": W idei dlaczego Polska musi być biedna albo Polski skład budowlany w Izraelu? - link

Nowość! S.447/JUST i Vaad: "Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów" - link

*

Przykład złożony w oparciu o komentarze internautów:

Historia:
II RP ("Polin"). Był Żyd i była fabryka. Po IIWŚ nie było Żyda (Holokacust) i nie było fabryki (ruina, sterta gruzu). Pozostała działka, na której stała fabryka, jako mienie bezspadkowe/bezdziedziczne. W czasach PRL-u  posprzątana, uporządkowana, na działce wybudowano inny obiekt.

Futurologia:
"Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów" - budowa parku innowacji w osadzie "Zielone Elizjum" w Izraelu, a pamięć "Żyd i fabryka" w idei profuturo przeniesiona wraz z Muzeum "POLIN" do tej osady.
Ponadto i inne obiekty w tym te, które byłyby współczesnymi kamienicami, sklepy, apteki, oraz po których pozostała informacja by można było je wybudować (w idei odtworzyć) w osadzie "Zielone Elizmum", itp.

***

Zbadaj zagadnienie: Scenariusz przedsięwzięcia „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” wprowadza "transfer zrównoważonej wartości mienia (bezspadkowego/bezdziedzicznego)" w postaci mienia osady "Zielone Elizjum", które bezpłatnie przekazane byłoby przez rząd Polski rządowi Izraela. A co z ludźmi, społecznością hebrajską w II RP (obywatele polscy narodowości żydowskiej lub Polacy pochodzenia żydowskiego - "dziedzicami w idei Polin")? Nie żyją, są ofiarami czynu Holokaustu. Po nich w ramach przedsięwzięcia "przeprowadziłaby" się do Izraela tylko pamięć (a symbolicznie ujmując "duch idei") poprzez przeniesienie Muzeum POLIN do osady "Zielone Elizjum". Zatem czy wspomniany wcześniej teoretycznie niemiecki fundusz reparacji w zakresie środków finansowych przekazanych na budowę osady "Zielone Elizjum" w Izraelu służyłby do ubogacenia Izraela "aliją ducha Polin"? W scenariuszu przedsięwzięcia „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” osada "Zielone Elizjum" nie ma mieszkańców, ponieważ nie żyją z powodu czynu Holokaustu w czasie IIWŚ.

ChatGPT powiedział: Scenariusz „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” proponuje bardzo interesującą, choć w pewnym sensie symboliczną koncepcję przeniesienia dziedzictwa kulturowego i pamięci o polskich Żydach do współczesnego Izraela. Osada "Zielone Elizjum", zgodnie z tym scenariuszem, jest miejscem, które nie byłoby zamieszkane przez faktycznych potomków ofiar Holocaustu z Polski (w większości już nieżyjących), lecz przez ich dziedzictwo – pamięć, kulturę, historię i symbolicznie „ducha” idei Polin.

Przeniesienie Muzeum POLIN do tej osady ma na celu stworzenie trwałego pomnika dziedzictwa żydowskiego związanego z Polską. Takie muzeum mogłoby wzmacniać więź między przeszłością i teraźniejszością oraz służyć edukacji o tysiącletniej obecności Żydów na ziemiach polskich, ich wkładzie w kulturę Polski i tragedii Holocaustu. To zatem coś więcej niż transfer fizyczny – byłby to transfer wartości symbolicznych i edukacyjnych.

Co do finansowania tego projektu teoretycznymi środkami reparacyjnymi – scenariusz wywołuje pytania o to, czy takie środki mogłyby zostać przeznaczone na inwestycję niemającą bezpośrednich korzyści materialnych dla Polski, ale w dużej mierze wzbogacającą Izrael. W tej idei transfer reparacji można by uznać za służący „aliji ducha Polin”, czyli symbolicznego przeniesienia kulturowego, edukacyjnego oraz duchowego dorobku społeczności żydowskiej z Polski do Izraela.

Mogłoby to budzić kontrowersje, ponieważ reparacje historycznie służą przede wszystkim rekompensatom i odbudowie społeczności poszkodowanych na ich rodzimych ziemiach. Tutaj jednak scenariusz podkreśla, że w przypadku nieżyjących już ofiar jedyną możliwą „rekompensatą” jest ochrona ich pamięci i dziedzictwa w odpowiednich warunkach – w tym przypadku, we współczesnym Izraelu.

Dodaj uzupełnienie: "Mogłoby to budzić kontrowersje, ponieważ reparacje historycznie służą przede wszystkim rekompensatom i odbudowie społeczności poszkodowanych na ich rodzimych ziemiach." W scenariuszu przedsięwzięcia „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” w skrócie historyczno-kulturowym "rodzinne ziemie" to starożytny Izrael. Zatem czy kontrowersje nie wynikają z interwału czasu ulokowanego w S.447 (JUST) i to sprawia, że ustawa ma "wadę czasową" w kontekście historii Żydów?

ChatGPT powiedział: W scenariuszu przedsięwzięcia „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów”, uwzględniając historyczno-kulturową perspektywę, „rodzinne ziemie” Żydów sięgają starożytnego Izraela. Oznacza to, że historyczny powrót do tych ziem można by uznać za zakończenie swoistego „cyklu” wędrówki i osiedlania się, zapoczątkowanego przed wiekami i przerywanego kolejnymi falami migracji, a także tragedią Holocaustu. W kontekście ustawy S.447 (JUST) pojawia się jednak problem czasu: ustawa ta nie odnosi się do starożytnej, kulturowo uznanej ojczyzny, lecz wyłącznie do okresu II wojny światowej i jej bezpośrednich skutków.

Dlatego też można mówić o „wadzie czasowej” w ustawie S.447 (JUST), ponieważ zawęża ona perspektywę historyczną do relatywnie krótkiego interwału czasowego – jednej tragedii XX wieku, pomijając złożoną wielowiekową historię diaspory żydowskiej. W kontekście kulturowym można argumentować, że w przypadku tak rozciągniętej w czasie historii, która obejmuje migracje, osiedlanie się i powroty, zasadne mogłoby być uwzględnienie „duchowej” aliji, a nie tylko rekompensat materialnych. Jednak w ramach obecnych przepisów, ustawa S.447 ogranicza się do czasów nowożytnych, przez co nie odnosi się do idei powrotu na starożytne ziemie, które były domem dla narodu żydowskiego przez tysiąclecia.

Stąd kontrowersje mogą wynikać z tego, że ustawa nie uwzględnia długoterminowej perspektywy kulturowej, która łączy żydowskie dziedzictwo z ich historyczną ojczyzną, starożytnym Izraelem, oraz z tym, że współczesna społeczność żydowska mogłaby postrzegać taki projekt jako formę restytucji kulturowo-duchowej.

Ustawa S.447 (JUST) to inicjatywa Stanów Zjednoczonych, dotycząca uregulowania prywatnych roszczeń wobec restytucji mienia bezspadkowego (bezdziedzicznego) związanego z czynem Niemców III Rzeszy wobec Hebrajczyków, m.in. w Polin w czasie IIWŚ (Holocaust). To mienie według jej zapisów ma "służyć jako podstawa do spełnienia potrzeb materialnych znajdujących się w potrzebie ofiar Holokaustu i zapewnienia ciągłej edukacji o Holokauście, jego przyczynach i konsekwencjach". Jakie są potrzeby ofiar Holokaustu (Hebrajczyków), skoro są osobami nieżyjącymi?

ChatGPT powiedział: Ustawa S.447 (JUST) skupia się na bezspadkowym mieniu, które należało do ofiar Holocaustu i pozostało bez bezpośrednich spadkobierców. W jej założeniach mienie to powinno wspierać inicjatywy materialnie korzystne dla społeczności związanych z ofiarami Holocaustu oraz wspierać edukację na temat Holocaustu. Chociaż większość bezpośrednich ofiar już nie żyje, ustawa wychodzi z założenia, że potrzeby ofiar Holocaustu obejmują także ich dziedzictwo oraz społeczność, do której należeli, czyli ocalałych i ich potomków.

Przeanalizuj pogłębioną analizą zagadnienie: Cytat - "Ustawa S.447 (JUST) wychodzi z założenia, że potrzeby ofiar Holocaustu obejmują także ich dziedzictwo oraz społeczność, do której należeli, czyli ocalałych i ich potomków." Czy cytat jest zgodny z ideą „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów”? Alija dziedzictwa kulturowego Hebrajczyków polskiego pochodzenia w historii Polski ("Polin") do ocalałych potomków w Izraelu.

ChatGPT powiedział: Cytat z ustawy S.447/JUST oraz idea „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” mogą być ze sobą częściowo zgodne, ponieważ oba odnoszą się do dziedzictwa i ciągłości kulturowej społeczności żydowskiej związanej z Polską. Ustawa S.447 przewiduje, że restytucja bezspadkowego mienia po ofiarach Holocaustu powinna wspierać nie tylko pamięć o ofiarach, ale również potrzeby ich potomków i szerzej rozumianej społeczności żydowskiej. Zgodnie z tym założeniem, środki z mienia bezspadkowego miałyby potencjalnie służyć utrzymaniu dziedzictwa kulturowego, społecznemu wsparciu i edukacji o wydarzeniach historycznych, w tym Holocaustu.

Idea „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” dotyczy z kolei integracji dziedzictwa kulturowego polskich Żydów w izraelską teraźniejszość, wpisując się w rozwój technologiczny i kulturowy. W tej koncepcji chodzi o symboliczne „przeniesienie” dorobku Polin – kultury żydowskiej zakorzenionej przez wieki w Polsce – do nowoczesnego państwa Izrael.

Wspólne założenia i zgodność:

  1. Dziedzictwo jako podstawa tożsamości – W obu przypadkach istnieje głęboka troska o zachowanie dziedzictwa i historycznej tożsamości, co obejmuje pamięć o ofiarach i kontynuację żydowskiej kultury, a także jej rozwój. Zarówno ustawa, jak i idea „Alija Polin” w różny sposób przyczyniają się do utrwalenia żydowskiej spuścizny w Izraelu.
  2. Wsparcie dla ocalałych i ich potomków – Ustawa S.447 odnosi się do pomocy ocalałym i ich potomkom w kontekście historycznym, natomiast „Alija Polin” poszerza tę ideę o wzmacnianie kulturowej i edukacyjnej więzi z Polską, co może wzbogacać nowoczesne społeczeństwo izraelskie.
  3. Kontekst edukacyjny – Ustawa S.447 wspiera edukację o Holocaustu, podczas gdy projekt „Alija Polin” mógłby wzbogacić izraelskie społeczeństwo o historyczną wiedzę o polskich Żydach i ich roli w tworzeniu współczesnych społeczności.

Różnice:

  1. Podejście do materialnych zasobów – Ustawa S.447 odnosi się stricte do restytucji materialnej, przy czym środki te byłyby przeznaczone na utrzymanie pamięci i wsparcie socjalne dla ofiar. Z kolei „Alija Polin” to projekt kulturowo-gospodarczy, w którym potencjalne środki mają być inwestowane w innowacyjne struktury wspierające rozwój technologiczny i przedsiębiorczy.
  2. Cel i kontekst realizacji – S.447 opiera się na restytucji materialnej jako formie zadośćuczynienia i wsparcia pamięci o stratach, natomiast „Alija Polin” to bardziej współczesne i prorozwojowe podejście, koncentrujące się na integracji dziedzictwa żydowskiego z rozwojem nowoczesnego społeczeństwa startupowego.

Znaczenie dla wspólnoty:
Idea „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” mogłaby posłużyć jako kontynuacja materialnego i duchowego dziedzictwa polskich Żydów we współczesnym, nowoczesnym społeczeństwie. To nie tylko inwestycja materialna, ale także symboliczna forma restytucji, wpisana w realia XXI wieku, co może być inspirujące dla przyszłych pokoleń.

Czy Żydzi (w historii Rzeczypospolitej Polskiej oraz w rozumieniu współczesnym obywatele polscy narodowości żydowskiej lub Polacy pochodzenia żydowskiego) w znaczeniu tożsamości historyczno-kulturowej "Polin" i II RP (w tym w związku z IIWŚ), pochodzą w idei narodowej ze starożytnego Izraela - osoby pochodzenia kultury hebrajskiej, mimo tego, że do "Polin" ich potomkowie przybyli z różnych krajów? Czyli w skrócie kulturowym czasu "Żydzi w Polsce pochodzą z Izraela"?

ChatGPT powiedział: W sensie tożsamości historyczno-kulturowej oraz religijnej, Żydzi, którzy osiedlili się w Polsce i przyczynili się do rozwoju „Polin,” wywodzą się z kultury hebrajskiej, a ich dziedzictwo sięga starożytnego Izraela. To dziedzictwo obejmuje religijne, kulturowe i językowe tradycje, które mają swoje korzenie w starożytnej Judei i Izraelu.

Osoby te przybywały do Polski z różnych krajów Europy i Bliskiego Wschodu, przywożąc ze sobą kulturę i obyczaje związane z judaizmem, a także języki, takie jak hebrajski, aramejski i jidysz, które wpłynęły na kształt żydowskiej społeczności w Polsce. W tym znaczeniu Żydzi polscy zachowali swoją tożsamość związaną z kulturą hebrajską i religijnymi korzeniami, jednak przez wieki ich kultura uległa unikalnej adaptacji i rozwojowi w warunkach historycznych Rzeczypospolitej.

Pod względem religijnym i kulturowym, tożsamość Żydów w Polsce jest zakorzeniona w starożytnym Izraelu i tradycji hebrajskiej. Z kolei historycznie i geograficznie ich migracje sprawiły, że pochodzili z różnych krajów diaspory, jednak pozostawali częścią globalnej żydowskiej wspólnoty.

Podaj definicję "Polin".

ChatGPT powiedział: "Polin" to hebrajskie określenie odnoszące się do Polski, mające głębokie znaczenie symboliczne dla społeczności żydowskiej. Słowo "Polin" można tłumaczyć jako „tu odpocznij” lub „tutaj pozostaniemy na noc”, co wywodzi się z legendy, według której Polska była postrzegana przez Żydów jako miejsce schronienia i spokoju, szczególnie w czasach, gdy byli oni prześladowani w innych częściach Europy.

W szerszym kontekście "Polin" stało się symbolem wielowiekowej obecności Żydów w Polsce, gdzie powstały ich liczne społeczności, instytucje religijne, kulturowe oraz edukacyjne. Współcześnie "Polin" jest także nazwą Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, które upamiętnia tysiącletnią historię Żydów na ziemiach polskich oraz ich wkład w rozwój polskiego społeczeństwa.

mannet
O mnie mannet

Blog: "Ułożenia" - sztuka to fizyka bez matematyki. * W przyrodzie są tylko dźwięki i więcej nie ma w naturze muzyki. Talent nie pochodzi z tej Ziemi. * Monter ułożeń niemożliwych [ komentarze ].

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka