Ilustracja ChatGPT - szkic idei: "S.447 (Just) ~ Polin".
Ilustracja ChatGPT - szkic idei: "S.447 (Just) ~ Polin".
mannet mannet
169
BLOG

"S.447act": W idei dlaczego Polska musi być biedna albo Polski skład budowlany w Izraelu?

mannet mannet Rozmaitości Obserwuj notkę 17

Rozmaitości, Teorie spiskowe

Reparacje i restytucja,
w tle 300 mld dolarów

Przesłanki:
W związku z S.447/JUST pojawiły się w internecie komentarze w idei "amerykańscy/nowojorscy prawnicy złupią Polskę" - o co w tym chodzi?

Google: Szacunki Światowej Organizacji Restytucji Mienia Żydowskiego dotyczące wartość utraconego majątku w Polsce wskazują nawet 300 mld dolarów.

*

W domenie przesłanek komentarze były rozwijane w stronę prezydenta Donalda Trumpa. Przykład:

"... A Tru(m)p zrealizuje obietnicę, którą sam własnoręcznie podpisał za poprzedniej swojej kadencji ... Puści Polaków z torbami na mocy ustawy 447 ..." - Bogdan.Celarek

*

W tym ułożeniu rozważania przesłanek z ideą projektu "Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów" (link).

Szkic scenariusza "Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów":

USA (S.447/JUST - mienie bezdziedziczne/bezspadkowe majątku z czasów Holokaustu - skala wartości) → RFN (II WŚ, niemiecki fundusz reparacji, przekazanie środków finansowych) → RP (przyjęcie środków finansowych do polskiego funduszu przedsięwzięcia "Alija Polin w idei Narodu Start-upów" - kontrakty rządowe rządu RP, zlecenia dla polskich firm dotyczące budowy w Izraelu...) → Izrael (...budowa przez polskie firmy innowacyjnej osady "Zielone Elizjum" - mienie cywilnej infrastruktury i obiektów wraz z wyposażeniem osady /nowe miasto lub dzielnica istniejącego miasta/ na 500 tys. mieszkańców /Wikipedia: Getto warszawskie/ wraz z przeniesieniem Muzeum POLIN do jego centrum - w trakcie budowania osady w części zakończonej, jego mienie przekazywane za darmo/bezpłatnie przez rząd Polski rządowi Izraela - transfer zrównoważonej wartość mienia bezdziedzicznego/bezspadkowego majątku z czasów Holokaustu).

image

*

1. ChatGPT:

Rozwiń zagadnienie: Aby projekt w idei "Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów" był realizowany w kontekście S.447/JUST - zgodnie w teoretycznym założeniu z celem niemieckich reparacji (IIWŚ, RFN wobec RP), to konieczne byłoby uzasadnienie, dlaczego taka inwestycja w Izraelu bezpośrednio wspiera restytucję strat poniesionych w Polsce. Pogłęb analizą w idei korelacji: "reparacje ~ restytucja".

ChatGPT powiedział:  Aby projekt „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” w Izraelu mógł być finansowany z reparacji niemieckich przyznanych Polsce, konieczne byłoby ukazanie, w jaki sposób inwestycja w Izraelu przyczynia się do restytucji strat kulturowych, społecznych lub materialnych, które Polska poniosła w wyniku II wojny światowej. Kluczowe byłoby tu zrozumienie zależności między reparacjami (środkami odszkodowawczymi za straty wojenne) a restytucją (zwrotem utraconego mienia lub wartości) oraz tego, jak mogłyby one działać w szerszym, transgranicznym kontekście.

1. Reparacje i restytucja w klasycznym ujęciu

  • Reparacje: Reparacje są formą finansowego lub materialnego odszkodowania za straty poniesione przez kraj w wyniku agresji, okupacji lub zbrodni wojennych. W przypadku Polski reparacje od Niemiec miałyby dotyczyć wynagrodzenia strat ludzkich i materialnych powstałych w czasie II wojny światowej.
  • Restytucja: Restytucja z kolei, jest procesem zwrotu skonfiskowanego lub zagrabionego mienia – w Polsce odnosi się to głównie do mienia utraconego przez osoby prywatne i wspólnoty żydowskie. Ustawa S.447 (JUST) koncentruje się właśnie na restytucji mienia prywatnego i komunalnego, a także mienia bezspadkowego, pozostałego po Holokauście. Zgodnie z tą logiką, środki uzyskane w ramach reparacji mogłyby wspierać działalność, która przywraca straty społeczności żydowskiej na terenie Polski.

2. Uzasadnienie związania projektu w Izraelu z restytucją strat polskich

Aby projekt „Alija Polin” mógł być realizowany w kontekście ustawy S.447, a jednocześnie współgrał z ideą niemieckich reparacji dla Polski, konieczne byłoby stworzenie połączenia między realizacją tego projektu w Izraelu a „odtworzeniem” utraconego dziedzictwa żydowskiego w Polsce. Główne argumenty, które mogłyby wesprzeć takie powiązanie, to:

  • Odbudowa dziedzictwa polsko-żydowskiego: Przeniesienie Muzeum Polin i jego rozwój w Izraelu mogłoby zostać przedstawione jako część upamiętnienia i przywrócenia kultury polskich Żydów, która doznała nieodwracalnych strat w Polsce. Niemieckie reparacje mogłyby w ten sposób służyć nie tylko odszkodowaniu za materialne straty, ale także odtworzeniu i utrwaleniu spuścizny kulturowej w bardziej uniwersalnym kontekście.
  • Działanie symboliczne: Budowa osady w Izraelu mogłaby stanowić symboliczne miejsce pamięci, w którym kultura polsko-żydowska mogłaby być upamiętniana i kontynuowana na skalę międzynarodową. Jeśli celem reparacji byłoby również symboliczne zadośćuczynienie, to inwestycja w taki projekt mogłaby być przedstawiona jako moralne zobowiązanie wobec narodu, który przez wieki żył na terenie Polski.

3. Korelacja między reparacjami a restytucją w międzynarodowym kontekście

Przekierowanie środków z reparacji na taki projekt wymagałoby uzasadnienia, że środki te służą restytucji w sposób, który nie jest ograniczony wyłącznie do terytorium Polski, lecz działa na rzecz ochrony i zachowania jej dziedzictwa na arenie międzynarodowej. Główne aspekty takiego ujęcia to:

  • Międzynarodowy wymiar restytucji: Koncepcja reparacji zwykle wiąże się z terytorium, na którym miały miejsce zbrodnie wojenne, jednakże straty, jakie poniosła społeczność żydowska w Polsce, miały daleko szersze skutki. Budowa osady i przeniesienie Muzeum Polin do Izraela mogłyby zostać przedstawione jako kontynuacja restytucji w szerokim, międzynarodowym kontekście, łączącym wartości związane z kulturą hebrajską, polsko-żydowską historią oraz wpływem Polin na diasporę żydowską.
  • Wsparcie dla narodu start-upów: Projekt „Alija Polin do świata idei Narodu Start-upów” wpisywałby się w ideę wspierania innowacyjności i współpracy międzynarodowej. W tym przypadku można by argumentować, że jest to nowoczesna forma budowania dziedzictwa, która kontynuuje ideę Polin jako miejsca przyjaznego innowacji, współpracy i wspólnego rozwoju.

4. Potencjalne przeszkody prawne i interpretacyjne

W praktyce realizacja tego projektu jako elementu reparacji niemieckich mogłaby napotkać trudności:

  • Zgodność z zasadami międzynarodowego prawa reparacji: Reparacje są zazwyczaj ściśle powiązane z określonym krajem i określonymi stratami, dlatego też fundusze te rzadko wspierają projekty realizowane poza terytorium państwa poszkodowanego. W związku z tym, taka interpretacja, która zakłada, że inwestycja w Izraelu wspiera restytucję kulturową Polski, mogłaby wymagać dodatkowego uzasadnienia prawnego.
  • Przekonanie społeczności międzynarodowej: W przypadku tego projektu konieczne byłoby przedstawienie szerokiej, akceptowanej przez społeczność międzynarodową argumentacji, że inwestycja w Izraelu bezpośrednio przyczynia się do odbudowy dziedzictwa żydowskiego zniszczonego w Polsce. Bez takiego uzasadnienia projekt mógłby zostać uznany za kontrowersyjny.

Podsumowanie
Aby projekt budowy osady „Alija Polin” mógł być uznany za formę restytucji wspieranej przez niemieckie reparacje dla Polski, konieczne byłoby wykazanie, że działania te realizują symboliczny i materialny cel restytucji utraconego dziedzictwa polsko-żydowskiego. Taki projekt musiałby być odpowiednio uzasadniony jako sposób na „odbudowanie” dziedzictwa Polin, ale w kontekście międzynarodowym i kulturowym.

*

2. ChatGPT:

W związku z S.447/JUST pojawiły się w internecie komentarze w idei "amerykańscy/nowojorscy prawnicy złupią Polskę" - o co w tym chodzi?

ChatGPT powiedział: Komentarze odnoszące się do „amerykańskich prawniczych firm” i ich możliwego zaangażowania w dochodzenie roszczeń wobec Polski w związku z ustawą S.447/JUST wyrażają obawy, że kancelarie prawne z USA – często zlokalizowane w dużych ośrodkach, takich jak Nowy Jork – mogłyby potencjalnie wykorzystać ten akt prawny, by dochodzić od Polski odszkodowań lub restytucji mienia, zwłaszcza bezspadkowego, utraconego przez osoby pochodzenia żydowskiego w czasie II wojny światowej.

Skąd się biorą te obawy?

  1. S.447/JUST jako narzędzie nacisku: Ustawa S.447 nie nakłada bezpośrednio żadnych nowych obowiązków na Polskę, ale zobowiązuje Departament Stanu USA do monitorowania kwestii restytucji mienia w krajach, które ratyfikowały Deklarację Terezińską z 2009 roku, dotyczącą m.in. restytucji mienia żydowskiego. Choć Polska nie jest prawnie zobowiązana do podporządkowania się tej ustawie, jej zapisy są postrzegane jako mechanizm, przez który możliwe byłoby wywieranie presji dyplomatycznej na państwa, które nie zakończyły kwestii restytucji w sposób satysfakcjonujący dla środowisk międzynarodowych.
  2. Obawy przed działaniami międzynarodowych kancelarii prawnych: Istnieje przekonanie, że amerykańskie kancelarie prawne, szczególnie te specjalizujące się w procesach zbiorowych (tzw. class action lawsuits), mogą być zainteresowane reprezentowaniem żądań restytucyjnych związanych z mieniem utraconym w Polsce przez ofiary Holokaustu i ich potomków. W Stanach Zjednoczonych kancelarie te często działają na zasadzie prowizji, a ich działalność jest w dużym stopniu ukierunkowana na uzyskanie finansowych odszkodowań.
  3. Mienie bezspadkowe: W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, mienie bezspadkowe (czyli mienie, które nie ma prawowitych spadkobierców) przechodzi na własność Skarbu Państwa. Jednakże środowiska żydowskie w USA postulują, aby mienie pozostawione przez ofiary Holokaustu, które nie ma bezpośrednich spadkobierców, nie zasilało budżetu państwowego, lecz było przeznaczone na wspieranie inicjatyw żydowskich. Taka sytuacja wytworzyła napięcia i obawy, że amerykańskie kancelarie mogą podejmować próby odzyskania tego mienia na rzecz organizacji reprezentujących społeczność żydowską.
  4. Obawy o możliwość skierowania spraw do sądów międzynarodowych: Komentatorzy wyrażają obawy, że lobby prawnicze mogłoby wywierać presję na Polskę, m.in. za pomocą działań dyplomatycznych lub skarg kierowanych do międzynarodowych trybunałów arbitrażowych. Istnieje przekonanie, że takie kancelarie mogłyby próbować realizować roszczenia również na forum międzynarodowym, co dla Polski mogłoby oznaczać konieczność bronienia swoich interesów na arenie sądowej z dużymi kosztami finansowymi i politycznymi.

Czy rzeczywiście istnieje zagrożenie?

Obawy te wynikają bardziej z interpretacji potencjalnych skutków ustawy S.447 niż z bezpośrednich zapisów prawnych, ponieważ:

  • Ustawa S.447 nie daje prawnej podstawy do wszczynania postępowań sądowych ani do narzucania Polsce obowiązków restytucyjnych.
  • Departament Stanu USA jest jedynie zobowiązany do monitorowania i sporządzania raportów na temat realizacji restytucji w poszczególnych krajach.
  • Potencjalne pozwy są bardziej kwestią polityki niż prawa, gdyż Polska suwerennie reguluje zasady restytucji mienia zgodnie z własnym ustawodawstwem.

W praktyce oznacza to, że choć istnieją obawy o działania międzynarodowych kancelarii prawnych, jak dotąd żadne kroki prawne nie zostały podjęte, które bezpośrednio wiązałyby się z wymuszeniem restytucji mienia bezspadkowego w Polsce.


mannet
O mnie mannet

Blog: "Ułożenia" - sztuka to fizyka bez matematyki. * W przyrodzie są tylko dźwięki i więcej nie ma w naturze muzyki. Talent nie pochodzi z tej Ziemi. * Monter ułożeń niemożliwych [ komentarze ].

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (17)

Inne tematy w dziale Rozmaitości