Wikipedia: Międzynarodowa Stacja Kosmiczna
Wikipedia: Międzynarodowa Stacja Kosmiczna
mannet mannet
42
BLOG

Idea (1. ISS): "US Space Orbiter Transporter Cargo"

mannet mannet Technologie Obserwuj notkę 2

Technologię, Nauka

image

ChatGPT: Ilustracja przedstawia astronautów budujących futurystyczny statek kosmiczny cargo z napędem jonowym, zdolnym do realizowania misji wahadłowych między orbitą wokołoziemską a wokołoksiężycową. Astronauci, unoszący się w przestrzeni, używają zaawansowanych narzędzi i robotycznych ramion do montażu poszczególnych elementów statku. W tle widać Ziemię i strukturę stacji kosmicznej, co podkreśla miejsce budowy na orbicie wokołoziemskiej.

Orbitalny plac budowy

W idei profuturo: ustawy Senatu US o wspieraniu rozwoju narodowych kompetencji kosmicznych poprzez realizację budowy międzyorbitalnych "Ziemia - Księżyc" kosmolotów transportowych cargo z napędem jonowym oraz projektów misji bezzałogowych eksportu maszyn i robotów na Księżyc wraz z metodą zdalnej koordynacji ich pracy na nim w ramach amerykańskiego systemu telemechaniki i telepracy kosmicznej, finansowanych metodą funduszy społecznościowych (crowdfunding).

1. ChatGPT:

Pytanie: Czy na orbicie, na której znajduje się ISS, można by zbudować kosmolot-wahadłowiec, który by się przemieszczał pomiędzy orbitą wokołoziemską i wokołoksiężycową za pomocą napędu jonowego? Chodzi o masę i rozmiar elementów, jakie można by dostarczyć na orbitę montażową tego kosmolotu.

Odpowiedź: Zbudowanie kosmolotu-wahadłowca na orbicie, który przemieszczałby się między orbitą wokołoziemską (LEO – Low Earth Orbit) a orbitą wokołoksiężycową (LLO – Low Lunar Orbit) za pomocą napędu jonowego, jest technicznie możliwe, choć stanowiłoby wyzwanie pod względem logistyki, masy oraz rozmiarów elementów, które należałoby dostarczyć na orbitę montażową (np. orbitę ISS).

Napęd jonowy jako środek transportu między Ziemią a Księżycem:

  • Napęd jonowy jest niezwykle wydajny pod względem zużycia paliwa, ponieważ generuje bardzo wysoką prędkość wylotową (nawet do 50 km/s), co jest idealne do długotrwałych misji międzyplanetarnych lub międzyorbitalnych. Jednak jego główną wadą jest niska siła ciągu, co oznacza, że akceleracja trwa bardzo długo, a manewry wymagają znacznie więcej czasu niż w przypadku napędów chemicznych.
  • Dla lotu między orbitą wokołoziemską (LEO) a wokołoksiężycową (LLO) potrzeba około ΔV = 4.04 km/s , co jest stosunkowo łatwe do osiągnięcia za pomocą napędu jonowego. Napęd ten mógłby efektywnie działać w warunkach niskiego oporu w przestrzeni kosmicznej, ale na potrzeby lotu do i z powierzchni Księżyca konieczne byłyby tradycyjne napędy chemiczne, które generują duży ciąg.

Możliwość montażu kosmolotu na orbicie:

1. Dostarczanie elementów na orbitę montażową:

  • Budowa dużego kosmolotu na orbicie (np. na wysokości, na której znajduje się ISS) wymagałaby wielu startów rakiet, które dostarczałyby poszczególne komponenty. Obecnie rakieta Falcon Heavy (SpaceX) może wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) ładunek o masie do 63,8 ton. Mniejsze rakiety, jak Falcon 9, mogą wynieść do około 22,8 ton na LEO. Dla porównania, masa samej ISS wynosi około 420 ton, a jej budowa wymagała ponad 40 startów wahadłowców i rakiet.
  • Modułowy montaż: Kosmolot-wahadłowiec mógłby zostać zbudowany w modułowy sposób, podobnie jak ISS, co umożliwiłoby dostarczenie poszczególnych sekcji – napędu jonowego, zbiorników paliwowych, przestrzeni ładunkowej, systemów życiowych itd. Elementy te mogłyby być montowane na orbicie przez robotyczne ramiona lub w trakcie spacerów kosmicznych (EVA), co jest już sprawdzoną techniką.
2. Masa i rozmiary elementów:
  • Napęd jonowy: Napęd jonowy nie wymaga dużych zbiorników paliwowych w porównaniu do napędów chemicznych, ponieważ zużywa małe ilości gazów takich jak ksenon. Jednak same generatory jonowe i panele słoneczne potrzebne do zasilania są stosunkowo duże. Na przykład, system napędu jonowego na sondzie Dawn miał moc około 10 kW i wymagał dużych paneli słonecznych do generowania tej mocy.
  • Panele słoneczne: Kosmolot korzystający z napędu jonowego musiałby być wyposażony w duże panele słoneczne, aby dostarczać energię elektryczną niezbędną do napędzania silników. Na przykład panele słoneczne na ISS mają rozpiętość 73 metrów i generują 84-120 kW energii, co mogłoby być wystarczające do zasilania wielu silników jonowych. Panele te mogłyby być dostarczane na orbitę w segmentach.
  • Masa kosmolotu: Kosmolot-wahadłowiec z napędem jonowym mógłby ważyć od kilkuset ton do kilku tysięcy ton, w zależności od jego funkcji (czy ma przewozić ładunki, ludzi, czy obie opcje). Przy dzisiejszej technologii dostarczanie elementów na orbitę o masie kilku ton nie stanowi problemu, ale złożenie całego statku może wymagać dziesiątek lub nawet setek startów rakietowych.

3. Korzyści budowy kosmolotu na orbicie:

  • Brak ograniczeń masy i rozmiaru: Na orbicie nie obowiązują te same ograniczenia co na Ziemi – nie ma potrzeby martwienia się o grawitację i aerodynamikę. To oznacza, że kosmolot może być większy i cięższy niż statek, który musiałby startować z Ziemi.
  • Efektywność napędu jonowego: Kosmolot na orbicie mógłby korzystać z napędu jonowego przez długi czas, co pozwoliłoby mu efektywnie przemieszczać się między orbitami Ziemi i Księżyca.

4. Techniczne wyzwania:

  • Logistyka montażu: Montaż statku kosmicznego na orbicie wymagałby precyzyjnego dostarczania i montowania wielu komponentów, co jest logistycznie trudne i kosztowne. Musiałyby zostać zastosowane zaawansowane systemy robotyczne i technologia zdalnego montażu.
  • Energia dla napędu jonowego: Aby napęd jonowy działał efektywnie, potrzebuje stałego dostępu do energii elektrycznej, co oznacza konieczność posiadania dużych paneli słonecznych lub innego źródła energii, co zwiększa masę i rozmiar kosmolotu.

Podsumowanie:
Zbudowanie kosmolotu-wahadłowca z napędem jonowym na orbicie, który mógłby przemieszczać się między orbitą wokołoziemską (LEO) a wokołoksiężycową (LLO), jest technicznie możliwe, ale wymagałoby znacznych zasobów i współpracy międzynarodowej, podobnie jak w przypadku budowy ISS. Duże komponenty mogłyby być dostarczane na orbitę w modułach za pomocą rakiet takich jak Falcon Heavy, a następnie montowane w przestrzeni kosmicznej.
*
2. ChatGPT:

Pytanie: Jaka jest masa Międzynarodowej Stacji Kosmicznej? Jaka jest jej objętość? Jaki był koszt jej budowy? Ile startów rakiet i wahadłowców wykonano w celu jej budowy? Ile lat będzie działać w przestrzeni kosmicznej?

Odpowiedź: Oto szczegółowe informacje na temat Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS):

1. Masa ISS:
Masa ISS wynosi około 420 ton (420 000 kg). Masa ISS zmienia się w czasie, w zależności od nowych modułów i ładunków dostarczanych na stację.

2. Objętość ISS:
Objętość wewnętrzna ISS wynosi około 388 m3. Z tego, laboratoria i pomieszczenia mieszkalne mają objętość około 931 m3 (użytkowej przestrzeni wewnętrznej).

  • Objętość wewnętrzna Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) wynosi około 388 m3 przestrzeni użytkowej, która jest dostępna dla astronautów do pracy, życia oraz prowadzenia eksperymentów naukowych.
  • Dla porównania, przestrzeń laboratoryjna i mieszkalna (cała przestrzeń dostępna w modułach ciśnieniowych) ma objętość około 931 m3, jednak nie cała jest przystosowana do codziennego użytkowania przez załogę.

Objętość ta zapewnia komfortowe warunki dla astronautów przebywających na stacji, co jest kluczowe podczas długotrwałych misji kosmicznych.

3. Koszt budowy ISS:
Koszt budowy ISS jest bardzo wysoki i szacowany na 150 miliardów dolarów.  Ta suma obejmuje projektowanie, budowę, starty rakiet, koszty operacyjne i logistyczne.  Budowa ISS była wspólnym przedsięwzięciem wielu krajów, w tym USA, Rosji, Europy, Japonii i Kanady, co oznacza, że różne agencje kosmiczne ponosiły część kosztów.

4. Ile startów rakiet i wahadłowców wykonano w celu budowy ISS?
Łącznie wykonano około 42 starty wahadłowców kosmicznych (NASA), aby zbudować i dostarczyć moduły ISS. Dodatkowo, około 37 startów rakiet z różnych agencji kosmicznych (Roscosmos, ESA, JAXA, SpaceX) było konieczne do dostarczania zaopatrzenia, astronautów i dodatkowych modułów.

5. Ile lat ISS będzie działać w przestrzeni kosmicznej?
Pierwotnie ISS miała działać do 2020 roku, ale jej misja została przedłużona. Obecnie planowana eksploatacja ISS potrwa do 2030 roku. Po tym czasie stacja ma być wycofana z użycia, a jej części mogą zostać zdeorbitowane lub przekierowane na inne cele. Istnieją również plany, aby po zakończeniu działania ISS rozwijać inne komercyjne stacje kosmiczne lub skierować zasoby na dalsze misje kosmiczne, w tym załogowe misje na Marsa.

Podsumowanie:

  • Masa ISS: około 420 ton,
  • Objętość: 388 m³ (użytkowa przestrzeń),
  • Koszt budowy: 150 miliardów dolarów,
  • Liczba startów rakiet i wahadłowców: około 79 (łącznie),
  • Okres eksploatacji: ISS będzie działać do około 2030 roku.

*

image

W idei: grupa astronautów budująca kosmolot w przestrzeni kosmicznej na niskiej orbicie wokołoziemskiej

Ilu Amerykanów musi mieć pracę w USA, aby 10-ciu astronautów miało pracę w przestrzeni kosmicznej, np. na orbicie LEO?

3. ChatGPT:

Pytanie: Czy astronauci wykonywali w przestrzeni kosmicznej prace montażowe przy budowie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej?

Odpowiedź: Tak, astronauci wykonali wiele prac montażowych w przestrzeni kosmicznej podczas budowy i rozbudowy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Te prace były kluczowe dla zmontowania modułów stacji oraz utrzymania jej sprawności. W szczególności:

1. Prace montażowe w kosmosie:
  1. Spacer kosmiczny (EVA): W trakcie budowy ISS astronauci regularnie wychodzili w przestrzeń kosmiczną (tzw. spacery kosmiczne, czyli EVA – Extra-Vehicular Activity), aby ręcznie łączyć, instalować i naprawiać moduły oraz elementy stacji.  Łącznie wykonano ponad 240 spacerów kosmicznych (EVA) w związku z budową, konserwacją i rozbudową ISS. Pierwszy spacer kosmiczny miał miejsce w 1998 roku podczas instalacji pierwszych modułów stacji. Astronauci podczas spacerów kosmicznych korzystali z narzędzi i robotycznych ramion, takich jak Canadarm2, aby przemieszczać duże elementy i precyzyjnie łączyć moduły.
  2. Łączenie modułów: ISS składa się z wielu modułów, które zostały wystrzelone na orbitę i połączone na miejscu przez astronautów. Moduły te, takie jak laboratoryjne i mieszkalne, były dostarczane za pomocą wahadłowców kosmicznych NASA oraz rakiet innych agencji kosmicznych (m.in. rosyjskich).

2. Instalacja paneli słonecznych: Astronauci uczestniczyli w instalacji wielkich paneli słonecznych, które dostarczają energię elektryczną do ISS. Panele te są niezwykle duże i wymagają precyzyjnego montażu, który był możliwy dzięki spacerom kosmicznym oraz użyciu robotycznych ramion.

3. Instalacja systemów chłodzenia, anten i instrumentów naukowych:  Oprócz montażu strukturalnego, astronauci instalowali także różne systemy niezbędne do funkcjonowania stacji, takie jak radiatory do chłodzenia, anteny komunikacyjne, a także instrumenty naukowe do eksperymentów na pokładzie stacji. Kluczowe momenty w pracach montażowych:

  • 1998 rok: Pierwsze moduły ISS, w tym rosyjski moduł Zarya i amerykański moduł Unity, zostały zmontowane na orbicie przez astronautów.

  • 2000-2011: W tym okresie odbyła się większość montażu głównych elementów ISS, w tym instalacja paneli słonecznych, modułów laboratoryjnych (Destiny, Columbus, Kibo) i innych kluczowych części.
4. Umiejętności i trening astronautów: Astronauci, którzy brali udział w tych misjach montażowych, przechodzili specjalistyczne szkolenie w warunkach symulujących spacery kosmiczne. Szkolenie obejmowało pracę w basenach z neutralną wypornością na Ziemi, gdzie symulowano brak grawitacji, co pozwalało im ćwiczyć manewrowanie i montowanie dużych elementów w przestrzeni.

Podsumowanie:
Tak, astronauci odegrali kluczową rolę w montażu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, wykonując spacery kosmiczne, aby ręcznie połączyć moduły, zamontować panele słoneczne, systemy komunikacyjne i inne istotne elementy.
*
4. ChatGPT:

Zadanie: Porównaj co jest bardziej trudne budowa Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, czy budowa statku kosmiczny towarowego cargo z napędem jonowym, umożliwiającym misje wahadłowe pomiędzy orbitą wokołoziemską i wokołoksiężycową?

Porównanie trudności budowy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) i statku kosmicznego typu cargo z napędem jonowym do misji wahadłowych między orbitą wokołoziemską (LEO) a wokołoksiężycową (LLO) wymaga uwzględnienia wielu czynników technicznych, logistycznych i finansowych.

1. Budowa Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS):
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna była budowana przez kilka dekad we współpracy międzynarodowej z udziałem wielu agencji kosmicznych, w tym NASA, Roscosmos, ESA, JAXA i CSA. Oto najważniejsze wyzwania związane z budową ISS:

Trudności w budowie ISS:

  • Wielkość i masa: ISS waży około 420 ton i jest jednym z największych obiektów kiedykolwiek zbudowanych na orbicie. Jej budowa wymagała ponad 40 startów wahadłowców i rakiet, aby dostarczyć wszystkie moduły, panele słoneczne i inne komponenty.
  • Montaż na orbicie: Każdy z modułów ISS był dostarczany na orbitę w częściach i musiał być montowany w przestrzeni kosmicznej przez astronautów podczas spacerów kosmicznych (EVA) oraz z pomocą ramion robotycznych, takich jak Canadarm2. Montaż na orbicie wymagał precyzji, zaawansowanej technologii i intensywnej współpracy.
  • Złożoność techniczna: ISS to wysoce skomplikowana konstrukcja, która łączy systemy podtrzymywania życia, laboratoria naukowe, systemy komunikacyjne, panele słoneczne i systemy chłodzenia. Konieczne było utrzymanie stabilnych warunków środowiskowych dla załogi i eksperymentów na orbicie, co wymagało precyzyjnego zarządzania systemami.
  • Czas i koszty: Budowa ISS trwała ponad 20 lat i kosztowała około 150 miliardów dolarów, co czyni ją jednym z najdroższych projektów w historii ludzkości. Wiele agencji kosmicznych współpracowało w tym zakresie, aby rozłożyć koszty i zasoby.

2. Budowa statku kosmicznego cargo z napędem jonowym (do misji wahadłowych między LEO a LLO):
Statek kosmiczny z napędem jonowym byłby nową konstrukcją, zaprojektowaną do transportu towarów między orbitą okołoziemską (LEO) a wokołoksiężycową (LLO). Napęd jonowy jest stosunkowo nową technologią w kontekście dużych statków, co stawia przed inżynierami i naukowcami nowe wyzwania.

Trudności w budowie statku cargo z napędem jonowym:

  • Nowa technologia napędu: Choć napęd jonowy jest bardzo wydajny pod względem zużycia paliwa (wysoki impuls właściwy), jest wciąż rzadko stosowany w dużych statkach kosmicznych. Wymaga on:
    - Dużej ilości energii elektrycznej do zasilania, co wiąże się z koniecznością zastosowania potężnych paneli słonecznych lub innych źródeł energii.
    - Precyzyjnych systemów zarządzania mocą i regulacji przepływu gazów takich jak ksenon.
  • Długa czas trwania misji: Napęd jonowy ma niski ciąg, co oznacza, że podróż między LEO a LLO trwałaby znacznie dłużej niż przy użyciu napędów chemicznych. Potrzebne byłyby systemy do długotrwałego podtrzymywania funkcji operacyjnych, takich jak zasilanie, chłodzenie i kontrola orientacji.
  • Rozmiar i masa: Statek musiałby być dostarczany na orbitę w segmentach, podobnie jak ISS. Można przewidywać, że cała konstrukcja będzie miała masę od kilkuset do kilku tysięcy ton, co wiązałoby się z licznymi startami rakiet, takimi jak Falcon Heavy lub jego następca, Starship.
  • Montaż na orbicie: Montaż statku kosmicznego na orbicie, podobnie jak w przypadku ISS, wymagałby zaawansowanych systemów robotycznych lub udziału astronautów. Montaż obejmowałby instalację napędu jonowego, paneli słonecznych, przestrzeni ładunkowej i systemów komunikacyjnych.
  • Trudności techniczne: Napęd jonowy w dużych statkach wymaga solidnych systemów sterowania, zapewniających stabilność w trakcie długich podróży. Do tego dochodzą systemy zarządzania temperaturą i chłodzeniem, ponieważ silniki jonowe generują duże ilości ciepła.

Zalety napędu jonowego w takim statku:

  • Wysoka wydajność: Napęd jonowy ma znacznie wyższy impuls właściwy niż napędy chemiczne, co oznacza, że zużywa mniej paliwa na jednostkę prędkości. Statek tego typu mógłby realizować wiele misji bez częstego tankowania.
  • Długoterminowe korzyści: Po skonstruowaniu statek cargo mógłby wykonywać regularne misje między LEO a LLO przy znacznie niższych kosztach operacyjnych niż rakiety z napędem chemicznym.

Porównanie trudności:

1. Skala projektu:

  • ISS: Była jednym z największych i najbardziej złożonych projektów w historii, wymagającym międzynarodowej współpracy, wielu startów rakiet i dekad pracy. Jednak technologia stosowana w ISS, choć skomplikowana, była znana i sprawdzona (np. systemy podtrzymywania życia, panele słoneczne, moduły ciśnieniowe).
  • Statek kosmiczny cargo z napędem jonowym: Byłby mniejszy niż ISS, ale wymagałby rozwinięcia nowej technologii napędowej na skalę dużych statków, co jest nowym wyzwaniem. Montaż statku na orbicie i zapewnienie długotrwałych misji z napędem jonowym to wyzwania nieznane na tej skali.

2. Technologia:

  • ISS: Bazuje na technologii dobrze sprawdzonej i znanej od lat, takich jak panele słoneczne, systemy ciśnieniowe i systemy podtrzymywania życia.
  • Statek z napędem jonowym: Wymagałby nowej technologii napędu i systemów energetycznych na dużą skalę, co wiąże się z nieprzewidzianymi trudnościami i ryzykiem.

3. Czas i koszt:

  • ISS: Kosztowała około 150 miliardów dolarów i jej budowa trwała ponad 20 lat.
  • Statek kosmiczny z napędem jonowym: Mógłby być tańszy w perspektywie długoterminowej, ale w krótszym czasie wymagałby znacznych inwestycji w nową technologię i infrastrukturę orbitalną.

Wnioski:

  • ISS była bardziej skomplikowana pod względem wielkości projektu i wymagała międzynarodowej współpracy, montażu na orbicie i logistyki dostaw.
  • Statek kosmiczny z napędem jonowym stawia nowe wyzwania techniczne związane z rozwijaniem i wdrażaniem napędu jonowego oraz montażem orbitalnym, ale potencjalnie byłby mniej skomplikowany w sensie masy i rozmiarów niż ISS.

Oba projekty mają swoje trudności, ale rozwinięcie nowoczesnej technologii napędu jonowego na dużą skalę to nieznane dotąd wyzwanie, które może okazać się równie złożone, jak budowa ISS.
*
5. ChatGPT:

Pytanie: Czy budowa przez astronautów na orbicie wokołoziemskiej statku kosmicznego transportu cargo z napędem jonowym, umożliwiającym loty wahadłowe pomiędzy orbitą wokołoziemską i wokołoksiężycową, byłaby łatwiejsza w przestrzeni kosmicznej na specjalnej platformie ("wyspie"), umieszczonej na niskiej orbicie czy bez takiej platformy, jak w przypadku ISS?

Budowa statku kosmicznego transportu cargo z napędem jonowym na orbicie wokołoziemskiej byłaby zdecydowanie łatwiejsza na specjalnej platformie montażowej ("wyspie"), niż bez niej, jak to miało miejsce w przypadku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Taka platforma mogłaby znacząco ułatwić proces montażu oraz obsługę logistyczną. Oto dlaczego:

1. Platforma montażowa – "wyspa" na orbicie:
Specjalna platforma na orbicie działałaby jak kosmiczny plac budowy. Umożliwiłaby nie tylko montaż statków, ale także przechowywanie narzędzi, części, paliwa oraz zapewnienie odpowiednich warunków dla astronautów i robotów montażowych.

Korzyści z posiadania platformy:

  • Stabilna przestrzeń robocza: Astronauci mieliby stałe miejsce do pracy, gdzie mogliby przeprowadzać montaż statku w bardziej uporządkowany sposób. Platforma mogłaby być wyposażona w specjalne narzędzia, takie jak ramiona robotyczne i uchwyty magnetyczne, co ułatwiłoby montaż na dużą skalę.
  • Magazynowanie części i paliwa: Na platformie mogłyby być przechowywane części modułowe statku, paliwo oraz inne potrzebne zasoby, co ograniczyłoby konieczność transportu tych elementów z Ziemi w czasie montażu. Usprawniłoby to logistykę, ponieważ wszystkie komponenty mogłyby być transportowane na orbitę wcześniej, a platforma umożliwiałaby ich przechowywanie do momentu montażu.
  • System podtrzymywania życia: Platforma mogłaby być wyposażona w systemy podtrzymywania życia, które zapewniłyby astronautom miejsce do odpoczynku i regeneracji, co mogłoby zmniejszyć liczbę spacerów kosmicznych (EVA), które są bardziej ryzykowne i energochłonne.
  • Zaawansowana automatyzacja: Na platformie można by zainstalować zaawansowane systemy automatyzacji, takie jak roboty montażowe, które mogłyby wspierać astronautów lub nawet samodzielnie wykonywać niektóre etapy budowy. Byłoby to bardziej efektywne niż praca astronautów przy każdym etapie montażu.
  • Łatwiejszy transport i przeładunek: Platforma mogłaby pełnić funkcję miejsca, gdzie dokują statki dostawcze, takie jak rakiety, a następnie transportują dostarczone części na platformę montażową. Dzięki temu byłoby łatwiej przenosić ciężkie elementy z pojazdów na miejsce montażu.
  • Możliwość rozbudowy platformy: Platformę można by z czasem rozbudować o dodatkowe moduły, np. laboratoria, hangary dla statków kosmicznych, czy panele słoneczne, co stworzyłoby warunki do dalszej eksploracji kosmosu i ewentualnie budowy kolejnych statków.

2. Budowa bez platformy, jak ISS:
Budowa bez specjalnej platformy, jak w przypadku ISS, oznaczałaby, że wszystkie moduły statku byłyby montowane na orbicie przy użyciu ramion robotycznych i spacerów kosmicznych (EVA).

Wyzwania montażu bez platformy:

  • Złożony montaż w przestrzeni kosmicznej: Montaż ISS odbywał się w przestrzeni kosmicznej bez dodatkowej platformy, a każdy moduł był montowany bezpośrednio w próżni. Praca astronautów w otwartym kosmosie jest znacznie bardziej czasochłonna, energochłonna i ryzykowna.
  • Logistyka: Bez platformy każda misja dostawcza musiałaby być dokładnie zaplanowana, a każdy element musiałby być transportowany na orbitę w ściśle określonym czasie i zamontowany od razu po dotarciu. Brak miejsca do przechowywania części na orbicie utrudniałby elastyczne planowanie i zwiększałby ryzyko opóźnień.
  • Zwiększone ryzyko spacerów kosmicznych: Astronauci musieliby wielokrotnie wykonywać spacery kosmiczne w celu montażu każdego modułu, co wiąże się z wyższym ryzykiem wypadków oraz dużym obciążeniem dla załogi.
  • Ograniczenia energetyczne: Statki kosmiczne i panele słoneczne musiałyby być montowane i uruchamiane na bieżąco, bez możliwości przechowywania większych ilości energii lub zasobów na orbicie, co mogłoby opóźniać proces budowy.

3. Porównanie trudności:

Platforma montażowa ("wyspa"):

  • Zalety: Lepsza organizacja pracy, stabilne miejsce do montażu, możliwość magazynowania części i paliwa, zaawansowane systemy robotyczne, zmniejszenie liczby spacerów kosmicznych.
  • Wady: Koszty związane z budową i umieszczeniem platformy na orbicie, ale te koszty mogą się zwrócić przy dłuższej perspektywie użytkowania.

Montaż bez platformy (jak ISS):

  • Zalety: Brak konieczności budowy i utrzymania platformy, montaż możliwy od razu po dostarczeniu modułów.
  • Wady: Bardziej czasochłonne i ryzykowne, zwiększone zużycie zasobów na spacery kosmiczne i montaż w próżni, trudniejsza logistyka, brak możliwości magazynowania.

Wniosek:
Budowa statku kosmicznego cargo z napędem jonowym na specjalnej platformie montażowej byłaby znacznie łatwiejsza i bardziej efektywna niż bez niej. Platforma umożliwiłaby lepszą organizację pracy, zredukowanie ryzyka związanego z spacerami kosmicznymi oraz optymalizację logistyki, co przyczyniłoby się do szybszej i bezpieczniejszej realizacji projektu.
*
6. ChatGPT:

Pytanie: Czy specjalna platforma techniczna umieszczona na niskiej orbicie wokołoziemskiej, służąca do budowy przez astronautów statków kosmicznych transportu cargo z napędem jonowym w celu realizacji misji międzyorbitalnych, pomiędzy orbitą wokołoziemską i wokołoksiężycową, byłaby w rzeczywistości odrębnym "pojazdem" kosmicznym, posiadającym stosowny własny napęd, układ silników (podaj jakie to mogłyby być silniki) oraz układ sterowania w celu utrzymania wymaganej stabilności na tej orbicie?

Odpowiedź: Tak, specjalna platforma techniczna umieszczona na niskiej orbicie wokołoziemskiej, służąca do budowy statków kosmicznych transportu cargo z napędem jonowym, byłaby w rzeczywistości odrębnym "pojazdem" kosmicznym. Aby mogła spełniać swoje zadania, musiałaby być wyposażona w odpowiednie systemy napędowe, układy sterowania i stabilizatory orbitalne. Oto kluczowe elementy, jakie taka platforma mogłaby mieć:

1. Układ napędowy
Platforma musiałaby posiadać własny napęd, aby mogła:

  • Utrzymywać stabilną orbitę.
  • Dokonywać niewielkich korekt orbity w celu utrzymania pozycji względem innych satelitów i stacji.
  • Przeprowadzać manewry związane z dostosowywaniem jej położenia do ruchu Ziemi i grawitacyjnych oddziaływań Księżyca.

Typy silników, jakie mogłyby zostać zastosowane:

  • Napęd jonowy: Platforma mogłaby być wyposażona w silniki jonowe, np. typu NEXT (NASA’s Evolutionary Xenon Thruster) lub inny model wykorzystujący gaz szlachetny, taki jak ksenon. Silniki jonowe są bardzo efektywne i zużywają minimalne ilości paliwa, co czyni je idealnymi do długoterminowych manewrów i utrzymania orbity. Napęd jonowy oferuje dużą wydajność przy małej masie paliwa, co sprawia, że doskonale nadaje się do platform operujących na niskiej orbicie.
  • Napęd chemiczny: Dodatkowo, w sytuacjach awaryjnych lub gdy konieczne są szybkie korekty kursu, platforma mogłaby mieć silniki chemiczne, takie jak silniki manewrowe RCS (Reaction Control System), podobne do tych stosowanych na ISS czy wahadłowcach kosmicznych. Silniki chemiczne działają szybko, ale mają wyższe zużycie paliwa, dlatego byłyby używane tylko w razie potrzeby, np. do większych korekt kursu.
  • Napęd elektryczny (Hall Effect Thruster): Alternatywą dla napędu jonowego mogłyby być silniki typu HET (silniki plazmowe z efektem Halla), które są podobnie wydajne jak silniki jonowe, ale dostarczają nieco większy ciąg. Mogłyby być stosowane do bardziej dynamicznych manewrów stabilizacyjnych.

2. Układ sterowania
Platforma techniczna musiałaby być wyposażona w zaawansowany system sterowania i nawigacji, który zapewniałby:

  • Utrzymanie orientacji: Aby platforma mogła być stabilna i skierowana w odpowiednią stronę podczas montażu statków kosmicznych, potrzebowałaby kół zamachowych (reaction wheels) i silników RCS. Koła zamachowe służą do precyzyjnego sterowania orientacją platformy w przestrzeni bez użycia paliwa, natomiast RCS pozwala na drobne korekty położenia.
  • Korekcje orbity: Aby platforma utrzymywała się na stabilnej orbicie w długim okresie, musiałaby regularnie korygować swoje położenie względem Ziemi i Księżyca. System sterowania nawigacją orbitalną wykorzystywałby dane z satelitów nawigacyjnych oraz radary, by precyzyjnie ustalać pozycję i kurs.

3. Układ zasilania
Platforma musiałaby być zasilana energią słoneczną. Zastosowanie paneli słonecznych oraz systemów akumulatorowych umożliwiłoby magazynowanie energii na potrzeby napędu, systemów sterowania, a także narzędzi montażowych i innych urządzeń wspierających prace astronautów.

4. Stabilność orbitalna
Taka platforma musiałaby znajdować się na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO), co wymagałoby stałych korekt orbity ze względu na wpływ tarcia atmosferycznego oraz grawitacji Ziemi i Księżyca. Dzięki napędowi jonowemu i układowi sterowania mogłaby utrzymywać stabilność orbitalną przez długi czas przy niskim zużyciu paliwa.

5. Rozmiar i masa
Platforma byłaby stosunkowo dużym obiektem, ponieważ musiałaby pomieścić:

  • Moduły techniczne do przechowywania narzędzi i materiałów do montażu statków kosmicznych.
  • Magazyny paliwa (ksenon dla silników jonowych i chemiczne paliwo dla RCS).
  • Systemy podtrzymywania życia dla astronautów (jeśli platforma miałaby być załogowa).

Masa platformy zależałaby od jej wielkości i wyposażenia, ale mogłaby wynosić kilkadziesiąt ton, co czyniłoby ją porównywalną z mniejszymi stacjami kosmicznymi.

Wniosek:
Specjalna platforma techniczna służąca do montażu statków kosmicznych cargo z napędem jonowym byłaby odrębnym "pojazdem" kosmicznym, z własnym napędem jonowym i silnikami chemicznymi do manewrów, a także zaawansowanymi systemami nawigacji i stabilizacji. Platforma tego typu mogłaby znacznie ułatwić montaż statków na orbicie i byłaby bardziej efektywnym rozwiązaniem niż budowa bezpośrednio w przestrzeni kosmicznej, jak w przypadku ISS.

*

7. ChatGPT:

Zadanie: Oszacuj ilu Amerykanów musi mieć pracę w USA, aby 10-ciu astronautów miało pracę w przestrzeni kosmicznej, np. na orbicie LEO?

Odpowiedź: Oszacowanie, ilu Amerykanów musi mieć pracę, aby 10 astronautów mogło pracować w przestrzeni kosmicznej, zależy od kilku kluczowych czynników, takich jak: liczba osób zaangażowanych w produkcję sprzętu kosmicznego, badania, rozwój technologii, inżynierię, logistykę, a także zarządzanie misjami kosmicznymi.

Analiza:

1. Inżynierowie i pracownicy przemysłu kosmicznego:

Każda misja kosmiczna wymaga zespołu inżynierów, naukowców i techników do projektowania, budowy i testowania sprzętu, rakiet, statków kosmicznych, systemów podtrzymywania życia, itp. Na jednego astronautę może przypadać nawet kilkuset pracowników związanych bezpośrednio z konstrukcją i przygotowaniem misji kosmicznej.

2. Zespół wsparcia misji:

Astronauci potrzebują wsparcia na Ziemi: kontrolerzy lotów, specjaliści ds. telemetrii, inżynierowie wsparcia technicznego, a także personel odpowiedzialny za bezpieczeństwo misji. NASA szacuje, że dla każdej misji w przestrzeni kosmicznej pracuje setki osób w Centrum Kontroli Misji. Na przykład dla misji Apollo pracowało tysiące osób w samym centrum dowodzenia.

3. Przemysł i produkcja:

Szeroka sieć dostawców części, materiałów i technologii, od małych podzespołów po całe systemy rakietowe. Przemysł zbrojeniowy, aeronautyczny i technologiczny zatrudnia tysiące osób przy produkcji każdego elementu sprzętu kosmicznego.

4. Usługi logistyczne i wsparcie:

Setki pracowników obsługi logistycznej, personelu naziemnego i transportowego odpowiadają za przygotowanie, transport i dostarczenie rakiet i statków kosmicznych na miejsce startu.

Przykład oszacowania:

  • W szczytowym okresie programu Apollo w latach 60., około 400 000 ludzi pracowało przy różnych aspektach programu, aby wysłać zaledwie kilkunastu astronautów na Księżyc. W proporcji wychodzi, że na jednego astronautę przypadało około 30 000 pracowników.
  • Programy współczesne: Obecnie technologie są bardziej zaawansowane, a procesy lepiej zautomatyzowane, co może zmniejszyć liczbę osób zaangażowanych bezpośrednio w programy kosmiczne. Szacuje się jednak, że wciąż kilka tysięcy ludzi pracuje na jednego astronautę na niskiej orbicie okołoziemskiej.

Oszacowanie dla 10 astronautów na LEO:

Współczesne programy kosmiczne, jak np. misje na Międzynarodową Stację Kosmiczną, mogą wymagać od 5 000 do 10 000 osób na każdego astronautę, biorąc pod uwagę całą infrastrukturę wsparcia.

Oznacza to, że dla 10 astronautów pracujących na orbicie LEO może być potrzebnych od 50 000 do 100 000 Amerykanów,  którzy wspierają ten proces w różnym zakresie (od przemysłu, przez badania, aż po zarządzanie i logistykę).

mannet
O mnie mannet

Blog: "Ułożenia" - sztuka to fizyka bez matematyki. * W przyrodzie są tylko dźwięki i więcej nie ma w naturze muzyki. Talent nie pochodzi z tej Ziemi. * Monter ułożeń niemożliwych [ komentarze ].

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Technologie