Metoda
Działanie Robakksa: wygumkowanie "pociągu Einsteina" i zablokowanie manneta.
*
Robakks z manntem podyskutowali pod notką Robakksa pt. "Dlaczego można obalić Szczególną Teorię Względności"... i się wzajemnie zbanowali.
I tak w idei działania Robakksa dalej pozostały dwa układy odniesienia.
Zatem kto nie banuje, ten blogideę marnuje.
*
Czym różni się fizyka od geometrii w metodzie opisu zjawisk w przyrodzie i układach technicznych?
*
20.04.2023
Krótka historia. Platon umieścił obserwatora w jaskini. Jednak ona się nie porusza. Galileusz umieścił obserwatora pod pokładem okrętu i on już się w nim z nim porusza. W idei Einsteina obserwator umieszczony jest w wagonie oraz w windzie. Współcześnie miliony osób jest w różnego rodzaju pojazdach. Ponadto człowiek jest na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zatem nie obserwujemy już tylko ruchu cienia na ścianie jaskini. Jesteśmy w poruszających się maszynach. Czy jak w prezentacji obrazu w "jaskini platońskiej" techniką mobilną człowiek czyni zmysłom "cienie" obrazu rzeczywistości? Cień to jeszcze fizyka czy już geometria?
W idei Szczególnej Teorii Względności tworzone są ułożenia "pociągu Einsteina" czyli rozchodzenie się światła w wagonie jadącego pociągu, np:
A. v = 0 obraz na peronie i w wagonie
oraz v = const. > 0 obraz w wagonie.
|
B. v = const. > 0 obraz na peronie.
|
|
|
W przypadku ułożenia A obraz ukazuje model rysunkowy prezentacji p/w zjawiska. Gdy wagon pozostaje w spoczynku, to taki sam obraz jest dla osoby na peronie i pasażera w wagonie. Taki sam obraz jest również w układzie odniesienia pasażera, gdy wagon porusza się ruchem prostoliniowym ze stałą prędkością. Zatem pasażer nie dostrzega zmiany pomiędzy v = 0 oraz v = const. > 0.
Zmiany w rysunku - wygumkowana część wagonu na rysunku A oraz dziurki w ściankach wagonu na rysunku B.
|
|
Założenie: wagon nie zmienia natury zjawiska. Czy wagon jest w spoczynku, czy w ruchu, to światło przemieści się w przestrzeni tak samo. To po co ta sztuka? Obserwator w wagonie nie ma nic do powiedzenia. U niego nic się nie zmieniło. Za to obserwator na peronie ma dwa obrazy rozróżniające prezentację ruchu względnego. W pierwszym obrazie wybrał elementy graficzne reprezentujące model zjawiska. I uznał, że są one ułożone zgodnie względem zdarzenia fizycznego. Zatem w tej idei dobranych składników ułożeń w przypadku A, "ułożenie fizyczne = ułożenie geometryczne". I interesuje go, jaki byłby opis ułożenia fizycznego względem ułożenia geometrycznego w przykładzie B? Rzeczywiście (fizycznie) w układzie B jest zawsze tak samo, jak w układzie A, ale on widzi inny obraz w ułożeniu geometrycznym, gdy wagon porusza się. Zatem dysponując metodą pomiarową na peronie chciałby zmierzyć zjawisko względem poruszającego się wagonu. Ponieważ względem nieporuszającego się wagonu to on już posiada poznanie.
I tu obserwator na peronie wykorzystuje "haczyk". Zna zjawisko w wagonie będącym w spoczynku, podobnie jak w laboratorium będącym w spoczynku i takie samo jest na peronie. Natomiast obserwator w wagonie zna zjawisko w wagonie będącym w ruchu i jest to taka sama wiedza, gdy wagon jest w spoczynku. Dlatego to obserwator na peronie kreuje opis zjawiska swoją miarą w obu przypadkach, tj. dla v = 0 i v = const. > 0
A jak obserwator na peronie nie ma "haczyka"? Co może uczynić obserwator na peronie, jeżeli obserwuje zjawisko zachodzące w układzie będącym w ruchu, które nie zachodzi w jego układzie będącym w spoczynku? Jeżeli nauczy się transformacji ze znanego zdarzenia w układzie będącym w spoczynku do nieznanego będącego w ruchu, to czy będzie posiadł również transformację odwrotną z układu pozaziemskiego do poznania, posiadania o nim wiedzy w układzie ziemskim?
W idei Wielkiego Wybuchu wszystko co istnieje widzialne i niewidzialne powstało/staje się w ruchu względem siebie. Co zatem jest w obrazach Wszechświata co dzieje się, a w zasadzie działo się, tam w ruchu, a nie działo się i nie dzieje się na Ziemi?
Zagadka: co uczynił obserwator na peronie, gdy nauczył się opisu "ułożenie fizyczne = ułożenie geometryczne" dla v = 0 i v = const. > 0 wagonu i światła? Odpowiedź jutro. Podpowiedź jest pod notką.
21.04.2023
Wyrocznia Robakksa - "linie prostopadłe przecinają się pod kątem prostym dla v=0, v = const. > 0, v =/= const."
Zmiany w rysunku - zmiana położenia źródła. Dobierając ułożenie fizyczne obserwatorzy zmienili położenia źródła światła umieszczając je po sufitem wagonu.
A'.
|
B'.
|
|
|
Tu już ewidentnie rysunek czyni iluzję (pomyślał obserwator na peronie). To już na pewno nie jest fizyka. Startup fizyki był w ułożeniu dobrania ufizycznień (czas, promień światła, wagon jako układ w spoczynku) względem wybranych elementów graficznych na pierwszym rysunku A (t=0). Ruch wagonu zmienia jego położenie względem peronu. Jednak promień geometryczny był dalej równoległy dla dla v = 0 i v = const. > 0 w obu przypadkach A i B. Tym razem jest pod kątem względem źródła światła i podłogi w chwilach t0 i t2
Na taką magię rysunku w metodzie obalania STW Robakksa jest sposób odczarowania, taki: "Po wymówieniu zaklęcia: "ZGIŃ, PRZEPADNIJ" omam znika" - Robakks. Ten oman czyni rysunek a nie geometria, ponieważ geometria nie czyni takich sztuczek, w tym przypadku w niej jest fizyka ulokowana w startupie rysunkowym. Rysunek B' to ścieżka na manowce. Zatem u Robakksa rysunek dosięgła gumka czyniąca wymazanie wagonu.
Tymczasem tu dokonamy jeszcze jednego eksperymentu rysunkowego wykorzystując wyrocznię Robakksa.
Zmiana rysunku - zamiast wagonu winda.
A". v = 0 obraz na parterze i w windzie
oraz v =/= const. obraz w windzie.
|
B". v =/= const. obraz na parterze i w windzie.
Winda porusza się w dół.
|
|
|
Dla v =/= const. w przypadku wagonu zmiana prędkości (przyspieszenie oraz hamowanie) czyniona jest za pomocą układu technicznego. Na rysunku w windzie jest inaczej. Gdy porusza się w górę, to działa układ techniczny, a gdy porusza się w dół, to winda spada swobodnie - "działa grawitacja". Jednak ruch światła jest niezmienny na rysunkach, taki sam w wagonie i w windzie.
Spotkanie obserwatora na peronie z obserwatorem na parterze:
- Parterowy mówi do peronowego: U mnie na rysunku techniczna zmiana prędkości i grawitacja(!) zmieniają tor światła. Zatem u ciebie techniczna zmiana prędkości zmienia tor światła.
- Peronowy do parterowego: U mnie na rysunku jest v = const. > 0, nie ma grawitacji w rysunku modelu wagonowego, fotony nie spadają ze źródła światła przy suficie wagonu.
- Parterowy do peronowego: Techniczna zmiana prędkości była wcześniej od v = 0 do v = const. > 0. I twój wagon porusza się już ze stałą szybkością, tak jak u mnie winda może poruszać się ze stałą szybkością zarówno w górę, jak i w dół.
- Peronowy do parterowego: Jak u ciebie jest "grawitacja pionowa" to u mnie jest "grawitacja pozioma"?
- Parterowy do peronowego: Tak, a nawet dwie, rozpędzająca i hamująca.
Zatem co może powstać ze spotkania dwóch obserwatorów z urojeniami geometrycznymi?
Do parterowego i peronowego podeszła gumka Robakksa, i pyta: W czym mogę pomóc?
*
23.04.2023 r.
Rysunki B i B' ukazuje różnicę położenia wagonu w rzeczywistym terenie oraz w "rysunkowym terenie". W rysunkowym/geometrycznym ułożeniu maksymalna droga jaką pokona wagon w czasie zjawiska pomiędzy zdarzeniami emisji promienia światła ulokowanego przy suficie wagonu i jego dotarciem do podłogi wagonu równa się połowie długości wagonu. Co wynika z tego, że prędkość wagonu v = const. > 0. Wówczas źródło świata w chwili to = 0 jest nad lewą ścianką wagonu chwili tn > 0.
Z szybkością u = c + v oddala się geometrycznie punkt na podłodze pod źródłem światła względem punktu źródła światła pod sufitem.
Rejestrowany czas obserwatora w wagonie, który jest obserwatorem spoczywającym względem zjawiska:
- czas Δt' pomiędzy zdarzeniami emisji promienia światła i jego dotarciem do podłogi.
Rejestrowany czas obserwatora na peronie, który w "ruchu geometrycznym" porusza się z prędkością v względem zjawiska:
- czas Δt pomiędzy zdarzeniami emisji promienia światła i jego dotarciem do podłogi.
(cΔt)2 = (cΔt')2 + (vΔt)2
(Δt)2 = (Δt')2 + (v/c * Δt)2
(Δt')2 = (Δt)2 - (v/c * Δt)2
(Δt')2 = (Δt)2 * [1 - (v/c)2]
(Δt')2 = (Δt)2 * [(1 - (v/c)2]
(Δt)2 = (Δt')2 / [(1 - (v/c)2]
Δt = Δt' / √ [ (1 - (v/c)2 ]
Obserwator w poruszającym się wagonie z prędkością v = const. > 0 w dowolnej chwili włącza źródło światła i ma połączone zegary mierzące czas pomiędzy zdarzeniami z nadajnikiem, który wysyła do obserwatora na peronie SMS-y początku i końca zjawiska. Te wiadomości nadejdą do obserwatora na peronie z szybkością c. Czas pomiędzy zdarzeniami początku i końca zjawiska będzie inny niż dla v = 0.
I wobec dzieła sztuki rysunku działa "gumka Robakksa". Ponieważ obserwator na peronie nie wie kiedy i gdzie w terenie obserwator w wagonie włączy światło i zajdą zdarzenia zjawiska. Jednak za pomocą rysunku opisu ruchu promienia światła, fali elektromagnetycznej, fotonów oraz idei i miary "czasu względnego" może upływem czasu w swoim układzie w będącym spoczynku "wniknąć" w upływ czasu w układzie poruszającym się. Zatem w tym ułożeniu jeden dzień może być jak tysiąc lat, a tysiąc lat jak jeden dzień, ale to już jest inna historia.
Blog: "Ułożenia" - sztuka to fizyka bez matematyki. * W przyrodzie są tylko dźwięki i więcej nie ma w naturze muzyki. Talent nie pochodzi z tej Ziemi. * Monter ułożeń niemożliwych [ komentarze ].
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Technologie