Edukacja przez szachy. Dzieci poprawią się z matematyki i nie tylko

Redakcja Redakcja Szachy Obserwuj temat Obserwuj notkę 20

Wraz z wejściem w życie reformy edukacji w każdej szkole podstawowej wprowadzono obowiązkowe lekcje szachów. Jakie korzyści niesie za sobą ten sport?

Polski Związek Szachowy we współpracy z wojewódzkimi związkami szachowymi i władzami lokalnymi od roku 2012 prowadzi projekt „Edukacja przez szachy w szkole”. Zdaniem PZSzach gra w szachy niesie za sobą wiele pozytywnych skutków. Przede wszystkim chodzi o lepsze przyswajanie matematyki, kształtowanie myślenia analitycznego, rozwijanie kreatywności, pamięci i intuicji. Dzięki szachom poprawia się koncentracja i cierpliwość. Jak  zaobserwowano, szachiści uczą się szybciej i osiągają wyższe oceny.

Korzyści płynące z gry w szachy

 Jak gra w szachy wpływa na naukę w szkole? Amerykański neurolog prof. Howard Gardner twórca „Teorii inteligencji wielorakich” twierdzi, że szachy rozwijają wyobraźnię przestrzenną dziecka, uczą stron świata, kierunków lewo – prawo oraz  określania odległości między przedmiotami. Taka lekcja geometrii, w naturalny sposób, pomoże mu w matematyce, fizyce, nawet technice i geografii.

Gra w szachy ma także pozytywny wpływ na psychikę dzieci i ich późniejsze życie społeczne. W szachach każda decyzja niesie za sobą konsekwencje, decyzje podejmowane są pod presją, przez co dziecko, które gra w szachy uczy się radzić sobie ze stresem i porażką. Gra w szachy Gra w szachy uczy też rywalizacji w duchu fair play, nie rodzi agresji, gdyż nie ma w niej miejsca na brutalność i wyzwiska.

Przedsięwzięcia promujące szachy

W poszczególnych województwach organizowane są specjalne projekty promujące grę w szachy. W Kielcach ruszyła Świętokrzyska Szkoła Edukacji Szachowej. Podczas konferencji na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego wypowiadali się eksperci zajmujących się grą w szachy i edukacją szachową; zaprezentowano też multimedialną lekcję szachów.

Projekt jest kierowany do nauczycieli szkół podstawowych woj. świętokrzyskiego – głównie do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Jak powiedział Tomasz Kościak z ŚCDN, do udziału w przedsięwzięciu przyjęto dwukrotnie więcej nauczycieli niż planowano - dwieście osób. W pierwszym semestrze roku szkolnego wezmą oni udział w specjalistycznym kursie, dotyczącym edukacji szachowej. - Patrząc na badania naukowe, wskazujące że edukacja szachowa jest niesamowicie korzystna dla rozwoju intelektualnego dziecka wiemy, że warto tego typu zagadnienia wprowadzać do szkół – ocenił Kościak.

5-latek ogrywa dorosłych w szachy (TVN24/x-news)

Jak tłumaczył, to od dyrekcji placówek będzie zależało, w jaki sposób zagadnienia szachowe będą wdrażane w szkołach - czy w ramach godzin lekcyjnych, czy w postaci dodatkowych zajęć w klasach I-III. W szkoleniach mogą brać udział zarówno osoby początkujące, jak i mające doświadczenie szachowe zdobyte w pracy z dziećmi. Zajęcia są tak skonstruowane metodycznie, by osoba nieznająca podstaw szachów opanowała zasady gry i zdobyła przygotowanie do poprowadzenia zajęć. Dla szkół delegujących nauczycieli do programu, planowane jest wsparcie w podstawowy sprzęt szachowy.

Jak podkreślają inicjatorzy przedsięwzięcia, edukacja szachowa na wczesnym etapie edukacyjnym ma na celu wsparcie rozwoju kompetencji matematycznych uczniów, przede wszystkim w zakresie: logiki, wyobraźni przestrzennej, analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Zajęcia szachowe dają uczniom możliwość nie tylko zabawy z wykorzystaniem gier planszowych, logicznych i strategicznych, ale pozwalają też nauczycielom kształtować u dzieci takie cechy osobowości, jak: wiara we własne możliwości, właściwe zachowania w sytuacjach trudnych - radzenie sobie z wygraną i porażką, podejmowanie decyzji i branie za nie odpowiedzialności.

źródło: PAP

KJ

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj20 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (20)

Inne tematy w dziale Sport