Już blisko połowa powierzchni biurowej w Polsce ma klasę A, oferując najwyższy standard i nowoczesne technologie. Całkowita powierzchnia biurowa w kraju osiągnęła 14,4 mln m² i podwoiła się w ciągu ostatniej dekady. Wyróżnikiem prestiżowych budynków stały się elektroniczne systemy dostępu, szczególnie z wykorzystaniem wirtualnych kart w Apple Wallet. Jednym z pierwszych obiektów w UE z takim rozwiązaniem był warszawski wieżowiec Q22. Eksperci przewidują dynamiczny rozwój takich systemów bezpieczeństwa, również w sektorze bankowym.
• W drugiej połowie 2024 r. powierzchnia biurowa w Polsce liczyła 14,4 mln m², z tego blisko 49% w klasie A*. Całkowita powierzchnia biurowa podwoiła się w ciągu 10 lat.
• Wyróżnikiem budynków najwyższej klasy jest elektroniczny dostęp do obiektu zapewniany przez wirtualne karty w Apple Wallet. Dla potencjalnych najemców jest to istotny argument przy wyborze biura.
• Takie systemy to nowy światowy trend. Jednym z pierwszych budynków wyposażonych w to rozwiązanie był warszawski wieżowiec Q22.
• Oczekiwany jest dynamiczny rozwój systemów bezpieczeństwa w bankowości
Według danych z III kwartału 2024 roku, całkowita podaż powierzchni biurowej w Polsce osiągnęła poziom 14,4 mln m² (dane raport REDD „Biura Q3/2024”*). W ciągu 10 lat ta wartość podwoiła się, w 2015 r. wg CBRE było to 7,2 mln m². Z całkowitej obecnej powierzchni budynki klasy A (stosowanie są także określenia A+, czy AA) stanowią 7 mln m², czyli około 48,6% całkowitych zasobów powierzchni biurowej w kraju (REDD „Biura Q3/2024”*).
Biura tej klasy znajdują się w prestiżowych lokalizacjach i oferują najwyższy standard wykończenia. Są wyposażone w nowoczesne technologie, jak inteligentne systemy zarządzania budynkiem (BMS), czy rozwiązania o niskim wpływie na środowisko, potwierdzone przez certyfikaty LEED czy BREEAM. Nowością ostatnich kilku lat są w tej klasy obiektach elektroniczne systemy dostępu. Przykład to rozwiązania z kartami zintegrowanymi w Apple Wallet. Zapewniają szybki, prosty i bezpieczny dostęp do biurowca.
- Pierwsze tego typu uruchomienia kart dostępu w technologii NFC w Apple Wallet wykonywaliśmy w Warszawie 2 lata temu. Wtedy były to jedne z pierwszych tego typu wdrożeń w Unii Europejskiej. Obecnie zainteresowanie jest coraz większe. W nowych budynkach posiadanie takiego systemu jest przewagą konkurencyjną. Staje się istotnym wyróżnikiem i argumentem przyciągającym najbardziej pożądanych czy prestiżowych najemców. Elektroniczny dostęp staje się standardem zarówno w nowych obiektach klasy A, jak i w kilkuletnich, już istniejących. Wdrożenie tej funkcjonalności i implementacja inteligentnego systemu Sharry sprawia, że budynek jest jeszcze bardziej nowoczesnym i łatwiej dostępnym dla pracowników – mówi Sebastian Kroszko - Kierownik Rozwoju Biznesu w SPIE Building Solutions.
Jak działa dostęp z komórki?
Wdrożenie takiego systemu jest dosyć złożonym przedsięwzięciem. Wymaga zaangażowania operatora budynku, dostawcy kart, dostawcy systemu kontroli obiektu oraz najemców. Cały proces składa się kilku etapów prac: instalacji i konfiguracji czytników kart, wgrania oprogramowania czy jego odpowiedniego przekonwertowania, testowania. Efekt finalny jest szybko doceniany przez wszystkich jego użytkowników.
– Taka nowatorska, ale niezwykle funkcjonalna technologia znacząco wpływa na komfort najemców, którzy dzięki niej w prostszy i szybszy sposób mogą uzyskać dostęp do budynku oraz łatwiej się po nim poruszać. Wprowadzenie wirtualnej karty wejścia w Apple Wallet sprawia, że otwarcie bramki wejściowej czy drzwi wymaga jedynie odblokowania iPhone biometrycznie i przyłożenia telefonu czy zegarka do czytnika. Najemca lub administrator może przydzielać dostępy i uprawnienia – komentuje Sebastian Kroszko.
Odwiedzający obiekt, który używa innego urządzenia, otrzymuje kod QR generowany na recepcji, który pozwala na poruszanie się po budynku wg ustalonych poziomów dostępu. Podobnie jak Apple Wallet mogą działać systemy Google Pay, ale Apple jest systemem zamkniętym i trudniej jest w nim manipulować.
Wyższy poziom bezpieczeństwa
Wykorzystanie kart mobilnych NFC to rozwiązanie zapewniające przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa. Tradycyjna karta fizyczna może zostać zgubiona. Nieuczciwy znalazca automatycznie ma dostęp do budynku. Telefon trudniej zgubić, a nawet wtedy nie ma możliwości odblokowania go przez inną osobę. Bezpośrednie zaszyfrowanie dostępu na iPhonie lub Apple Watchu zabezpieczone jest dodatkowo przez FaceID lub TouchID. Karta nie może zostać w żaden sposób skopiowana, a w razie potrzeby może zostać zdalnie usunięta. Wszystko to minimalizuje ryzyko dostania się do budynku osób bez odpowiednich uprawnień. Dodatkowym udogodnieniem jest aktywność karty nawet przy rozładowanym urządzeniu.
Nowoczesne systemy również w bankowości
Ekspert SPIE wskazuje, że przykładem jednego z pierwszych wdrożeń takiego systemu był biurowiec Q22 w Warszawie. To jeden z najnowocześniejszych polskich budynków i jednocześnie pierwszy istniejący i działający obiekt w rejonie CEE z certyfikatem WiredScore oraz SmartScore, które potwierdzają zastosowanie najnowocześniejszych technologii oraz rozwiązań sprzyjających użytkownikom.
Można sądzić, że instytucjami korzystającymi z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych dostępów elektronicznych są np. banki. W rzeczywistości część takich instytucji ma w tym zakresie wiele do nadrobienia.
- Banki wprowadzały systemy dostępu przed wieloma laty, w latach dwutysięcznych czy w kolejnej dekadzie. Wtedy były to najbardziej zaawansowane rozwiązania na rynku. Teraz wiele z nich jest mocno przestarzałych, mają po kilkanaście lat i mogą odstawać od nowszych wyższych standardów. Niektóre z nich modernizują posiadane systemy w celu osiągniecia najnowszych standardów bezpieczeństwa, jednak takie działanie nie zawsze jest możliwe i nie zawsze zapewni poziom jakościowy porównywalny z wdrożeniem nowego systemu. Banki potrzebują więcej czasu na implementację nowatorskich rozwiązań, często maja systemy globalne oparte o stare protokoły – ocenia Sebastian Kroszko ze SPIE Building Solutions.
Inne tematy w dziale Technologie