Łukasz Sianożęcki Łukasz Sianożęcki
48
BLOG

Firmy zachęcają swoich kontrahentów do podjęcia badań kwestii CSR

Łukasz Sianożęcki Łukasz Sianożęcki Technologie Obserwuj notkę 0
W branży obsługi nieruchomości firmom, które dokonały oceny swojej działalności w zakresie CSR łatwiej będzie konkurować z tymi którzy jeszcze tego nie robią.

• Ze względu na zmianę oczekiwań klientów i wytyczne Unii Europejskiej, zarządzanie aspektami CSR staje się kluczowe do rozwoju i budowania przewag konkurencyjnych

w branży FM.

• Coraz więcej zleceniodawców wybiera wykonawców, którzy angażują się w odpowiedzialne działania mające wpływ na środowisko, społeczeństwo i dobrostan pracowników.

• Ocena takiego zaangażowania może być wyrażona punktacją na podstawie audytu przeprowadzonego przez rozpoznawalną na całym świecie platformę Ecovadis.

• Przeprocesowanie badania wymaga zebrania wielu danych i dokumentów, ale ten wysiłek jest w dłuższej perspektywie bardzo korzystny dla przedsiębiorstwa.

• Kolejne aktualizacje wytycznych Unii Europejskiej sprawiają, że raporty CSR uwzględniają 3 zakres emisyjności odnoszący się do całego łańcucha dostaw, a co za tym idzie, współpraca z firmami, które poddały się badaniom wpływa pozytywnie na wskaźniki, które są brane pod uwagę przez inwestorów.

Przedsiębiorstwa zajmujące się Facility Management odgrywają istotną rolę we wspieraniu innych firm w zmniejszaniu ich wpływu na środowisko. Są w centrum wysiłków na rzecz dekarbonizacji, ponieważ mają odpowiednie rozwiązania, które pozwalają takie cele realizować właścicielom, zarządcom

i najemcom nieruchomości komercyjnych, zarówno biurowych, magazynowych, jak i przemysłowych. Polega to na wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia w projektowaniu lub modernizacji instalacji, urządzeń i całych obiektów tak, aby minimalizować szkodliwy wpływ, na środowisko. Dzięki doskonaleniu własnych procesów obsługowych, firmy z branży FM dostarczają wartość klientom nie tylko w zakresie 1 i 2 (bezpośrednich emisji oraz tych wynikających z zakupu energii elektrycznej i ciepła), ale także w zakresie 3, dbając o redukcję szkodliwości w całym łańcuchu dostaw.

- Pracownicy grupy SPIE wdrażają rozwiązania techniczne służące przeciwdziałaniu zmianom klimatu. W 2023 r. 48% działań znacząco przyczyniło się do łagodzenia zmian klimatu. W przypadku SPIE bezpośrednia emisja gazów cieplarnianych jest ograniczona – 19 gramów CO2 na 1 euro obrotu – i pochodzi głównie z floty pojazdów. Grupa zobowiązała się do zmniejszenia bezpośredniego śladu węglowego o 25% do 2025 roku w porównaniu z rokiem 2019. Cel ten został opracowany na podstawie scenariusza globalnej inicjatywy Science Based Targets (SBTi), ograniczającej wzrost temperatury do 1,5°C. Zamierzamy to osiągnąć przede wszystkim poprzez wymianę 1/3 floty pojazdów SPIE na samochody elektryczne. Poza aspektami środowiskowymi realizujemy również cele związane z dążeniem do doskonałości w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (działania prewencyjne, rozwój umiejętności, przywództwo, relacje z podwykonawcami) oraz zwiększaniem liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych (poprzez awanse wewnętrzne i rekrutacje) – mówi Robert Wagner, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu SPIE Building Solutions w Polsce.

Od dojazdów pracowników po marnotrawstwo surowców

Grupa nie tylko unowocześnia własne procesy, ale zachęca do tego także swoich podwykonawców i dostawców. Obecnie to, czy kontrahent prowadzi produkcję i gospodarkę odpadami z poszanowaniem środowiska jest brane pod uwagę podczas składania zapytania ofertowego. Podstawą są m.in. ankiety dotyczące różnych aspektów działalności, przeprowadzane co roku przez platformy IntegrityNext lub EcoVadis. Badane dane dotyczą zasadniczo 3 aspektów funkcjonowania dostawcy: raportów firmowych (np. zużycie energii elektrycznej, wody, floty samochodowej), procesów przedsprzedażowych (np. dojazdy pracowników, podróże biznesowe, ew. marnowania zasobów) oraz procesów posprzedażowych (np. dzierżawionej infrastruktury, inwestycji, utylizacji i recyklingu odpadów).

- W 2023 r. już 47% zakupów SPIE odbywało się za pośrednictwem dostawców, którzy zobowiązali się do realizacji ambitnych celów zmniejszenia ich śladu węglowego. Cel na 2025 rok to 67%. W praktyce dostawcy, który nie uczestniczył w badaniu lub otrzymał niską punktację w procesie oceny będzie znacznie trudniej podpisać kontrakt z taką firmą jak SPIE. Zdajemy sobie sprawę, że dokonanie oceny wymaga czasu i wiedzy dotyczącej zarówno procesów zachodzących w firmie, jak i kwestii zrównoważonego rozwoju, dlatego proces ten postępuje stopniowo. Jednak jest nieuchronny. Chcemy, aby coraz większy procent naszych obrotów pochodził z kooperacji z kontrahentami, którzy podjęli ambitne, formalne zobowiązania dotyczące zmniejszenia swojego śladu węglowego. Nie wykluczamy z przetargów dostawców, którzy nie zdecydowali się na udział w badaniu, ale z czasem będzie im coraz trudniej konkurować z dostawcami, którzy mają wysoki wynik potwierdzający zaangażowanie w zrównoważony rozwój – mówi Tomasz Urbański, Kierownik ds. Zakupów w SPIE Building Solutions.

Co to oznacza w praktyce?

Kryteria oceny dla dostawców nawiązują do poszanowania praw człowieka, międzynarodowych standardów pracy, zasad środowiskowych i etyki zawodowej. Wiąże się to z optymalizacją procesów produkcyjnych, racjonalnym zarządzaniem opakowaniami, redukcją odpadów i poszukiwaniem rozwiązań na dostarczanie „eko-produktów”. Istotne jest również przestrzeganie przepisów prawa czy posiadanie wymaganych decyzji środowiskowych. Odbiorca usług pyta o ograniczanie ilości oraz prawidłowe zagospodarowanie odpadów, stosowanie materiałów o mniejszym wpływie na środowisko, ograniczanie emisji gazów, ścieków, hałasu i etyczne oraz odpowiedzialne społecznie prowadzenie działalności jako całości.

Obniżenie emisji gazów cieplarnianych to nie wszystko. Równie ważne są; poprawa efektywności zużycia wody lub wytwarzania ścieków; zmniejszenie liczby odpadów; wzrost wskaźnika wydajności recyclingu lub ponownego wykorzystania zasobów.

- Przejście badania pozwala firmie na określanie statusu w zakresie CSR, ułatwia proces obowiązkowego raportowania pozafinansowego wynikającego z dyrektywy unijnej i zwiększa atrakcyjność firmy jako pracodawcy, Konkretne zalecenia po audytowe zebrane w plan działań (w przypadku Ecovadis) pozwalają doskonalić procesy. Jest też narzędziem marketingowym rozpoznawalnym na całym świecie, które buduje przewagę konkurencyjną. Nie jest łatwe, ale długofalowo jest opłacalne, a wkrótce stanie się też nieodzowne – dodaje Robert Wagner ze SPIE.


Pracownik agencji Brandscope

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Technologie